Sösdala - HBK 6-5

U-lagets längsta bortamatch. Lite blåsigt och regnigt, men inte så kallt när man väl började röra på sig. Vi hade med hela fyra avbytare, för att undvika att behöva spela med mindre spelare på plan än motståndarna. Vi startade med Camilla - Sandra B, Jessan, Malin S, Linda - Josse, Milan, Lina, Elin L - Stina, Sofie. Elin H, Pilan, Louise och jag började på bänken. Elin L fick ta Louise plats i några minuter innan Louise och Pilan hade lyckats få ut hennes matchtröja ur det låsta omklädningsrummet.

Vi är som vanligt inte så bra med i starten. De trycker på. Ofta går deras spel längst kanterna och våra ytterbackar har mycket att göra. Vi lyckas hålla tätt, trots att Jessan har stora problem att hålla sig på benen och gör några snygga vurpor..;) De har ett skott i ribban efter en hörna, men kort därefter jämnar det ut sig när även Stina lyckas pricka den. En bit in i matchen tar de ledningen. Helt rättvist för de är det bättre laget. Vi har svårt att komma upp i press och Sofie och Stina blir ganska ensamma där uppe. I mitten av halvleken kommer alla fyra avbytarna in. Det tar lite tid innan alla kommer in i matchen, men ganska snabbt kommer reduceringen. Sofie får en bra boll ute på vänsterkanten och spelar in till mig. Pilan kommer perfekt från sin kant och jag jag spelar henne. Hon får öppet mål och lägger säkert in bollen till 1-1. Vi fortsätter att ha problem med våra positioner. Innan paus tar de ledningen med 2-1, efter ett inspel från deras högerkant som en spelare får bra träff på från utkanten av straffområdet.
 
Sösdala-hörna! Bollen träffar snart ribban...Louise pressarLouise på väg framåtYttern som ständigt skapade problem

I paus pratar vi om att våga sätta press och ge varandra understöd. Alla vet att vi kan så mycket bättre. Vi byter igen in hela bänken. Spelet är lite jämnare, men vi har problem med Sösdalas yttermittfältare. De jobbar inte hem och ligger och lurar långt ute på kanterna. De är riktigt snabba och kommer med fart så fort Sösdala anfaller. Sösdala tar ledningen med 3-1. Sedan får jag en boll ute till höger och lyckas ta mig in i straffområdet och lobbskjuta in 3-2. Det är mycket spelvändningar fram och tillbaka. Vi skapar chanser men bollen vill inte riktigt in. Istället utnyttjar Sösdala sina chanser och går ifrån till 5-2. Nu är det kanske 20 minuter kvar och då inser vi att vi kan spela fotboll. Vi håller ihop bakåt och skapar chans på chans. Bollen vill fortfarande inte gå in i mål och många bollar rullar precis utanför stolparna, går över målet eller rakt på målvakten. Stina får till slut in bollen i mål i en kontring. Hon skjuter från ganska långt håll och bollen går via närmsta stolpen in. Riktigt snyggt! Vi fortstätter trycka på. Sedan kommer årets miss när jag kommer fri från halva planen, efter en riktigt bra pass av Malin. Jag går förbi målvakten till vänster och ska lägga in bollen i öppet mål. Vet inte vad som händer, men mål blir det inte utan bollen går rakt fram precis utanför stolpen. Sånt kan man bara inte missa... Vi fortsätter att skapa mängder av chanser, men det behövs en straff för att nästa mål ska lyckas komma. Jag blir upphakad bakifrån när jag ska slå in bollen framför mål nere vid kortlinjen. Milan stiger säkert fram och slår in 5-4. Nu är vi riktigt nära att komma ifatt och Sösdala har inte så mycket. Men i en av sina enstaka kontringar, lyckas de få in 6-4. Vi reducerar snabbt. Jag kommer in i straffområdet och från kortlinjen spelar jag in bollen till Stina. Hon spelar snett bakåt till Lina som trycker in 6-5. I slutet pressar vi för att kvittera, men många är trötta och Sösdala lyckas hålla undan.

Vi gör en grym avslutning och hade vi spelat så hela matchen hade vi gjort närmare 20 mål..;) Tyvärr så har vi återigen problem med att komma igång. Vi måste bli bättre på att vara på hugget direkt. Linda gör debut och gör en bra insats som vänsterback, där hon och Elin L turas om att spela. Elin gör det också bra, för att inte spelat på länge. Alla börjar lite avvaktande, men samtliga spelar upp sig. Vi behöver nog öva avslut på torsdag, för så många chanser vi hade måste det bli fler mål. Själv kan jag öva på att slå in bollen i öppet mål, så det inte ska bli sådana missar någon mer gång... Nästa match för u-laget är först nästa helg mot BK Kick.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0