Hemma igen

Det mesta har gått super på resan. Vi var tio stycken som delade stuga. Rikard var där lite från och till mellan sina arbetspass.

Resan upp gick bra med undantag från några små felkörningar och frusen spolarvätska. På kvällen bjöd Isabel och Marcus på gulaschsoppa. Vi gick och lade oss ganska tidigt, eftersom många var trötta efter resan.

På måndagen gick vi upp tidigt. Jag och Jimmy skulle fixa liftkort och många skulle hyra utrustning. Sedan blev det åkning i Lindvallen hela dagen. Det kändes som det var ett tag sen jag hade åkt i början, men ganska snabbt kom man in i det igen. Det blev lunch uppe på Gustavsbacken. På kvällen åkte jag, Marcus och Kalle lite längdskidor. Mina lungor, som inte var helt friska, mådde inte helt hundra av att andas in den kalla luften, men förutom det och lite bakhalt, gick det bra. På kvällen bjöd Anna på taco. Alltid lika gott! Sedan blev det bastu och lite spel.
 

Soluppgång i liftenVi laddar för ett åkPå väg upp igen


På tisdagen blev det Lindvallen igen. Det var soligt och inte så jättekallt. Isabel hade bytt från snowboard till skidor. Det blev lunch på McDonalds och sen ut i backarna igen. Vi åkte lite kvällsåkning. På vägen hem åkte vi i några backar, som inte var belysta. Vi fick väja för några pistmaskiner och själv höll jag på att åka ner för ett stup, som inte gick att se. Annars gick allt bra och vi slapp att gå hem. Sedan skulle Mackan och Jimmy hyra längdåkningsskidor. Mackan hade inte med sina andra skidor och kunde inte få hyra, så det blev bara Jimmy och jag som åkte. För att knappt ha åkt något innan, gick det riktigt bra. Tyvärr skulle vi prova fyra kilometersslingan och den visade sig vara väldigt kuperad. Bara en massa nedförbackar och branta stigningar, men vi kom runt. Kalle fixade maten. Lax med fetaost, pasta med svamp, pesto och sallad till. Riktigt lyxig och god mat.
 

Isabel och MarcusSofie ensam i liftenMarcus, Rikard och Peter på McDonaldsMackan med racerfart i backenJag och Jimmy i längdspåret


På nyårsaftonen begav vi oss till Tandådalen. När vi körde på morgonen var det bara -6, men när vi var framme visade termometern på -18. De första åken och framför allt vägen upp i liften, var ganska kyliga. Under dagen blev det varmare och skönare att åka. Det fanns många bra och lagom branta backar. Till lunch blev det buffé. Riktigt gott, men jag åt alldeles för mycket. Under hela eftermiddagen kändes det i magen, när man skulle böja sig fram och knäppa bindningarna. Jag, Jimmy och Mackan skulle inom skiduthyrningen, innan vi skulle hem vid halv fyra tiden. Tyvärr skedde sedan veckans tabbe. När vi tog med våra brädor och skidor, lyckades Mackan få med ett par twin-tip. De var vita, men annars kanske inte speciellt lika hans egna skidor. Misstaget upptäcktes dock inte förrän vi var hemma vid stugan, när Mackan såg skidorna och sa att det inte var hans. Mackan var inte så glad, men vi andra hade svårt att hålla oss för skratt. Han fick åka tillbaka, men hans skidor fanns inte kvar. På kvällen fixade Sofie, Rikard och Peter maten. Riktigt lyxigt. Till förrätt en smörgås med sallad, räkor, kräftstjärtar och avocado. Huvudrätten var oxfilé, potatisgratäng och olika typer av bernaisesås. Sedan var alla så mätta, så det fick bli en liten paus. Vi tittade på Grevinnan och betjänten och åt sen marängswiss. Vi började sen gå mot Gustav. Det var riktigt kallt och lite småhalt. Själv lyckades jag slå knät i marken och få ett stort blåmärke. Det var inte mitt fel, utan helt Peters.;) Så den enda skadan jag har fått,  beror inte på åkningen. Vid Gustav var det fyrverkerier och skidlärarna åkte med facklor i backen. Vi frös och drack champagne. På vägen hem var vi förbi någon fest, men alla var ganska trötta och gick hem nästan direkt.
 

