Säkrat kontrakt!

Hammenhög kom på besök till Knutsvallen en skön höstdag. De hade inte mycket att spela för, medan vi var tvungna att vinna för att slippa behöva poäng mot Teamet i sista omgången. Jan ändrade helt taktik och valde att direkt starta offensivt. Kanske för att överraska Hammenhög, vars tränare har varit och sett flera av våra matcher. Laget som startade var Emma - Malin, Emma, Josse - Stina, Lina, Pilan, Sofie N - Olinda - Elle, jag. Louise, Sandra och Jessan var avbytare.

Hammenhög startar i ett högt tempo. Vi har från början problem att hitta våra "nya" positioner, men vi kommer snabbare upp i press. Det känns nervöst på en del, men inte konstigt när matchen betyder så mycket. Hammenhög har mycket rörelse på sina spelare och är under stora delar av första halvlek först på de flesta bollarna. De får mycket ytor ute på kanterna och både Sofie och Stina får jobba mycket för att hänga med deras yttermittfältare. Tidigt tar Hammenhög ledningen. Ett inlägg från deras vänsterkant och en spelare får ostört slå in bollen på volley. Vi måste vara betydligt tuffare i närkamperna. Vi håller bollen för mycket själva i anfallen och har svårt att slå de enkla passningarna. Ju längre matchen går ju mer kommer vi upp i banan. Vi får flera frisparkar inne på deras planhalva. Emma och Josse slår de flesta. Josses frisparkar går på mål, men vi är inte tillräckligt tuffa. Vi måste snabbare fram och störa målvakten. En av Emmas frisparkar får jag perfekt på foten en bit utanför straffområdet. Jag vänder upp och kommer förbi några spelare, men skottet tar på en back och går till hörna. Emma slår hörnorna och flera blir farliga. En hamnar mitt i röran bland spelare framför mål. Först har jag nästan öppet mål, men får inte träff på bollen. Vi har flera chanser att få in den, men till slut lyckas Hammenhög rensa undan bollen. Lina är först på en hörna, men nicken går utanför bortre stolpen. Vi kommer närmare och närmare en kvittering. Elle får bollen ute på vänsterkanten och bryter in mot mål. Skottet går mot första stolpen, men i sista stund reflexräddar målvakten och det blir bara hörna. Strax efter har jag ett likadant läge, efter att Lina frispelat mig. Jag vänder inåt och kommer förbi mittbacken och skjuter. Bollen tar i närmaste stolpen och Elle som var bra med i mitten får bollen bakom sig. Bollen går istället perfekt till Lina som kommer med fart och skjuter. En av deras backar hoppar och får bollen på sig. Hammenhög kontrar och skapar en hörna. Hörnan skjuts stenhårt med skruv på mål. Jag vet inte om Emma var på bollen eller om den tog lite i ribban. Malin som står vid bortre stolpen hinner inte reagera och bollen tar i stolpen precis ovanför henne och går in i mål. Tungt, när det kändes som vi var på gång. Vi fortsätter och kämpa. Det är ganska tufft spel, men schysst. De ville ha straff i en situation, men domaren friade och det blev hörna istället. I mitten av halvleken får jag mitt första gula kort någonsin. Jag har bollen inne på deras planhalva och blir av med den. När jag försöker få tillbaka bollen, råkar jag träffa hennes ben istället. Någon gång ska vara det första, men det hade kunnat vara för något fulare...;) Till slut får vi utdelning. En av Emmas utsparkar når Lina mitt på plan. Hon skarvnickar vidare till Elle. Elle skarvar snyggt vidare med foten och jag kommer fri. Målvakten är på bollen, men den går in vid första stolpen. Tyvärr dröjer det inte så länge innan de utökar till 3-1. En av deras anfallare, som var mycket duktig hela matchen, får en bit utanför vårt straffområde tag i bollen. Hon tar sig förbi två backar och får in skottet i mål. Vi trycker på för att komma ifatt, men det blir inga fler mål i första halvlek. Hammenhög har flera bra inspel och deras hörnor är riktigt farliga varje gång. De leder helt rättvist, men vi gör ändå en okej första halvlek. Det brukar inte vara vår starka sida att börja bra. Skönt att hela tiden höra avbytarna peppa oss som spelade. Det gör mycket att höra positivt snack!

