Revansch mot Skillinge!

Idag spelade vi på ett blåsigt Knutsvallen. Det var en viktig match för båda lagen, eftersom vi hade lika många poäng (trodde vi). Vi hade följande lag från start: Emma - Sara, Jessan, Emma, Sandra - Olinda - Kajsa, Pilan, Louise, Lilly - jag. Hanna L, Sofie I och Milan började som avbytare. Jan var bortrest, så Rille höll i det. Herrarna spelade precis före oss och visade med en härlig 2-1-seger, bra inställning och tog sig över nedflyttningsstrecket. Vi ville inte vara sämre...

Vi börjar som vanligt med vår defensiva uppställning. Under hela veckan har vi pratat om försvarspel och att vi måste vara med direkt från början. Men det hade vi nog glömt bort, när matchen startade. I deras första anfall är deras anfallare riktigt nära att peta in bollen i ett kanonläge, hon får mellan våra backar. Tur att det aldrig blir mål. Skillinge för matchen helt i medvinden. Vi har svårt att komma över mittlinjen. Det tar ett tag innan vi hittar rätt positioner och börjar vinna mer och mer bollar. Deras backar är tuffa och slår upp många långa bollar till anfallarna. För det mesta har vi ändå bra kontroll på bollarna. Det är bara några få gånger vi missbedömer dem i motvinden och det blir lite farligt. Många av bollarna går ut över kortlinjen eller är Emma bra med och fångar upp dem. Efter en stund flyttar Olinda upp i anfallet och vi får tag på fler och fler bollar högt upp. Skillinge tröttnar en del i sin press och vi skapar några målchanser. De är sen riktigt nära att slå in ett inlägg från sidan. Deras snabba nummer elva kommer före våra backar, men bollen går precis utanför stolpen. Emma gör många bra ingripanden och plockar säkert deras skott på mål. De har några hörnor, men det blir aldrig mer än nära. Med 20 minuter kvar av halvleken, så är vi riktigt nära att ta ledningen. Olinda kastar ett snabbt inkasst till mig, som jag tar med mig in i banan och blir nästan fri mot målvakten. Målvakten är långt ut så jag provar att lobbskjuta över henne. Bollen ser ut att kunna dala in, men retligt tar den i ribba och ut. Pilan kommer bra på returen, men tyvärr går skotten rakt på målvakten. Vi har sedan några hörnor och frisparkar i bra lägen, men tyvärr får vi inte in bollen. Jag är sedan nära att göra mål igen. Deras back slår en alldeles för lös bakåtpassning till målvakten. Jag hinner precis före målvakten, men sen blir det bara ett hopslag och jag vet inte ens vart bollen tar vägen. Det känns nästan som vi har tagit över matchen. Många av deras spelare är riktigt trötta och vi kan trots vinden komma till flera bra avslut. Det ser ut som första halvlek ska sluta 0-0. Då kommer kallduschen. De får en billig frispark precis inne på vår planhalva. Backen slår den precis över vår backlinje och där är tre-fyra Skillingespelare före våra backar och en av dem sätter säkert bollen förbi Emma i mål. Synd att vi ska slappna av precis i slutet. Nästan precis efter avsparken blåser domaren av till halvtidspaus.

