LBK - HBK

Skönt väder och bra plan. Konstgräset gynnar väl mest Lunds BK, eftersom de alltid spelar där. Själv gillar jag inte att spela på konstgräs, när det finns riktigt gräs, men det är lätt att spela bra på det. Vi kom till spel med nästan full trupp, bara Elle saknades. Elin flyttade in som mittback och vi startade med Emma - Sandra, Elin, Josse, Helen - Malin, Pilan, Ros, Stina - Wea, jag. Louise, Olinda, Sofie N och Sofie I var avbytare.

Lund har avspark och startar med en långboll, som blir riktigt farlig. Det gäller att vi är på tå direkt. Lund har mycket boll, men vi ligger i bra positioner och de kommer inte till många farliga chanser. Tidigt får jag ett bra läge, när bollen når mig i bortre delen av straffområdet. Tyvärr blir det bara inspark av läget. Lund spelar ofta upp längs kanterna och vi får springa mycket för att hänga med. Våra ytterbackar är bra med och bryter oftast innan spelarna kommer in i vårt straffområde. Elin och Josse är hela tiden på tå och är först på de flesta bollarna. Pilan och Ros får jobba mycket i mitten, men löser det mesta bra. Vi skapar en del chanser i början. Några fasta situationer, men det är aldrig riktigt nära. I mitten av halvleken bryter Ros ett uppspel högt upp på deras planhalva och bollen hamnar hos mig. Jag tar med mig bollen en bit. Ingen går på och målvakten är långt ute, så någon meter utanför straffområdet provar jag att skjuta. Bollen får en perfekt båge och målvakten kan inte ta den. 1-0! Vi fortsätter att ligga bra med. Lund slår bort många bollar i medvinden. De lägena de får är ofta utanför straffområdet och Emma räddar allt säkert. Även om Lund har mycket boll, så känns det ganska lugnt. Tyvärr får de en chans i slutet av halvleken. Anfallaren är på väg igenom ute på vår högerkant. Sandra hinner ikapp henne, men på något sätt får hon iväg ett skott som går in vid första stolpen. 1-1 står sig till pausen. Vi känner att vi är med i matchen och det gäller att fortsätta jobba i andra halvlek.

Lund fortsätter med sina uppspel längs kanterna. De lyckas få in några bollar på mål, men oftast bryter vi ute på kanterna. Vi ligger bra i boxen och rensar undan bollarna som kommer in framför mål. Lund får några hörnor. En blir riktigt farlig, men efter flipperspel lyckas vi rensa undan bollen. Själva skapar vi en hel del chanser. Jag får ofta tag på bollen och försöker nå Wea. Deras backar är bra med och ligger nära oss. Vi får några frisparkar i bra lägen. Skotten går på mål, men målvakten räddar. En kvart in i andra halvlek, så får vi en hörna från vänster. Helen slår den riktigt bra. Den touchar ribban och går ut till Wea, som trycker upp bollen i nättaket. Efter målet är det vi som skapar mest målchanser. Jag kommer runt några gånger på vänsterkanten, men mina bollar bryts av hemmaspelarna. Efter en lång utspark av Emma, så når jag bollen först. Jag försöker lobba, men får ingen bra träff. Vi gör två byten i mitten av halvleken. Wea går ut. Louise kommer in på en kant och Stina flyttar upp i anfallet. Olinda byter av Ros på mitten. En del spelare i Lund verkar bli lite frustrerade. En blir tillsagd av domaren och högerbacken blir också varnad. Emma är säker på de lägena Lund får och räddar ett friläge. Med tio minuter kvar, så når ett inlägg en Lundaspelare i bortre delen av straffområdet. Bollen slås mot mål och i röran framför mål, lyckas deras anfallare göra mål. Tungt när det kändes som det var vi som var närmast ett mål. Tiden går och matchen verkar sluta lika. På övertid får Lund en chans till, då deras yttermittfältare får en perfekt djupledsboll. Emma kommer ut bra, men deras spelare får bra träff och skottet går precis innanför vänstra stolpen nära krysset. Känns som vinden gör så att den går in och inte träffar stolpen. Kort efter avsparken blåser domaren av matchen.

Vi gör en riktigt bra match och med lite flyt hade vi tagit med oss alla tre poäng hem. Det är bara att ta revansch på Lunds BK hemma på Knutsvallen till hösten. Lund spelar rullar bollen bra mellan sig, men vi lyckas för det mesta stoppa dem från att komma nära vårt mål. Tyvärr var de väldigt effektiva på de chanserna de fick. Själva spelar vi betydligt bättre än de sista matcherna, när vi har vunnit för att vi har spelat bra en kortare period. Jag tycker alla får vara nöjda med insatsen, trots det snöpliga slutet. Elin och Josse fungerar riktigt bra i mitten, trots att de inte har spelat tillsammans innan. Pilan är överallt och har nog sällan sprungit så mycket. Nu laddar vi om inför hösten och då ska vi ge alla lagen tuffa matcher!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0