HBK - Råå IF 4-2

En väldigt blåsig eftermiddag uppe i Hardeberga, annars bra förutsättningar för fotboll. Vi förväntade oss en tuff match mot Råå, som inför matchen låg 5 poäng före oss. Vinst var ett måste för att blanda oss in i kampen om kvalplatsen. Wea var tillbaka i laget efter sjukdom och Malin S var med från start igen eftersom låret kändes bättre. Vi startade med Emma - Sandra, Elle, Josse, Anna - Louise, Pilan, Ros, Malin S - Stina, jag. Jessan och Wea började som avbytare och senare tillkom Elin och Helen.

Vi börjar med boll och motvind. Snabbt bryter Råå och de får ett inkast högt upp på vår planhalva. Deras back kommer upp och får inkastet. Hon tar med sig bollen. Ingen av oss går ut och pressar och hon kan slå in bollen vid bortre stolpen. Riktigt dålig start av oss. Jag tror inte ens det hade gått en minut. Det är bara att bita ihop och köra på. Efterhand kommer vi in i matchen. Det är svårt att få i gång något riktigt bra spel på grund av vinden. Vi försöker spela på marken och kommer runt några gånger på kanterna. Efter tio minuter kommer vi runt på högerkanten. Riktigt bra spel mellan Pilan, Stina och Malin, leder till att jag kommer in i straffområdet. Jag spelar in bollen till Louise. Målvakten räddar skottet, men returen når Ros. Hon får till ett skott som tar i bortre stolpen och precis går över mållinjen. Vi fortsätter att spela bra och Råå skapar inte så mycket. Några gånger har vi problem att få upp bollen i den kraftiga vinden, men försvarsspelet ser bra ut. Pilan och Ros vinner de flesta närkamperna och fördelar bollarna bra. Efter knappt 20 min får jag bollen ute till höger inne på Råås planhalva. Jag tar med mig bollen en bit och ser Ros komma i bra fart i mitten. Jag passar henne och hon blir helt ren med målvakten. Kyligt lägger hon in 2-1. Elin kommer in som vänsterback och det känns som vi har kontroll på matchen. Elin frispelar mig med en snygg lobb, men mitt skott blir inte bra och målvakten kan enkelt rädda. Vi har några hörnor och Elin slår dem bra. I slutet av halvleken tappar vi vårt spel och slarvar med mottagningar och passningar. Råå trycker på. De har ett friläge, som Emma kommer ut riktigt bra på och räddar. De har sen en riktigt farlig hörna går förbi alla längs mållinjen. Mycket konstigt att ingen lyckades vara på den bollen. Råå fortsätter sin press och vi lyckas inte alls med vårt spel. Det känns ändå som vi ska lyckas reda ut det och gå med ledning till pausen. Tyvärr bjuder vi de på ett friläge. Vi vinner bollen nära mittplan, men nicken går bakåt. Våra backar lyckas inte få undan bollen och deras nummer 12 kommer helt fri med Emma. Hon rundar Emma och slår in bollen i öppet mål.

I pausen känns det skönt att vi har klarat den kraftiga motvinden, men vi får inte släppa till något i andra halvlek. Vi måste vara noggrannare med våra mottagningar och inte tappa boll i "fel" lägen. Den andra halvleken börjar precis som den första. Vi är inte alls på hugget. Tidigt får de ett friläge. De kommer tre mot Emma och Elle. Tur att Emma är med och räddar. De har sen ett kanonskott i ribban. Bollen studsar ner på mållinjen, innan vi reder ut sitationen. Själv vet jag inte hur nära mål det är, men linjedomaren vinkar inte för mål. Efter några minuter kommer vi in i matchen igen, men det är inte bra spel från något håll. Emma har några jätteutsparkar, men jag och Stina får inte tag på dem och bollen studsar ner till inspark för Råå. Råå har svårt att få upp sina insparkar i den kraftiga vinden och flera gånger vinner vi bollen högt upp på deras planhalva. Vi har några hörnor och Elin är riktigt nära att skruva två av dem rakt i mål. Råå har också några hörnor och är farliga på sina fasta situationer. Matchen står och väger. En kvart in i andra halvlek får Pilan bollen en bit in på deras planhalva och frispelar mig. Jag skjuter precis utanför straffområdet. Målvakten är på bollen med handen, men kan inte få bort bollen. Riktigt skönt med ledning. Efter vårt mål känns det som vi får kontroll på matchen. De skapar inte så många bra chanser. Emma får göra en riktigt bra räddning, när ett inlägg når en Rååspelare vid bortre stolpen. På volley skjuter hon på mål, men Emma har flyttat över bra och får bollen rakt på sig. Helen kommer in som vänsterback. Hon visar direkt lugn. Bryter många bollar, håller i bollen och spelar flera fina uppspel. Med kvarten kvar kommer Wea in i anfallet. Det har inte gått många minuter när jag spelar bak till Ros. Hon håller i bollen och frispelar Wea. Wea är kylig och rullar bollen förbi målvakten in vid närmsta stolpen. Under sista tio händer inte så mycket. Ingen av lagen skapar några riktigt bra målchanser och vi vinner med 4-2.

Skönt att vinna, trots att vi spelmässigt inte gör någon bra match. Alla kämpar och visar att vi vill hänga med i toppen. Ros gör en riktigt bra match på mitten. Hon håller säkert i bollen och tappar inte mycket på mitten. Två mål och mängder av fina passningar till anfallarna och yttermittfältarna. Bra domarinsatser idag också. Kul med en domare som tillåter kamp och inte blåser sönder matchen. Vången hemma på söndag. Alla matcher i serien är tuffa och vi kommer få ge allt om vi ska ta tre poäng!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0