Tredje gången gilt

Svalöv kom på besök på Knutsvallen idag. Kanonväder och vi var riktigt laddade. Tyvärr var det bara en domare. Man får tänka lite mer på offsiden utan assisterande. Vi startade med Emma L - Elin, Josse, Elle, Helen - Malin S, Ros, Pilan, Louise - Stina, jag. Wea, Olinda, Sofie I och Anna var avbytare.

Vi börjar att pressa högt upp direkt. Det dröjer inte länge innan vi skapar riktigt bra chanser. De blir stressade och vi får tag på bollen högt upp. Deras insparkar går inte så långt och vi är på hugget i mitten. Jag får tidigt ett bra läge utifrån högerkanten, men skottet går knappt fram till målet. Vi får flera hörnor och Pilan vär närmast, när hon är på bollen mitt framför mål. Svalöv slår långbollar och bollar ut på kanterna, men vi har för det mesta kontroll på dem. Vi bjuder på några enkla hörnor igen och de slog in dem riktigt bra framför mål. Vi lyckas med både tur och skicklighet hålla tätt bakåt. Det är mycket bättre ordning på försvarsspelet på hörnorna, jämfört med förra matchen. Emma kommer bra ut och boxar undan några. Vi fortsätter att skapa chanser och från inget läge alls, får vi en straff. Deras back får olyckligt bollen på handen. Inte avsiktligt vad jag ser det, men hon håller handen högt upp. Pilan slår straffen nära stolpen. Målvakten slänger sig åt rätt håll och är nära på att ta den, men bollen går in. Vi fortsätter att pressa högt. Det är stora ytor ute på kanterna, då de spelar med tre backar. Gång på gång är vi nära att komma igenom, men de lyckas bryta i sista stund. Svalöv fortsätter att kontra. I ett läge rundar anfallaren Emma. Hon får dålig vinkel och det blir aldrig nära. Svalöv har också ett rent friläge, då deras duktiga mittfältare kommer helt fri efter att bollen studsat över våra backar. Emma kommer ut bra och skottet går på henne. Vi får sen en straff till. Jag får en bra boll precis utanför straffområdet och tar mig mot mål. Backen missar bollen och tar mina ben. Pilan kliver fram igen och lägger in bollen i samma hörn. Riktigt härligt! Vi fortsätter att rulla runt bollen bra. Jag och Stina får flera bra lägen efter bra bollar av Ros och Pilan. Vi har läst Svalövs långbollar och de skapar inte så mycket längre. Vi är nära gång på gång, men får inte riktigt till avsluten. Jag är framme en gång och stressar målvakten, när hon har bollen vid fötterna. Hon slarvar och jag får tag på bollen. Tyvärr får jag för dålig vinkel att lägga in den direkt. Jag försöker vända upp, men skottet täcks och går över kortlinjen. Inte ens en hörna får vi med oss. Under hela halvleken har vi mängder av hörnor och några frisparkar. Helen och Elin slår in dem bra. Vi måste fortfarande bli bättre på att ta för oss i straffområdet. Vi leder med 2-0 i paus, vilket är ett helt rättvist resultat.

I andra fortsätter vi vår press. Vi spelar runt bollen bättre. Flera riktigt snygga väggspel och bra löpningar. Helen och Elin slår upp flera riktigt bra bollar från sina ytterbacksplatser. Svalöv har mindre chanser i andra halvlek än i första. Jag får öppet mål efter fint spel hela vägen och en kanonpass av Stina. Tyvärr får jag ingen fart på bollen och målvakten kan enkelt ta bollen. Vi kommer runt bra på kanterna. Louise och Malin S tar många riktigt bra löpningar. Inspelen går ofta lite för nära målvakten. Vi måste bli bättre på att slå dem tidigare eller slå dem snett bakåt. En kvart in i andra får jag äntligen göra mål, efter alla lägen. Vi bryter deras inspark tidigt och jag får bollen utanför straffområdet. Jag kommer i bra läge och kan slå in bollen i bortre. Efter det målet, känns det som en del spelare i Svalöv ger upp. Några slutar kämpa och klagar lite på varandra. Vi fortsätter att ta löpningar och skapa chanser. Wea kommer in i anfallet. Hon stör direkt med flera bra djupledslöpningar. Olinda kommer in på mitten och Sofie på högerkanten. Både visar vilja och trycker till i varenda närkamp. Jag kommer runt på kanterna några gånger i slutet. Stina får ett bra läge, men bollen går tyvärr över målet. Pilan har ett bra skott, som målvakten precis räddar. Vi slarvar en del i slutet med passningarna, kanske några börjar bli trötta. Svalöv bryter, men vi är snabbt med hemåt och det händer inte så mycket. Det kändes väldigt lugnt och vi vinner säkert med 3-0.

Alla gjorde verkligen en kanoninsats idag. Vi kämpade för varandra och försökte spela bollen på marken. Om jag ska klaga på något, så är det bollarna. Antingen är jag klen eller så var de  för hårda. Jag lyckades i alla fall inte förvalta flera riktigt bra chanser. Vi får öva avslut på träningarna, så att vi kan göra mer mål i fortsättningen!


Kommentarer
Postat av: Andreas

Jag har svaret till dig. Du är för klen, haha. Syns i veckan.

2009-05-02 @ 18:51:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0