Domarutbildning på Eskilscupen

Tidigt, tidigt på söndagsmorgonen skulle jag ta tåget till Helsingborg för att döma några matcher i Eskilscupen. Vi blev indelade i två domarteam. Två matcher skulle man vara AD och en skulle man få döma som huvuddomare. Jag började med att gå på linjen. Trots att det bara var ungdomslag, var det riktigt svårt. Mycket mer att tänka på en vad man tror. Att hela tiden ligga i linje med sista försvarsspelare och sen samtidigt ha lite koll på bollen, så man kan vinka rätt inkast och hjälpa domaren att se oschysst spel. Det gick bättre och bättre och går man några matcher så sitter nog det mesta. Det var kul att vara huvuddomare och ha assisterande på kanterna. Skönt att få hjälp med offside och inkast, men samtidigt ska man springa lite annorlunda och så måste man ha koll på när de vinkar. Vi hade med två domarinstuktörer och det ger väldigt mycket att få höra vad de tycker. Vad man ska tänka på och vad man kan göra bättre. Det ger betydligt mer än att få höra av tränarna vad de tycker efter matchen. Oftast tycker den ena att man är bra och den andra har synpunkter..;) Maria undrade hur länge jag hade tänkt spela fotboll själv, för just nu har jag ju inte så mycket tid till att döma matcher. Vill man satsa som domare, måste man lägga ner mer tid på det än vad jag gör nu. För tillfället är det mycket roligare att spela, även om jag gillar att döma också, så det lär dröja innan jag slutar spela för att bara döma...;) Får tacka Andreas och Karolin som ingick i mitt domarteam för en rolig dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0