Bra spel

I söndags mötte vi JAIF/BBK/VAIF. Ett division 4-lag, som vi har fått både Malin Rosvall och Emma Johnstone från inför säsongen. Lagom till matchen skulle börja hade det slutat regna och solen tittade till och med fram. Vi startade med Emma - Emma J, Elle, Josse, Elin R - Stina, Pilan, Malin R, Malin S - Helen, Wea. Jag, Sofie I, Jessan och Olinda började på bänken.

Vi börjar riktigt bra och trycker tillbaka JAIF/BBK/VAIF. Wea är riktigt på hugget och stör backarna med sina löpningar. Försvarspelet är riktigt bra. Vi hjälper varandra och motståndarna har svårt att komma långt in på vår planhalva. Ganska tidigt får Wea ett friläge. Målvakten räddar skottet, men på returen är Helen framme och slår enkelt in 1-0 till oss. Vi fortsätter att trycka på. Vi har mycket rörelse i vårt anfallsspel och bra passningsspel. JAIF/BBK/VAIF kommer upp i korta anfall och skapar några skottlägen, men Emma har full kontroll på allt. 2-0 kommer efter knappt halva halvleken. Wea får en bra boll uppe vid mittlinjen. Hon är snabb och backarna har svårt att hinna ifatt henne. Från en ganska dålig vinkel till vänster i straffområdet, sätter hon snyggt bollen vid målvaktens första stolpe. Malin och Pilan dominerar helt på innermittfältet och deras samarbete fungerar riktigt bra. Både Malin och Stina kommer med bra löpningar längs sina kanter. Samarbetet mellan ytterback och yttermittfältare fungerar riktigt bra på båda kanterna. Även mittbacksparet, Elle och Josse, verkar ha hittat varandra. Kort efter vårt andra mål trodde alla att det stod 3-0. Malin S kommer helt fri och rundar enkelt målvakten. Hon ska lägga in bollen i öppet mål, men tyvärr får hon inte rätt träff på bollen, så den går utanför stolpen. Efter en halvtimme är Wea helt slut och jag får chansen att komma in. Nästan direkt får jag ett friläge. Malin R slår en kanonpassning, som touchar min hand. Domaren väljer att släppa och jag kommer förbi målvakten. Jag slår bollen mot mål. Plötsligt dyker Malin S upp och slår in den en meter från mållinjen. Inte nog med att hon snodde "mitt mål", nu blev det dessutom avblåst för solklar offside. Tur att det inte var ett avgörande mål!;) JAIF/BBK/VAIF får i slutet av halvleken flera frisparkar i bra lägen och några hörnor. En frispark precis utanför straffområdet slår spelaren lågt vid närmsta stolpen och varken muren eller Emma hinner rädda skottet. 2-1. Vi skapar några bra chanser i slutet. Malin R får ett bra läge när jag spelat snett bakåt till henne, men tyvärr går inte skottet på mål. Vi får även en indirekt frispark i straffområdet, efter att målvakten tagit upp en bakåtpass. Jag är snabbt framme för att slå den. Jag spelar bakåt till Helen, men tyvärr går inte hennes skott på mål. I paus står det 2-1 till oss. Resultatet speglar väl inte helt matchbilden utan vi borde ha haft en större ledning.
 
JAIF/BBK/VAIF har hörna
JAIF/BBK/VAIF har hörna

I andra halvlek fortsätter vi att trycka på. JAIF/BBK/VAIF fortsätter med sina korta anfall och de skapar inte mycket. Deras anfallare är för ensamma. Sofie I kommer in på vänsterkanten. Vi skapar flera bra chanser. Jag har några bra skottlägen, men antingen blir skotten för lösa eller så räddar målvakten, som var bra under hela matchen. Olinda kommer in på mittfältet och Jessan som högerback. I mitten av halvleken blir jag helt frispelad av Helen. Inte heller denna gång lyckas jag få bollen i mål. Kort därefter får jag en boll från Stina, som jag spelar vidare till Malin R. Kyligt skjuter hon sin specilare. Nu med vänster yttersida. Bollen går snyggt in vid vänstra stolpen och målvakten når inte skottet. Vi fortsätter att skapa chanser. Emma slår en perfekt djupledsboll till mig. Jag vänder inåt och skjuter i målvaktens närmsta stolpe. Äntligen ville bollen gå in i mål. 5-1 kommer även det snabbt. Den här gången spelar Malin R fram mig. Jag driver och skjuter med vänster. Bollen går i en båge över målvakten i mål. I slutet kändes det som JAIF/BBK/VAIF tröttnade lite, men annars stod de upp riktigt bra. Matchen slutar 5-1, efter riktigt bra spel. Hade vi bara varit lite mer effektiva, så hade det blivit större siffror.
 
Emma, Malin med sina gamla lagkompisar Petra och en till...

Alla gör verkligen en kanoninsats. Skillnaden från förra helgen är jättestor. Nu sitter passningarna, alla kämpar, går in i närkamper och vi vinner mycket bollar. Wea var den enda jag berömde sist och hon fortsätter att utvecklas. Det är bättre att ge järnet i en halvtimme och sen byta än att gå på halvfart en hel match. Både Malin R och Emma J var verkligen på hugget och visade sin gamla klubb hur bra de är. Det var riktigt kul att spela! Till helgen blir det tuffare spel mot seriekollegan Råå IF. Vi får hoppas på lika bra spel då!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0