Cup, match och träning

Jag började dagen med att tillsammans med Hanna L, döma i Lödde Knattecup för killar födda 00. Riktigt söta små spelare och de har inte koll på allt. Det blev mycket spring på boll, men det syns att killarna börjar lära sig en del. Några små lirare imponerade mycket på mig. Kul att se så små som har bra blick för spelet! Det blev en kall förmiddag, inte alls samma värme som igår.

Efter cupen åkte jag direkt ner till Sandbyvallen för att kolla när Teamet mötte Sjöbotjejerna. När jag kom hade Teamet redan tagit ledningen med 1-0 efter mål av Helena Jönsson. Sandby tryckte på, men efterhand tog Sjöbo tag i sitt spel. 1-0 stod sig i pausen och jag pratade lite med Sara, domaren, i pausen. I andra tog Sjöbo över mer och mer och tryckte rättvist in en kvittering. De fortsatte och trycka på och var närmare att göra mål än Teamet. Men med kanske tio minuter kvar, kommer avgörandet. Annika trycker från nära håll in bollen. Riktigt hårt skott, som målvakten knappt hann reagera på.

Teamet tog därmed sista chansen att undvika nedflyttning och hamnar nu på kvalplatsen. Nu är det istället Skillinge som tillsammans med Husie ligger sämst till.

Det man minst mest från matchen var domaren. Efter matchen kollapsade hon och ambulansen fick komma och hämta henne. Hemskt att se, men jag hoppas hon mår bra nu. Tufft att döma sin första match någonsin i division tre, dessutom mellan Sandby och Sjöbo som båda hade förstärkt sina lag med spelare från tvåan och ettan. En publik som betedde sig på ett sätt som man inte borde. I andra halvlek satt jag på samma läktare som Sjöbos publik och det var hemskt att höra. En ung oerfaren domare blir inte bättre av att få höra när man gör rätt och fel. Hånfullt applåderade de när Sjöbo fick domslut med sig och annars klagade dem. Jag brukar inte vara den som säger till folk, men detta blev bara för mycket och två gånger fick jag säga till dem att skärpa sig. Att sedan Skåneboll har satt en sådan tuff match som första match, känns inte rätt. Dömer man för första gången, bör man ha en domarkontrollant med sig och det bör vara en match som inte betyder så mycket som den här gjorde. Hoppas det blir bättring på det! Jag hoppas verkligen Sara är stark och kan ta med sig det positiva från matchen och fortsätta döma. Det är riktigt svårt att döma. Stor skillnad från att spela. Man måste vara koncentrerad till 100% i 90 minuter. Alla beslut måste fattas direkt och man ska kunna ha koll på allt som händer på hela planen. Alla som klagar borde själv testa att döma, så tror jag de hade slutat direkt.

Vi hade träning idag, eftersom vi inte har spelat match i helgen. Vi var inte så många och jag hoppas det blir bättre i veckan. Träningen inleddes med fotbollstennis. Två pass, två tillslag och två som jagade. För mig, Lina, Loiuse och Stina gick det inte speciellt bra. Många dåliga mottagningar och lösa passningar. Vi kan mycket bättre! Sedan blev det övningen med zonförsvar och vi hade två mittfältare och fyra backar. Stundtals sitter den bra, men sen tappar vi helt emellanåt. Det andra laget spelade bra med mycket rörelse offensivt och vi hade svårt att hänga med. Vi spelade sen med stora mål. Tempot var inte det högsta, men bra spel under vissa perioder. Några snygga uppspel med mål! Vi avslutade med sex sträckor över planen. Själv kände jag mig helt ur form hela träningen. Trött, lite känningar i ljumsken och allmänt nere. Ska tagga upp mig till nästa träning!

Skulle behöva sova en vecka för att bli pigg igen. Bara två veckor kvar på jobbet, sen ska det bli skönt att göra ingenting i ett tag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0