En händeslerik helg!

En åtta timmar lång bilresa på fredagen. Från början i en bastu, men sen något svalare. Förbi Kungsholmen och till slut nådde vi Sandviken. Vi skulle hälsa på Danijella. En tjej som jobbat med Jimmy i Branäs.

På lördagen var vi vid en sjö precis utanför Sandviken. Det var varmt, men molnigt. Jag badade. När man väl hade doppat sig, var det riktigt skönt. Jag simmade fram och tillbaka längs stranden. Kanske 100 meter. Min enda träning inför Vansbrosimningen. Jimmy hade stratagiskt nog glömt sina badbyxor. Efter badet blev det mjukglass. Danijella och Christoffer kom sen och vi gjorde pastasallad. De andra laddade med öl inför Getaway Rock Festival. Själv hoppade jag hårdrocken och kollade på bronsmatchen på O'Learys i Gävle. Jag hade tippat 3-0 till Tyskland. Det blev rätt segrare, men fel resultat. En rolig bronsmatch med några snygga mål. Tyskarna vilade många ordinarie, men ersättarna ville nog visa att de också kunde spela. Måste säga att det var rättvist att Tyskland vann bronset, med tanke på hur de har spelat tidigare i VM.

UpptäcksfärdDet tar tid att doppa sig!

På söndagen begav vi oss mot Vansbro vid niotiden. Två timmar senare var vi framme, men de två sista kilometerna var det kö. Det tog tid, men vi kom till parkeringen. Vi hämtade ut deltagarkuverten vid starten och tog en hamburgare. Vi träffade Isabell, som skulle simma i samma startgrupp som oss. Sen gick vi mot starten, där det var mycket folk. Vi bytte om. Speciellt Jimmy blev väldigt svettig i sin hela våtdräkt. Själv var jag ganska glad över att jag hade korta ärmar och korta ben. Vi hade alla gröna badmössor. En kvart innan var det uppvärmning, men vi valde att hoppa i vattnet direkt. Startrepet gick över hela ån. För att inte få så mycket trängsel valde vi att starta på bortre delen. Repet lyftes 13.15 och alla började simma. Ett grönt hav av mössor. Det gick väldigt bra första kilometern. Det kändes hur lätt som helst. Jag varvade bröstsim, crawl och ryggsim. Varmt om kinderna i solen och man blev torr i munnen. Skönt att få in vattnet i munnen några gånger då och då. Nästa boj som kom var 1500 meter kvar. Själv trodde jag det var 1000 meter. Den sista halvan kändes längre än den första. Man simmade under några broar och med knappt 1000 meter kvar fanns en vätskekontroll, som de flesta hoppade över. När man svängde in i Västerdalsälven var det 850 meter kvar och klockan var då runt 14. Nu simmade vi istället medströms, men det var ganska trångt. Man började simma ikapp flera som startade en kvart och en halvtimme före oss. Jag försökte öka i slutet när man såg målet, men det gick inte så fort. Vid 1.09.23 slog jag i handen i målet. När jag skulle gå upp för rampen, höll jag på att trilla framlänges. Konstig känsla, men det var väl för att man simmat så länge. I målet fick jag medalj och dricka. Jimmy kom i mål 1.17.33. Vi gick och hämtade våra klädpåsar, tog en dusch och satte oss och åt pyttipanna. Jimmy skulle vara trevlig och fråga en tant om det hade gått bra. Men då blev det istället dålig stämning för hon var ledsen över att hon hade fått bryta efter halva och aldrig skulle klara en Svensk Klassiker. Hon berättade att hon alltid fick kramp i det kalla vattnet. Själv tyckte jag att det var skönt och hade kunnat simma utan våtdräkt. I sista delen var det 19,5 grader och jag tror det var den kallare biten.

Efter maten åkte vi hem. Längs Vänerns östra sida vräkte regnet ner och det åskade. Lagom till matchstart var vi i Alingsås. Vi beställde pizzor och tittade på VM-finalen hos Emil och Maria. En väldigt ful final av speciellt Holland. Mycket missade målchanser. Det kändes som det skulle bli straffar, men med fyra minuter kvar tog Spanien guldet när Iniesta avgjorde. Jag hade gissat att Spanien skulle vinna med 2-1. Nu vann jag facebook-tipset tillsammans med många andra och kammade hem hela 97 kronor. Grattis till mig!:) Vi åkte sen hem och den sista biten kändes seg. Vi fick byta förare flera gånger, men vid halv tre var vi hemma.

Vansbrosimningen var helt klart den lättaste etappen hittills. Det går inte att jämföra med Vasaloppet eller Vätternrundan. Det tog mycket kortare tid och efteråt hade jag inte direkt ont någonstans. Nu ska vi börja ladda inför Lidingöloppet. Inför det loppet har vi bestämt oss för att träna riktigt bra!

Simning mellan två broar!De snabba simmarna är snart i mål!Paus på väg mot starten!Orange-uppvärmning!Starten har precis gått!Jag känner mig väldigt snygg i min gröna badmössa!:)

Vi klarade det!

Glada simmare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0