Vinst i första träningsmatchen

Vi mötte IFK Hässleholm idag på grusplanen i Sandby. De åkte ur trean förra året, men har säkert kvar en del spelare som har tempo från trean. Vi ställde upp med Emma i mål. Sara, Malin S, Josse och Sandra E var backar. På mitten spelade Stina, Lina, Pilan och Lilly och jag och Olinda spelade i anfallet. Louise, Sandra B och Benita startade som avbytare. Det blåste inte riktigt så mycket i början av matchen som det gjorde i veckan när vi tränade.

Vi börjar med motvind och har svårt att komma in i matchen. Nästan direkt slår de en långboll som går över våra backar och deras anfallare kommer före Emma och slår den förbi henne. Vi försöker hålla bollen på marken, men ibland är vi inte tillräckligt distinkta i passningarna och motståndarna bryter snabbt och kontrar. Efter kanske tio minuter utökar de till 2-0. En av deras spelare tar sig in i straffområdet från vänster och skjuter i borte delen av målet. Det känns inte alls bra för oss. De är mycket tuffare och vinner nästan alla närkamper. Efterhand kommer vi upp högre i banan. Jag får ett friläge från höger efter en perfekt boll av Lina. Tyvärr hinner deras back ikapp mig och bryter innan jag hinner skjuta. Vi får en frispark nere vid vänstra hörnflaggan. Olinda slår in den bra till mig, som får den för långt ifrån mig och den går till en resultatlös hörna. Hässleholm slår långbollar nästan hela tiden. Riktigt tråkigt spel, men ganska effektivt för vi har svårt att skapa så mycket. Vår backlinje håller efter inledningen ihop det bra och de skapar inte många farliga chanser i slutet av halvleken.

I paus snackar vi om att vi måste vara mycket tuffare och våga trycka till i närkamperna. Vinden tar i ännu mer i början av andra halvlek och det börjar även att ösregna. Vi trycker tillbaka Hässleholm riktigt mycket och de kommer ingenstans. De har svårt att få igång något spel överhuvudtaget. Vi har några halvbra chanser, men bollen rullar oftast ner till målvakten. Malin slår en hörna till Lina som möter. Lina lägger tillbaka den till Malin, som får till ett bra skott som går precis utanför högra stolpen. Hässleholm kommer upp i en kontring och skjuter i utsidan av stolpen. Vi skapar farligare och farligare chanser. Lina tar sig runt till vänster i straffområdet och slår in en boll till Olinda. Tyvärr går skottet precis över mål. Jag får sen en perfekt boll av Lina, men blir kapad precis innan straffområdet. Tror dock hon skadade sig mer, för det började blöda i hennes panna. Louise kommer in istället för Lilly på vänsterkanten en bit in i andra halvleken. Hon har spring i benen och visar att hon vill mycket. Vi får en hörna, som Malin slår in bra. De får inte undan bollen, men vi har problem att få in den också. Då dyker Louise upp och trycker in reduceringen. Det hade gått nästan halva halvleken och det började kännas som vi aldrig skulle få hål på dem. Nu får vi mer energi i hela laget. Nästan direkt går bollen ner till Emma och hon slår upp en lång utspark, som studsar över deras backlinje. Jag kommer först på bollen och kan slå in den till vänster om målvakten. Sandra B kommer nu in på vänsterkanten och Stina flyttar upp i anfallet. Sandra E går ut och vi spelar med tre backar och tre anfallare. Ganska snabbt därefter får jag en bra boll som precis fastnar i vattenpölen utanför deras straffområde. Målvakten hinner inte fram till bollen och jag kan gå förbi henne och lägga in bollen i öppet mål. Direkt efter blir jag utbytt, tacken för att jag gjort mål..;) Benita kommer in istället för mig. Vi trycker på under slutet av matchen. Stina gör ett snyggt mål. Louise spelar bak till henne och hon skjuter från en bit utanför straffområdet. I slutet gör sen Pilan 5-2. Även den här gången fastnar bollen i vattenpölen utanför straffområdet. Pilan kommer först och skjuter bollen i mål. Vi trycker på för fler mål, men matchen slutar 5-2.

En riktigt bra avslutning på matchen. Kan vi bara spela tuffare från start, så ser det riktigt bra ut. Passningsspelet blev bättre och bättre under matchen och fler och fler vågade mer och mer. Jag tycker alla gjorde en klart godkänd första match för året! Nästa helg väntar Häljarps IF, nykomling i norra trean, på bortaplan.

image19
Hässleholm på vår planhalva för ovanlighetens skull i andra halvleken.

image20
Aki och Britt-Marie skötte kiosken, Sandra värmde sig med te.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Du e ju redig du Hille!! Har kollat efter referat på hemsidan, men nu vet jag alltså att jag ska kolla här först!

BRA JOBBAT ALLIHOP!!

2008-03-01 @ 19:36:50
Postat av: Ett Pucko

Vi såg allt dina mål Sölis!! Tror säkerligen att det var våra tips som gjorde så att ni vann!=) Hälsa alla i Hardeberga Banan Kontakt grattis =)

Hörde du tutandet när du gjorde mål??=)

2008-03-02 @ 13:41:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0