Vången - HBK

Första matchen med dåligt väder. Lite vind, ganska kallt och regn. Vi saknade en del spelare inför dagens match, men kom ändå med ett riktigt bra lag. Vi startade med Emma - Elin, Josse, Elle, Sandra - Malin S, Olinda, Pilan, Louise - Stina, jag. Sofie I och My var avbytare.

Matchen börjar lite avvaktande från båda hållen, men efterhand tar Vången tag i sitt spel. De rullar bollen bra och är först på de flesta bollarna. Vi ligger bra i försvarsspelet och släpper inte till många målchanser för Vången, men vi har inget eget spel. När bollarna kommer upp kan deras backar enkelt bryta och starta nästa anfall. Bollen studsar ifrån oss. Det blöta gräset är ganska halt, men vi ska kunna slå några enkla passningar mellan oss ändå. De får några hörnor, men vi ligger bra och rensar undan bollen. Undantaget är en hörna, som de snyggt nickar i mål. Men tur för oss att linjedomaren vinkar och bollen har varit utanför kortlinjen. Vi kommer upp i några anfall och får några hörnor. Den första blir riktigt farlig, då deras målvakt lämnar retur mitt framför målet. Vi skapar några bra lägen till. Jag har två skottlägen utanför straffområdet. Båda går mot krysset, men det ena tippar målvakten till hörna och det andra går utanför. Pilan har det bästa läget, när hon i straffområdet får bollen. Tyvärr får hon inte bra träff och bollen går inte på mål. Vången är närmast ett mål. Först frispelar de en spelare i straffområdet, men hon stressas och skjuter över. Sedan är de nära att få straff, då en spelare tar sig in i straffområdet och nästan förbi Elle. Linjedomaren vinkar för straff, men huvuddomaren dömer inspark. I slutet av halvleken spelar vi upp oss. Sofie I kommer in en stund på yttermittfältet, då Elin skadat sin arm. Vi vinner mer bollar på mitten och låter inte Vången spela runt lika mycket. Det är också vi som tar ledningen. Olinda frispelar mig med en fin djupledspass. Målvakten kommer ut och jag lyfter in bollen i bortre delen av målet. Direkt på avspark får deras lagkapten bollen. Jag går på, men hon tar sig förbi mig och sen får hon ensam gå ganska långt. Hon frispelar deras snabba anfallare. Emma är på henne, men hon kan ta sig förbi och lägga in bollen i öppet mål. 1-1. Riktigt surt när vi precis gjort mål och det kändes som vi var på gång. Men man måste vara riktigt på tå direkt på avspark. Resten av halvleken hände det inte så mycket.

I andra halvlek spelar vi bättre än i första. Vi skapar fler målchanser och de har inte mycket framåt under ett tag. Jag blir frispelad av Stina, men lyckas inte få bollen på mål då målvakten kommer ut och täcker. Lite senare tar jag mig förbi på vänsterkanten och spelar in till Stina som är själv framför mål. Hon får bollen för långt ifrån sig och backen kan bryta. Vi har flera bra inspel, men lyckas inte få bollen på mål. Båda lagen har en del fasta situationer, men det är aldrig riktigt nära mål. I mitten av halvleken tar vi ledningen. Jag får bollen av Malin S på kanten, tar mig in i straffområdet och spelar den till Pilan vid straffpunkten. Hon tar lugnt emot bollen och lägger säkert in den vid närmsta stolpen. Vi fortsätter att spela bra i tio minuter och leder rättvist. Malin har ett skott som träffar klockrent i ribban. Målvakten får sen ta i returen. Sen händer något. Vi blir nog stressade, backar hem och vill försvara vår ledning. Vången har allt spel och vi har svårt att få undan bollen. De får några frisparkar i bra lägen, men vårt försvarspel framför mål är bra. På övertid får de ett friläge från höger. Våra backar stressar och Emma kommer ut och gör sig stor. Det blir bara inspark och vi reder ut deras press.

En riktigt skön vinst. Kul att kunna vinna, när vi inte spelar bra. Vi kan betydligt bättre än vad vi visade och det får vi ta fram i fortsättningen. Alla krigar, även om vi inte lyckas med vårt spel. Nästa vecka är den en ny bortamatch mot Borgeby.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0