Man får inte säga vad som helst...

I lördags på eftermiddagen var jag och dömde Helsingborgs DFF - IFK Fjärås tillsammans med Marie och Marlena. Matchen betydde mycket för Helsingborg, som vid vinst skulle kunna gå om Derome. Matchen har ganska bra tempo och Helsingborg är det bättre laget. De skapar några chanser, men kan inte förvalta dem. Mycket offside på Helsingborg, annars ganska lugnt för oss domare.

I andra halvleken tar Helsingborg över helt. Ändå är det Fjärås som sticker upp och på ett friläge gör 0-1. Helsingborg pressar och skapar chans på chans. Det ena läget är bättre än det andra, men bollen vill inte in. Frilägen och öppna mål, men inte närmare än ribb- och stolpträffar kommer de. Då kommer nummer 8 in och kvitterar nästan direkt. Kort därefter får Fjärås straff. Solklart då Fjärås lagkapten blir upphakad bakifrån precis när hon ska skjuta. Straffen sätter de säkert. Helsingborg har allt spel, men bollen vill fortfarande inte in. Fjärås får en hörna och nummer 12 får stå helt omarkerad. 1-3. Pressen från Helsingborg är total. De missar chans på chans, men nummer 8 gör 2 mål och matchen slutar 3-3.

Efter matchen är det riktigt ledsna och besvikna Helsingborgsspelare. Själv tycker jag att vi gör en bra match och samarbetet fungerar bra. Den åsikten håller inte Helsingborgs lagledare och spelare med om. Deras lagledare kommer fram och säger att vi inte kan vara nöjda med vår match. Han går och kommer tillbaka bakifrån. Han tycker vi var jävligt dåliga. De hade tränat över 150 timmar under året och så förstör vi deras säsong. Han tyckte att jag hade missat två solklara straffar och så dömt en till motståndarna. (Det ena läget Helsingborg vill ha straff på är när deras spelare försöker ta sig in i straffområdet och precis vid vänstra hörnet vinner backen bollen. Ojust och med hjälp av armen tycker Helsingborg. Själv friar jag då jag tycker båda har uppe och använder armarna. Det andra läget tror jag är när de tycker målvakten stoppar en Helsingborgspelare. Här uppfattar jag det mer som att målvakten skyddar sig själv när anfallaren kommer med full fart.) Han fortsätter med att vi är det sämsta han har sett och ska anmäla det. Mycket svordomar och upprepningar om hur dåliga vi var. Jag, Marie och Marlena upplever honom som hotfull. Även en spelare kommer fram efter matchen och står några meter från oss. Hon säger att vi är den sämsta jävla domartrio hon har haft. Att vi var jävligt dåliga och även hon upprepar en massa negativa saker om oss.

Matchen betydde mycket för Helsingborg och de spelade stundtals riktigt bra. Deras enda problem var att de inte fick in bollen. De missade 3 helt öppna mål, hade 4-5 stolp- och ribbträffar och missade några frilägen. Att de var frustrerade över att de inte gjorde mål är säkert en orsak till deras uppträdande, men jag tycker ändå det är fruktansvärt tråkigt att höra ledare och spelare säga så mycket skit. Jag förstår om man reagerar när det händer, men man får inte säga vad som helst till folk. Eftersom jag själv spelar, vet jag att man kan råka ut för dåliga domare, men man får behärska sig. Det blir inte bättre och hjälper ingenting av att klaga. Om de nu har tränat så mycket, så tycker jag de borde vara bättre på att sätta sina chanser. De hade minst tio som borde varit mål. Då hade de inte varit lika beroende av att jag blåste straff eller inte.

Efteråt fick vi reda på att det inte hade spelat någon roll om de hade vunnit eller inte, för de hade åkt ur tvåan ändå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0