I pausen snackar Jan om att vi måste gå in i närkamper och vilja vinna. Louise kommer in på vänsterkanten, istället för Sofie. Vi får en perfekt start. De har avspark, men vi vinner snabbt bollen. Elle får den ute på högerkanten. Hon håller i den och får en spelare på sig. Folk skriker att hon ska spela tillbaka, men hon tar sig istället förbi spelaren och spelar bollen perfekt mellan ytterback och mittback. Jag når bollen före målvakten och lyckas peta in 3-2. Riktigt starkt gjort av Elle! Sedan händer inte så mycket. Det är mycket ställningskrig över hela planen. Flera fasta situationer blir farliga. Deras hörnor ställer till problem för oss hela matchen, men vi lyckas rensa i sista stund några gånger. En av deras mittbackar blir varnade efter en ful tackling av Elle ute på högerkanten. Vi har svårt att skapa riktigt bra lägen. Deras backar bryter de avgörande passningarna och ligger tufft på mig och Elle. Vårt försvarsspel fungerar bättre i andra halvlek och Hammenhög får inte lika mycket ytor. Vi är snabbare framme och stör dem. Tiden går och det börjar kännas tufft att vinna. Men vi har många härliga vändningar på hemmaplan i år, så hoppet försvinner aldrig. Med 20 minuter kvar kommer Sandra in på vänsterkanten och Stina går ut. Nästan direkt får vi ett riktigt bra läge. Jag får en bra boll av Louise ute till vänster och läget blir precis som det jag hade i första halvlek. Jag viker innanför backen och skjuter mot första stolpen. Den här gången är målvakten på bollen. Elle är snabbt framme och vinner bollen i kamp med målvakten och två backar. Hon spelar ut till Sandra, som i sin tur mycket snyggt, enkelt rullar bollen tillbaka till mig. Jag har helt öppet mål och kan bara inte missa. Kvitterat och nu var det allt framåt som gällde. Hammenhög är hela tiden farliga, men vi håller tillbaka dem. Emma får göra en kanonräddning, när hon tippar ett skott som ser ut att gå in i krysset. Hon sträcker ut och kan precis få bollen utanför stolpen. Våra backar räddar många gånger precis i sista stund och gör alla tre en riktigt bra match. Det är en del tuffa situationer och i en går Olinda hårt in och får frispark mot sig. Det som händer sen borde gett rött kort, för deras mittfältare vänder om och ger Olina ett knytnävslag i ryggen. Domaren ser det "bara" som en knuff och ger gult. Med tio minuter kvar kommer vårt ledningsmål. Jag får bollen mitt på plan och vänder upp. Olinda gör en bra löpning ute till höger och jag kan bara lägga bollen mellan deras inner- och ytterback. Olinda springer förbi deras spelare och är stark i närkampen. Precis inne i straffområdet skjuter hon och det blir ett lobbskott över målvakten och in under ribban. Skönaste målet i år och det firades med att alla slängde sig på Olinda. Nu var det bara att hålla undan. Vi ändrar om och spelar 4-4-2, men det är fortfarande offensivt. Med fem minuter kvar blir Elle frispelad, men har mittbacken i hälarna. Hon försöker stoppa Elle och är tvungen att dra ner henne i straffområdet. Domaren blåser straff och ger henne gult kort, eftersom det är hennes andra så blir hon utvisad. Jag får chansen att punktera matchen. Tufft läge och Jan skriker att jag ska vara koncentrerad. Jag slår den lite hårdare och närmare stolpen än vad jag brukar göra och riktigt skönt att den sitter. 5-3 och nu kändes det som segern var säkrad. I slutet har vi två riktigt bra chanser. Jag kommer först fri ute till vänster och försöker nå Elle i mitten. Tyvärr blir bollen lite för brant och målvakten är först på bollen. Elle fullföljer och träffar målvakten i huvudet. Hon måste gå på boll där, men hon blev sen så gult kort var helt rätt. Nästan direkt får jag bollen mitt på deras planhalva och spelar bollen till Elle som kommer med full fart till vänster. Tyvärr är målvakten bra med och räddar.
 
Elle nerdragenSpelaren utvisasStraffen ska in...i mål!:)Alla glada!
Jenny fångade straffsituationen från kanten!

Vi vinner med 5-3, efter att (precis som vi gjorde mot Lilla Torg hemma) ha vänt ett 3-1 underläge i paus. Segern kändes som en serieseger och firades nästan likadant. Alla idag måste ha jätteberöm. Vilken kämparinsats! Starkt att gång på gång vända underlägen. Nu har vi slagit alla lag i serien utom Team Sandby (men har svårt att räkna det, när man nästan möter ett division 2-lag). Bra för en nykomling. Vi får bara se till att bli bättre borta, starta bättre och släppa in lite mindre mål, så blir vi ännu grymare! Nu laddar vi för avslutningen mot Teamet på Sandbyvallen om en vecka!
 
Oj, oj, oj, oj, oj, oj, oj Hardeberga spelar på skoj!
Segern firas!

Kommentarer
Postat av: Anneli

Hej!!



Grattis!! gud vad roligt med seger, o med en sån seger, det var inte illa!

Vi får höras snart!

Kram kram

2008-09-22 @ 02:12:54
Postat av: Helena

Ja, det var en trevlig seger!;) Hoppas allt är bra med dig! Tycker verkligen vi får höras. Jag vill veta hur du har det!



Kram

2008-09-22 @ 08:54:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0