I pausen kändes det trots baklängesmålet ändå helt okej. Vi hade tagit tag i vårt spel och alla var med på att vi skulle vända matchen. I andra halvlek kommer Sofie in på innermittfältet. Hon visar direkt vägen genom att gå in stentufft i några närkamper och vinna flera bollar. Nu är det vi som har vinden i ryggen och det blir mycket spel på deras planhalva. Deras målvakt har svårt att få ut en del bollar. Emma i vårt mål däremot, får användning av sina långa utsparkar. Det skapar oreda i deras försvar varenda gång. Dels får bollarna en väldig fart och sen är de svårbedömda i vinden och motsolen. Det dröjer inte så länge innan vi kvitterar. Sofie får en frispark utanför straffområdet till höger. Emma går upp och slår in den bra framför mål. Vi får inte in första läget, men de får inteundan bollen. Pilan dyker upp och trycker dit den. Härligt mål och bra tillfälle att göra säsongens första! 1-1 står sig väldigt länge. Hanna kommer in på högerkanten. De skapar inte mycket. Det är bara nummer 11 som håller våra backar sysselsatta några gånger. Vi kommer närmare och närmare ett mål. Emma slår flera riktigt bra hörnor. Vi har några bra skott och spelar även oss fram till några halvchanser. Skillinge känns tröttare och tröttare. Efter kanske halva halvleken kommer det sköna ledningsmålet. Efter att vi bryter deras uppspel, får Lilly bollen ute på vänsterkanten. Lilly spelar fram till mig och vi blir två mot två. Jag kommer förbi den första backen, när jag går inåt i banan. Precis utanför straffområdet täcker den sista backen helt Olinda och Pilan som kommer springande ute till vänster och jag blir helt fri. Jag lägger in bollen vid bortre stolpen. Efter målet fortsätter vi att trycka framåt. Emma har en hård frispark, som går precis utanför det högra krysset. Skillinge försöker komma upp. Från början håller vi tillbaka dem bra, men med bara en kvart kvar känns det som vi blir lite försiktiga. De utnyttjar det och har skapar med 11:an några farliga lägen. Milan som kommit in i anfallet, är pigg och är nära på att själv komma till läge flera gånger. Med bara någon minut kvar får hon bollen fri på högerkanten. Hon slår in bollen mot mig, men deras back nickar ner den mot hörnflaggan. En back hinner först dit, men får inte iväg bollen. Den hamnar i straffområdet och jag får tag på den. Jag tar med den mot kortlinjen och spelar in till Pilan som blir helt fri och enkelt och säkert avgör matchen. Riktigt härligt! Pilan tyckte väl det var lika bra att göra två när hon ändå var i farten. Efter målet händer det inte mycket och vi tar tre mycket viktiga poäng!

En riktig kämparmatch av alla idag! Tänker inte nämna någon, för det var en härlig laginsats! Vilja kommer man långt på och idag ville alla vinna! Stora delar av laget var utbytt sen förra helgen. Lina, Stina och Malin, som har varit tongivande hela året, och Sofie N, som gjorde en efterlängtad comeback, var alla bortresta. Josse, Benita och Hanna P kunde inte heller. Men skönt att ha tillbaka Sara, Emma, Olinda, Lilly och Louise. Nu blir det två veckors uppehåll tills vi möter Vången. Förhoppningsvis kan alla då och då kommer det bli konkurrens om alla platser!
 
Segerfoto! Frågan är varför Milan samlar kläder?! Emma som alltid satsar på att vara först i duschen har redan försvunnit... 
Varför inte Milan helt vill vara med på segerkortet vet jag inte och Emma har redan sprungit för att vara först ut ur duschen... Sedan kan man undra varför jag missat att Sandra är en dvärg!?!;)

Kommentarer
Postat av: ja...

men jag e ju full...

2008-08-10 @ 01:47:33
Postat av: Jenny

BRA JOBBAT TJEJER!!!



Jag är lika besviken som du att vi inte kunde komma igår! Jag var sååå sugen och klart att jag velat se vinsten! Vanna var oxå mycket sur för att hon blev snuvad på sin seriepremiär. Vi kommer den 23:e istället och då vill jag se en vinst igen!

2008-08-10 @ 12:34:00
URL: http://jennysbebis.blogg.se/
Postat av: Helena

Vi ska absolut försöka, men vi kan inte lova något!

2008-08-10 @ 12:43:53
Postat av: Emma

jag hade varit först ut ur duschen ändå ;)

2008-08-10 @ 22:24:41
Postat av: Helena

Ja, jag tror dig... Du borde prova det någon gång. Sist in, först ut. Själv kör jag sist in, sist ut. Alla kan inte vara snabbast!

2008-08-10 @ 22:26:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0