Förlust i Hammenhög

Det var skönt fotbollsväder i Hammenhög. Soligt och inte så varmt som det har varit de senaste veckorna. Vi visste att matchen skulle bli tuff. De låg två poäng framför oss och hade bara förlorat en match. Vi ställde upp med Emma - Sara, Malin, Josse, Louise - Emma - Lina, Pilan, Olinda, Stina - Jag. Lilly och Benita började på bänken.

Hammenhög börjar med att sätta tryck på oss. De spelar bollen snabbt mellan sig och tar mycket löpningar. Vi börjar med motvind och några bollar rinner ifrån motståndarna ut till inspark eller ner till Emma. Även om de har mycket boll, så skapar de inte så många målchanser i början. Vi kontrar och är nära på att få fram bollen till riktigt bra lägen flera gånger. Ganska tidigt i matchen får vi en frispark ute till höger en bit utanför straffområdet. Josse lägger i bollen bra mot mål. En av deras spelare är på bollen med huvudet och jag får öppet mål, men nicken går över. Vi kommer bättre och bättre in i spelet och det blir jämnare. Emma flyttar upp i anfallet. De kommer bra runt på vår högerkant några gånger, men de gånger bollen går mot mål är Emma (målvakt) alltid med. Vi har sen ett läge, som jag tycker borde ha blivit målchansutvisning. Efter ett bra uppspel, når jag bollen före Hammenhögs mittback precis utanför deras straffområde. Spelare träffar mig och domaren blåser frispark. Jag hade varit fri mot målvakten och jag tycker det borde varit rött kort. Sedan blåser domaren helt felaktigt av oss för offside, när deras mittback får felträff ett uppspel från oss. Det hade varit friläge då också. Det hade inte skadat med linjedomare. Även Hammenhög hade någon tveksam avblåsning för offside, så det kanske gick jämnt ut. I slutet av halvleken får jag den bästa målchansen. Lina slår en bra boll från sin högerkant. Jag kommer fri mot målvakten, men får bollen för långt ifrån mig när jag petar den förbi henne. Vinkeln blir för dålig när jag ska lägga in den och bollen går utanför bortre stolpen.

I andra halvlek börjar vi riktigt bra. Vi pressar dem högt upp. Efter bara någon minut får Lina bollen och spelar vidare till mig som kommer ut på kanten. Jag spelar in den till Emma som blir helt fri och enkelt skjuter 1-0. Vi fortsätter ligga högt och pressa, men det straffar sig snabbt. Kort efter vårt mål gör de ett nästan likadant mål. En spelare tar sig förbi längs högerkanten och spelar in i mitten. Där dyker en spelare upp och sätter kvitteringen. Spelet är efter målet ganska jämnt. Båda lagen har några hörnor, som blir halvfarliga. Efter en kvart kanske får vi en högerhörna. Emma slår den mot första stolpen, där Pilan vinner bollen och spelar tillbaka den till Emma. Emma slår in en hög boll mot första stolpen, där jag får huvudet på bollen. Bollen är på väg in vid bortre stolpen. Lina kommer i kamp med en av deras spelare och deras spelare är på bollen innan den går in. 2-1 och i det här läget känns det som vi kan göra fler. Vi har några bra chanser. Emma kommer bra längs vänsterkanten och skjuter, men målvakten räddar. Pilan har också något skott utifrån. Hammenhög har mycket boll, men skapar först inte så många bra målchanser. Efter halva halvleken känns det som vi tröttnar. De kommer närmare och närmare vårt mål och vi har svårt att få upp bollen över mittlinjen. Emma i mål får göra den ena räddningen efter den andra, några frilägesräddningar och andra på skott. Till slut kan vi inte hålla emot och de kvitterar till 2-2 efter snyggt spel. Vi gör två byten och hoppas att några pigga ben ska ändra matchbilden. 3-2 kommer med kanske en kvart kvar. Ett skott utifrån som Emma är på, men inte kan hålla. Efter målet flyttar vi upp så vi har tre anfallare, men det gör inte så stor nytta för vi får knappt upp bollen. Hammenhög spelar riktigt bra sista kvarten. De har mycket rörelse i laget och hittar varandra bra. Vi orkar inte hänga med och de gör även 4-2, som matchen slutar.

Jag tycker vi gör en bra match i 70 minuter. Hammenhög var riktigt bra offensivt, men deras försvar kändes inte så säkert. Hade vi (jag) varit effektivare i avsluten, så kanske matchen hade slutat annorlunda. Emma gör en riktigt bra match i målet och vi försvarar oss bra och håller ihop laget så länge vi orkar. Det kändes surt att förlora med tanke på att vi ledde med både 1-0 och 2-1 i andra halvlek, men sett till hela matchen vann Hammenhög rättvist.

Nu får vi ladda om till derbyt nästa helg. Det kommer säkert bli ännu tuffare än den här matchen. Teamet som är förstärkt med a-lagsspelare, för att de ska försöka ta nio poäng mot oss, Vången och LB07.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0