LBK - HBK 2-5

Det första dubbelmötet i veckan spelades på bortaplan på konstgräs en skön fotbollskväll. Jag är egentligen helt emot konstgräs, men konstigt nog glömde jag bort det under matchen. Kanske för att jag aldrig trillade och skrapade upp benen..;) Vi startade med Camilla - Jessan, Milan, Josse, Sara L - Kajsa, Sofie, Emma H, jag - Elle, Elin. Stina, Malin och Pilan började på bänken. Sara L gjorde comeback och Elle debut!

Spelet börjar med chanser åt båda hållen och snabba spelvändningar. Elle är på hugget direkt och stör backarna. Efter hand tar Lund över. De är passningsskickligare och ser ut att vara mer vana med underlaget än vad vi är. Vi har svårt att ta emot passningar och bedöma studsar. LBK är också mycket tuffare i närkamperna och vinner därför de flesta bollarna. Vi kommer upp i några anfall. Jag är nära att göra 1-0, efter att Emma spelat ut bollen till mig. Jag bryter in i banan och skjuter i ribban. Annars skapar vi inte så mycket. Elle och Elin blir ofta ensamma inne på deras planhalva och vi andra hinner inte följa med upp. LBK har ett stort bollinnehav och spelar snabbt runt mellan sina spelare inne på vår planhalva. Vi hamnar lite fel i zonspelet på mittfältet, men som tur är håller backlinjen ihop bra. De skapar inte många farliga chanser och på skotten utifrån är Camilla bra med och tar allt säkert. Mitt under deras värsta press, slår Emma en långboll upp till Elle. Hon rycker ifrån backen och sätter säkert 1-0 fri med målvakten. Vi gör några byten Pilan, Malin och Stina kommer in på mittfältet och jag, Emma och Sofie går ut. LBK fortsätter att föra matchen och kommer närmare en kvittering. Till slut kan vi inte längre hålla emot. Deras högeryttermittfältare får en bra boll och ur vad som ser ut som ett inlägg kommer 1-1. Vi lyckas hålla ihop försvaret bättre under slutet av halvleken och det är oavgjort i pausen.

I andra halvlek får jag chansen att spela anfall med Elle. Emma går in som vänsterback och Sofie som högeryttermittfältare. Nästan direkt är vi nära på att ta ledningen. Elle får en bra boll på kanten och det är öppet i mitten. Deras back hinner precis upp henne och bollen kommer aldrig in i mitten. Vi försöker spela bollen mer mellan varandra och de flesta har lärt sig att hantera underlaget bättre. LBK får inte chansen att spela runt lika mycket på vår planhalva. Ganska tidigt tar vi ledningen. En långboll går över backlinjen. Jag kommer fri med målvakten och kan rulla in bollen vid bortre stolpen. Nästan direkt efter får jag ett friläge till och jag försöker slå den studsande bollen över målvakten, men den går utanför stolpen. Vi spelar bättre, men LBK kommer mer och mer in i den här halvleken också. De spelar runt bra eller driver bollen med fart. Speciellt nummer 12 har vi svårt att få tag på. I mitten av halvleken är det också hon som gör 2-2. Hon får driva med bollen över hela vår planhalva och kan ostörd snyggt skjuta bollen upp i krysset otagbart för Camilla. Efter målet kommer Elin in på anfallet igen och Kajsa in på yttermittfältet. Båda är verkligen på hugget och vinner mycket boll. Matchen står och väger. LBK skapar inte så mycket. Vår backlinje är bra med och bryter och kommer även bra fram och är med i uppspelen. De börjar klaga på att vi tjongar. Det kan vara tråkigt att spela mot lag som gör det, men ofta visar det sig vara effektivt. Elle kommer in på mittfältet med kanske 20 minuter kvar. Hon vinner mycket boll och går in tufft i närkamperna. Stina får tag på bollen ute på kanten och spelar vidare till mig. Jag tar med mig bollen in i banan och skjuter över målvakten och in i bortre delen av målet. Skönt och av bara farten kommer två mål till. Elle väggspelar med mig. Stina gör en bra löpning på kanten och jag slår en djupledsboll till henne. Hon bryter in i straffområdet och lägger snyggt in bollen i vid bortre stolpen. Nästan direkt efter vinner Kajsa bollen på högerkanten. Hon slår vidare bollen till Elin. Elin tar med sig bollen, gör en tunnel på ytterbacken och slår sen en underbar djupledsboll till mig. Jag kommer in i straffområdet och spelar tillbaka till Elin framför mål. Tyvärr får Elin inte träff på bollen. Hon hade verkligen varit värd att göra mål där. Men som tur för oss så dyker Stina upp vid bortre stolpen och slår in 5-2. Kul att Stina som har hittat målformen igen! Nu känns det som LBK har gett upp matchen och det är vi som skapar chanser. Flera skott utifrån går precis utanför stolparna. Det hade lika gärna kunnat bli fler mål i slutet. Vi tar oss runt på kanterna och spelar in i mitten. Det sista fattas och matchen slutar 5-2.
 

Sofie, Elin och Josse. Elin verkar nöjd efter vinsten!Kajsa!Jessan, Sofie och Kajsa har mycket att diskutera efter matchen


Kul match att spela, trots konstgräset. Vi spelar upp oss och avslutar riktigt bra! LBK hade ett riktigt bra lag och måste ha haft med flera a-lagsspelare. Annars tycker jag det är konstigt att de inte ligger högre än fyran. Helt klart det bästa laget vi har mött i reservserien. De är riktigt passningsskickliga och har bra rörelse. Vår backlinje gör sin bästa match för säsongen. Kul att Sara kom in så bra i matchen i sin comeback. Hon står ofta rätt och är tuff i närkamperna. Elle visar att hon kommer bli värdefull. Både Elin och Kajsa gör en riktigt bra andra halvlek och matchen vänder när de kommer in igen. Nu får vi ladda för returen hemma på fredag. Enligt rykten så skulle LBK komma med ett ungt lag då, får se vad vi har för lag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0