Sightseeing på egen hand

Anneli gick i skolan på tisdagen och jag skulle gå och titta på allt som var värt att se. Jag började med tv-tornet, men även nu gick det knappt att se. Jag gick vidare och såg det röda rådhuset, neptunfontänen och Marienkirche. Sedan kom den stora Berliner Dom och på andra sidan gatan fanns några hus som såg helt övergivna ut. Jag fortsatte längs Unter den Linden och såg Universitetet, torget där de brände böcker och sen svängde jag ner mot Chekpoint Charlie. Först kom US Army Checkpoint, där det stod en tjej med militärkläder och USA-flagga. Man kunde om man ville få stämpla sitt pass. Jag fortsatte vidare och tittade på en massa fotografier från allt från andra världskriget till murens fall. Riktigt hemska bilder med leende tyskar som avrättar folk. Sedan gick jag tillbaka till Unter den Linden och gick till Brandenburger Tor. Jag fortsatte en bit längs den spikraka breda vägen mot Siegessäule (Segerkolonnen), innan jag genade över något minnesmärke och vände tillbaka till Riksdagshuset. Nu var det dags att träffa Anneli och på vägen dit hann jag även med att se Nya synagogan. Efter 4 timmars konstant promenad, var jag nu ganska trött och jag och Anneli bestämde oss för att gå hemåt.

TV-tornet utan toppenBerliner DomBerliner Dom, Marienkirche, TV-tornet och de övergivna husen...US Army CheckpointCheckpoint CharlieBerlinmuren är utmärkt i gatanBrandenburger TorSegerkolonnenRiksdagshusetTyskarna kan bygga modernt också...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0