Domarkurs

Idag tog jag ledigt från jobbet för att gå på domarkurs. Vi var tolv stycken. Bara tjejer. De flesta var med på nybörjarkursen förra året, men det var några andra där också. Först var det frukost och sen började vi med att gå igenom regelboken, som de har ändrat mycket till i år. Nu liknade den nästan helt den internationella. Vi gick sen igenom hemfrågorna. Sedan var det lunch. Efter maten var det dags för regelprovet. 13 frågor och det gällde att ha minst 11 rätt. Några riktigt kluriga frågor och det var två frågor jag hade dålig koll på. Det var svårt att veta om man klarat det efter eller inte. Sedan var det dags för lite praktisk övning ute på en grusplan. Vi började med att öva på att blåsa frispark, sedan visa gult kort och sist övade vi lite på att ställa en mur rätt. Bra att öva och få tips på vad man kan bli bättre på och vad man ska tänka på. Sedan gick vi in och tog upp lite extra om det ska vara frispark, gult, rött eller inget kort. Hands och offside pratade Maria också mycket om. Till allt detta tittade vi på video. Hands är något alla skriker om på matcher, men det bör inte blåsas så ofta som det gör. För det mesta är det bollen som söker handen och inte tvärtom. Vi fick även tillbaka regelproven. Maria sa att det hade varit klurigare än vad det brukar. Två hade alla rätt. Jag klarade det med ett fel. Det var många som inte klarade det, men de lyckas säkert nästa gång. Har man sett flera frågor är det lättare. Vid fem slutade kursen och då var man lite trött. Kurserna med Maria är verkligen givande, man lär sig massor och tiden går fort.

Imorgon ska jag döma Team Sandby - Wä. Det ska bli kul. Nu kan jag "alla" regler, så det gäller bara att öva praktiskt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0