Tredje vinsten på sex dagar

Ännu en match med perfekt fotbollsväder! För första gången under säsongen kom vi till start med samma startelva som förgående match. Den enda skillnaden var att Olinda också var med i truppen idag. Vi började med vår defensiva uppställning: Emma - Sara, Malin S, Josse, Sandra - Emma - Lina, Louise, Pilan, Stina  - jag. Olinda, Hanna L, Benita och Jessan började på bänken.

Sjöbotjejerna inleder bäst. Vi är inte alls med från början. De spelar runt bollen bra på vår planhalva, ofta med få tillslag längs kanterna. De har två snabba anfallare, som sätter våra backar i fullt arbete. När vi bryter får vi inte upp bollen utan den kommer snabbt tillbaka. Vi håller ihop laget bra ändå och de kommer inte genom vår backlinje många gånger. Emma i mål är bra med på de chanserna de får. De skapar flera hörnor. Nästan alla slår de till en spelare som möter och slår tillbaka bollen. Inte en enda av dem blir farliga, för domaren blåser av alla för offside när bollen slås in mot mål. Jag vet inte om alla var det, men han tyckte det. Vi har ingenting framåt. Jag har en spelare som en igel i ryggen under nästan hela första halvleken och de andra backarna tar hand om alla bollar som kommer upp. Efter kanske 20 minuter tar de ledningen. En spelare får med sig bollen i målområdet i en lite tilltrasslad situation och efter ett motlägg som hon vinner, slår hon in bollen i öppet mål. I det läget ett väldigt rättvist resultat. Efter målet flyttar vi upp Emma i anfallet. De har sen ett riktigt bra skott, som Emma tippar till hörna. Vi börjar skapa mer. Deras målvakt lämnar flera returer och om vi hade varit mer på hugget kanske det hade blivit mål. Med en kvart kvar av halvleken kommer kvitteringen. Vi bryter deras anfall ungefär vid mittlinjen. Jag får tag i bollen och spelar fram den till Emma. Emma vänder upp och hittar Louise med en perfekt boll i straffområdet. Louise gör inget misstag utan sätter säkert 1-1 till höger om målvakten. Nu är spelet mer jämnt. Nästan direkt efter målet spelar Lina fram Emma som skjuter stenhårt i stolpen. Jag får en chans efter ett inkast. Ingen går på bollen och plötsligt är jag fri med målvakten, men skottet går på henne. Lina har också en bra chans, men skottet täcks till hörna. Sjöbotjejerna är inte alls ofarliga i slutet utan kontrar ofta längs deras högerkant. Vi är bra med när inläggen kommer, så det blir aldrig riktigt farligt.

Det blev inga fler mål i första halvlek och det stod 1-1 i paus. Vi har inte börjat bra i någon av matcherna i slutet, men idag var det nog den sämsta inledningen hittills. Det är som att vi har respekt för motståndarna och låter de spela medan vi tittar på. Vi kan spela bra när vi väl går in i närkamperna och tar för oss på plan. Det gäller bara att vi gör det hela matcherna i fortsättningen.

Vi fortsätter med två anfallare i andra halvlek. Det känns som Sjöbotjejerna inte är alls lika mycket på hugget utan vi har mycket boll på deras planhalva. Vi kommer till flera bra lägen, flera bra skott utifrån. En bit in i halvleken tar vi ledningen. Jag får en boll av Sandra inne på deras planhalva och tar mig inåt i banan. Emma kommer i en bra löpning och jag spelar henne. En bit in i straffområdet skjuter hon in bollen hårt in i bortre delen av målet. Nu har vi greppet om matchen och Sjöbotjejerna känns som de nästan gett upp. Tyvärr skadar sig Louise efter att hon smält ihop med en av deras mittfältare. Hon får så ont i foten att hon inte kan fortsätta. Hoppas den läker fort! Olinda kommer in i anfallet och Emma går ner på mittfältet. Vi får sen en straff efter att ett inlägg tagit på handen på en av backarna. Straffen slås i stolpen och ut. Jag påpekar för domaren att målvakten går ut långt från linjen (den borde alltså gå om). Han verkar inte alls gilla att jag sa det och blåser av och ger dem frispark. Vi fortsätter att skapa chanser och det är nära flera gånger. I mitten av andra halvlek kommer 3-1. Olinda tar sig bra runt ute på högerkanten och slår in bollen till mig. Jag får med mig bollen förbi backen och målvakten och kan slå in bollen i mål. Stina är sen riktigt nära att göra 4-1. Efter ett bra anfall med många passningar, går bollen ut till Stina som får bra träff. Det ser ut som bollen ska gå in i bortre krysset, men den går i ribban och ut. Det hade varit ett riktigt snyggt mål. I slutet av matchen är det stora ytor på båda håll. Jag får ett friläge, men får en knuff precis när jag ska skjuta och det blir inget av det. Det är korta anfall åt båda håll och några börjar bli trötta. Vi gör några byten. Hanna L kommer in på högerkanten, Benita i anfallet och Jessan på vänsterkanten. Pilan, jag och Stina får vila. Sjöbotjejerna kommer närmare och närmare en reducering. De slår bra krossbollar ut på kanterna, men de misslyckas i sista mottagningen eller skottet. Emma och backlinjen löser allt tillsammans. Hanna har ett bra skott, men målvakten räddar. Precis i slutet får de ett friläge från mittlinjen. Malin gör en jättelöpning och när anfallaren ska skjuta är hon framme och får foten på bollen, så skottet går aldrig på mål. Riktigt bra försvarsjobb!

Vi vinner med 3-1 och tar vår tredje vinst på sex dagar. Vi klarar alltså det tuffa matchschemat med full pott! Idag spelar alla upp sig efterhand. Emma var riktigt bra i mål och är totalt orädd. Inte konstigt att man får en massa smällar när man kastar sig framför motståndarnas fötter gång på gång. Sara och Sandra hade två snabba anfallare att hålla koll på men löste det bra med hjälp av Josse och Malin. Anfallsmässigt funkade det bra i andra halvlek, men vi borde kunnat få in några chanser till. Nu är nästa match för a-laget först nästa helg, så vi har tid att finslipa formen på träningarna!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0