Lilla Torg - HBK 1-2

Nu börjar det kännas som höst. Inför matchen var förutsättningarna solklara. Vid vinst hade vi fortfarande chansen till kval. Målen spelade mindre roll, då Kick har överlägset bättre målskillnad. Vi kom till spel med ungefär samma lag som mot Team Sandby förra helgen. Elin var inte bra i sin fot, Helen var fortfarande sjuk tror jag och Anna kunde inte heller. Vi startade med Emma - Madde, Elle, Josse, Sandra - Malin S, Pilan, Olinda, Stina - Wea, jag. Jessan och Aleks började på bänken.


Vi börjar matchen med ganska högt tempo. Från start är det lite ställningskrig, men ganska snabbt tycker jag att vi får övertag. Vi vinner mycket boll, men är riktigt dåliga på att slå passningar. Många enkla passningar, där vi har gott om tid, slår vi helt snett. Ofta ut över sidlinjen. Vi skapar väldigt få målchanser under första halvleken. Vi har några hörnor. Madde slår dem bra. En kort håller på att bli farlig, då jag skarvar in den framför mål. Lilla Torg lyckas rensa i röran framför målvakten. Wea har ett riktigt bra läge, när jag lobbar fram den till henne i straffområdet. Jag har tre skottlägen. Alla precis utanför straffområdet. Ett går över och två räddar målvakten. Själv tycker jag att vi borde ha fått straff, när jag tar mig in i straffområdet från vänsterkanten. Backen är på mina ben och jag faller, men domaren blåser inte. Lilla Torg rullar boll bra, när vi inte flyttar fram och sätter press. De är duktiga inviduellt och de flesta har riktigt bra teknik. Efterhand faller vi in i deras tempo och det går ganska långsamt. Mycket långbollar i slutet, men vi får inte så ofta tag i dem. Många av Lilla Torg-spelarna är tuffa i närkamperna och flera i vårt lag ser ut att tveka och inte gå dit för fullt. Lilla Torg håller mycket boll på mittplan, men skapar i princip ingenting. Våra backar ligger bra och hindrar deras uppspel. I sista minuten försöker jag sätta press uppe vid deras hörnflagga. Jag hinner dit och ingen annan har flyttat upp. Vi blir överspelade hela vägen och i vårt straffområde får yttermittfältaren bra träff. Bollen går rakt upp i nättaket. 1-0 till Lilla Torg i paus. Inte alls rättvist, men kanske en väckarklocka för oss. Vi får inte spela så här dåligt och vi måste höja koncentrationen till andra halvleken rejält.


I andra halvlek kommer Jessan in som högerback och Madde flyttar upp. Det känns som vi vill mer i andra halvlek, men passningarna är fortfarande inte bra. Vi kommer runt några gånger längs kanterna, men det blir aldrig så farligt. Vi pressar högt och Lilla Torg har svårare att komma in på vår planhalva. Det känns som vi kommer närmare och närmare. Wea tar många bra löpningar och får en bra boll. Hon får bra träff och bollen seglar över målvakten och tar klockrent i ribban. Efter kanske 20 minuter kommer Aleks in i anfallet och det dröjer inte länge innan kvitteringen sitter. Stina springer på ett inlägg som målvakten ser ut att nå först, men Stina lyckas peta in bollen framför ett öppet mål. Aleks har helt öppet mål och är helt fri. Någon Lilla Torg-spelare skriker offside, men Aleks kom bakifrån. Aleks verkar dock tveka länge, innan hon lägger in bollen i öppet mål och vi har kvitterat. Härligt inhopp! Vi fortsätter att pressa. Lilla Torg-spelarna kämpar och sliter för att hålla tätt. Vi gör en del byten och flyttar upp en spelare från mittfältet till anfallet. Själv tycker jag vi blir väldigt tunna på mitten och Pilan får springa hur mycket som helst. Under en period slås bollen upp och ner och det är mest inkast längs vår högerkant. Vi har några riktigt bra lägen för ledningsmål. Jag tar mig in från vänsterkanten och lyckas ta mig förbi några Lilla Torg-spelare. Mitt skott lyckas i sista stund täckas. Ett annat bra läge är när jag spelar in snett inåt till Pilan, men hennes skott går precis utanför stolpen. Vi har flera inlägg och djupledsbollar, men tiden går och går. Med bara några minuter kvar springer Pilan på en boll, som målvakten enkelt ser ut att vara först på. Målvakten tappar bollen och Pilan som är på hugget får tag på bollen och spelar in till Wea, som enkelt slår in 2-1. Vild glädje. De sista minuterna händer inte så mycket.

Wea har kontroll på bollenVi kontrar

Vi tar tre poäng idag, men inte mycket mer. Starkt att vända i andra halvlek och även om spelet inte fungerar så bra, så kämpar vi. Emma känns stabil idag och förutom målet är hon inte nära på att släppa in någon boll. Försvaret håller ihop bra och släpper inte till många chanser. Mittfältet sliter och vi i anfallet försöker springa sönder försvaret. Kul med två bra inhopp. Jessan hoppar in som högerback och gör en bra halvlek. Hon har flera fina uppspel med sin högerfot. Aleks gör debut i a-laget och får dessutom göra mål. Hon är säker med boll och bra på att hålla i den. Bäst i Lilla Torg var deras ena mittback. Hon lade de flesta fasta situationerna och hade grymt tillslag.

Nu väntar en spännade sista omgång. För att vi ska ha en chans måste vi spela betydligt bättre. Vi ska göra allt för att ta revansch på Lund, efter deras snöpliga vändning sist. Sedan får vi hålla tummarna för Borgeby igen. Förutom Stattena, som har varit överlägsna hela säsongen, så är Borgeby och Kick de lagen som varit starkast i höst. Jag tror definitivt Borgeby kan ta poäng av Kick, så då hänger det på oss om vi vill kvala eller inte.

Kommentarer
Postat av: My

3 poäng är 3 poäng i alla fall. Kul att Aleks gjorde mål! :)

2009-09-28 @ 12:49:14
URL: http://myssel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0