Små marginaler i Växjö

Vi åkte tidigt till Växjö. Vägen var inte den bästa från början, men efter Höör var det inga problem alls. Vi skulle spela första matchen mot Nättraby GoIF. Laget bestod av Emma L, Malin S, Jessan, Josse, Sandra, Sofie N, Hanna L, Benita, Stina, Lina, Pilan och jag. Lite försenade var vi på plats och plötsligt får vi veta att vår match skulle spelas tidigare. Bara att snabba sig ut på planen och köra.
 

Vår pimpade lagbuss är på plats i Växjö

Vi börjar spela med 3-2-1. Nättraby hade mycket boll men skapade inte mycket chanser. Själva var vi ganska stressade och hittade inte riktigt rätt positioner. Stundtals fick vi ändå i gång ett riktigt bra passningsspel och rullade ut motståndarna. Synd bara att vi inte kunde spela bra hela tiden. I mitten av matchen får vi en riktigt bra chans. Jag tar mig in i straffområdet från vänster och ingen går på. Helt fri lyckas jag pricka insidan av stolpen. Returen hamnar mitt framför målet och Pilan kommer för att trycka in bollen, men istället får en back foten på bollen och lyckas avvärja chansen. Spelet är jämnt. Med fyra minuter kvar går vi bort oss. En spelare får stå helt fri i mitten och lyckas få in bollen ensam mot Emma. I slutet pressar vi för kvittering. Vi lyckas få en riktigt bra chans. Lina slår en perfekt passning till mig, men tyvärr lyckas jag gå i från ytan. Kanske borde hon skjutit själv eller så borde jag varit med bättre. Sur förlust!! Lika hade varit rättvist, för vi var inte alls sämre än dem. Kändes som vi inte riktigt var med från början. Kanske hade den hastiga starten lite med det att göra.

I andra matchen möter vi Borgeby FK 3. Borgeby som hade med tre lag. Starkt att ha tre lag med som alla var bra! Tidigt i matchen slår jag in en inspark mot mål som tar i stolpen och Lina är nära att få tag i bollen. Vi börjar med 3-2-1, men övergår ganska snabbt till 2-3-1. Hanna går ner och spelar back istället för Sofie. Vi spelar bättre än i första och det känns som vi ska kunna få hål på Borgeby. Vi får en hörna, som jag slår kort till Lina. Lina vänder upp och spelar till Pilan som kommer med fart och snyggt sätter bollen vid första stolpen. Jag tycker vi har kontroll på matchen även om inte Borgeby är alls ofarliga. De slår alla sina insparkar mot bortre stolpen och vi har svårt att ha koll på spelarna. Kvitteringen kommer på en inspark. Jag såg inte riktigt hur målet gick till, men jag tror den touchade en spelare framför Emma. Det skapas inte så mycket chanser under resten av matchen och det slutar ganska rättvist oavgjort. Hanna tyckte jag var den som tog för sig mest och gjorde en riktigt bra match. Vi spelade stundtals bra, men vi kan så mycket bättre än så här.  Vi blir stressade och slår bort onödiga bollar. Dessutom måste alla våga ta för sig mer och trycka till i närkamperna.

Uppladdning inför match
Uppladdning inför match...

I tredje matchen möter vi bottenlaget, Snöstorp/Nyhem FF 2. Det är en helt annan inställning. Alla vill vinna och alla ger allt. Vi skapar mängder av chanser. Direkt får jag en hög boll inne i straffområdet som jag spelar bak till Malin, men inget mål den gången. Det kom istället strax därefter. Jag fick bollen nere i vänstra straffområdet och spelar snett bakåt till Lina. Hon gör inget misstag utan skjuter 1-0. Vi fortsätter och rullar bollen bra mellan oss. 2-0 kommer några minuter senare. Jag och Lina väggspelar och jag kommer fri och får in bollen mellan benen på målvakten. 3-0 kommer efter ett kanon jobb av Pilan. Först väggspelar hon med mig och sen tar hon en löpning mot bortre stolpen, så att hon drar med sig backen. Jag blir helt fri och kan slå in bollen i bortre delen av målet. Vi slappnar sen av lite. Snöstorp kommer upp och skapar en del chanser. Emma gör tre kanonräddningar efter varandra. De får en frispark precis utanför straffområdet. Först räddar hon snyggt skottet. Vi står mest och beundrar hennes räddningar, för ingen är med på returen utom Emma, som gör två grymma fotparader. I slutet har Lina en riktigt bra chans på volley efter Benitas skott. Tyvärr tar skottet på en täckande motståndare. Vi vinner säkert med 3-0 och alla gör en riktigt bra match.

Pilan och Stina
Pilan och Stina

Inför sista matchen mot Glimåkra IF hade vi allt i våra egna händer, efter att lite resultat hade gått vår väg. Vi fortsätter vårt spel från förra matchen. Matchen är ganska jämn. Vi skapar flera bra målchanser. Tyvärr gör de ganska tidigt 1-0 efter att vi bytte två spelare och de bröt uppspelet. En motståndare kommer helt fri och gör inget misstag. Vi trycker sen på för kvittering. Jag missar ett rent friläge. Stina har en jättechans. Vi går över och spelar 1-2-3. Det ger motståndarna chanser, men vi skapar också mycket. Tyvärr har vi inte det rätta flytet, för bollen vill inte in. Emma och Malin/Josse gör ett kanonjobb bakåt och med hjälp av stolparna släpper vi inte in fler mål. Det blir förlust med 1-0, trots bra spel och vilja.

Tråkigt att det inte skulle räcka till avancemang. I de två första matcherna var vi inte riktigt på hugget, men i de två sista spelade vi riktigt bra. Det är små marginaler på sjumanna och med lite flyt hade vi lika bra kunnat vinna alla matcherna. Det är bara att komma igen. Vi får lära oss att vara med från början.

Kvällen avslutades på McDonalds. Gott efter en hel dag med fotboll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0