Soluppgång i TandådalenJimmyHärligt!MarcusIsabelFörrättMackan hugger inPeter har koll på matenMarcus, Isabel, Anna och Kalle ska snart börja äta oxfilénJagMackan provar glasögonEn glad PeterJimmy, Kalle och Marcus vid tolvslagetMackan, Peter, Rikard och SofieNyårsraketMitt lilla blåmärke...


På torsdagen stannade vi hemma i Lindvallen och åkte. Alla utom Mackan, som begav sig till Tandådalen, för att försöka få tag på sina skidor. De flesta var ute lite senare i backen på grund av gårdagen. Vi samlades allihop för att äta femkronors korvar till lunch. De var mer omtyckta av vissa än av andra. Några åkte sen direkt tillbaka till stugan, för att bada på eftermiddagen. Jag och Jimmy åkte lite längre, men var hemma igen vid tvåtiden. Sen tog vi igen några timmars sömn. På kvällen gick vi ut och åt. Alla bangade 1 kilo kött, men vi blev mätta ändå.
 

KorvlunchenMin middagPeter, Mackan och RikardMarcus och Jimmy


På fredagen var vi på Hundfjället. Själv hamnade jag helt fel i Trollskogen. Det var folk överallt. Mot min vilja gled jag in i en stuga med en massa troll och andra figurer. Hade jag varit 20 år yngre, hade det kanske varit kul..;) Mitt på dagen åkte vi över en sväng till Tandådalen. Först åt vi på samma ställe som i onsdags och sen blev det lite åkning i backarna där. Lagom till kvällsåkningen öppnade i Hundfjället var vi tillbaka. Det blev några åk, men det var riktigt kallt i vinden. Jag, Jimmy, Mackan, Marcus och Kalle var inne en timme på afterski. Bandet som spelade var grymma. De spelade nästan bara riktigt bra låtar. Stämingen var på topp. Den långhåriga basisten var så svettig, så att det stänkte över folket som stod närmast. Vid fem slutade bandet spela och vi tog några åk till. På kvällen bjöds det på Jimmys och Peters köttfärssås. Lika god som all mat varit under resten av veckan. Man blir extra sugen, efter att ha åkt så mycket och varit ute hela dagarna.
 

Party-Mackan på afterski


På lördagen var vi i Lindvallen och åkte. Det snöade nästan hela dagen. Det var bra backar. Inte alls isiga och de hade även öppnat Adam, en svart backe som varit stängd under hela veckan. Jag och Jimmy tog en korv vid tolv och sen var vi hemma vid tre och åt lite rester. Sen direkt ut i längdåkningsspåret. Den här gången tog vi trean. Medan Jimmy var och lämnade tillbaka sina skidor, tog jag ett varv till. Skönt att åka längd. Man känner verkligen att hela kroppen får ta i. När vi kom tillbaka så blev det direkt till att byta om igen. Jag, Jimmy och Mackan åkte till Gustav och tog flera kvällsåk. Inte så mycket folk i backen och eftersom det hade snöat hela dagen, var inte backen så uppåkt. Det blev en hel del småhopp ute i kanten av backen. Vi åkte hem vid sju. Mackan fixade bruna bönor, falukorv, bacon och en massa rester. Lasse och Emma var på besök. Vi spelade Med andra ord. Roligt spel, men säkert ganska störigt om man satt vid sidan om. Kvällen avslutades med en bastu för mig, Jimmy, Mackan och Lasse.
 
Mackan och Jimmy på väg nedför AdamMackan och JimmyJimmyJagJag igenJimmy i längdåkningsspåret


Igår blev det packning och städning. När Mackans bil skulle köra, fick de först inte igen rutan. Lite irriterande, men efter några minuter lyckades de stänga den och kunde köra. Jag, Jimmy och Peter gick tillsammans med Kalle till McDonalds. Det var soligt igen och riktigt kallt (-16). Vår buss gick vid halv tolv och tolv timmar senare var vi hemma i nästan lika kalla Skåne.
 


Nästan 20 minus någon dag och lite vind på det, så det var inte alltid skönt om kinderna och näsan. Annars har det varit en väldigt härlig skidresa. Mycket skratt och mycket snowboard- och skidåkning! Jag vill åka mer!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0