VASALOPPET

Vi steg upp strax efter tre och åkte vid fyra. Lite otäckt att köra, då det snöade ganska mycket. Vi var framme i Sälen lite innan sex. Där hämtade vi våra nummerlappar och förberedde oss för starten. Jimmy som egentligen inte skulle åka, hade blivit mer och mer sugen under de sista dagarna och svullnaden på armen hade gått ner ganska mycket. Han hade bestämt sig att åka från början och se under loppet om han skulle bryta eller inte. Vi satt i bilen och värmde oss, medan de andra hade uppvärmning med Friskis&Svettis.


Det snöade och blåste lite vid starten. Ungefär 5000 startade och vi ställde oss i slutet av kön. Startskottet gick och alla började åka. Vi körde förbi startlinjen vid 7.15. Massan åkte i ganska lugn fart bort mot första backen, där det stoppades upp. Uppför i 2-3 km. Det gällde att vara försiktig med stavarna och ha koll på sina skidor i trängseln. Jag och Jimmy kom även ifrån varandra lite, men det var lätt att hitta varandra igen. Väl uppe på toppen, högsta punkten på banan, började det gå att åka i ganska bra fart. Jag och Jimmy höll ihop. Han höll bra fart till första kontrollen i Smågan (11km). Vi var där efter en timme och en kvart och vi laddade upp med sportdryck.

Sedan fortsatte vi. Nu hade det blivit lite mer luckor och man kunde åka i sin egen fart, om man bara bytte spår. Jag kände att jag kunde åka lite fortare än Jimmy och efter två mil bestämde vi att jag kunde åka före. Jag ökade tempot och åkte om många åkare. Sen hände något väldigt hemskt. Jag såg flera skotrar och några som ställt skidorna i snön vid sidan. En åkare hade antagligen fått problem med hjärtat och flera försökte få i gång det igen. Jag åkte förbi och i backen precis efter möter jag en skoter. Den kommer mot mig väldigt snabbt i mitt spår. Jag får panik och vet inte vad jag ska göra. Ska jag svänga åt höger, vänster eller stå kvar. Det slutar med att jag sätter mig. Kändes som jag skulle bli överkörd, men i sista stund svänger skotern och jag klarar mig. Trodde att jag skulle bli påkörd och det var inte långt ifrån. Några funktionärer frågade hur det gick med mig och jag klarade mig ju bra, men det var riktigt otäckt. Jag fortsatte mot Mångsbodarna (24 km). Sista biten var mest utför och jag var framme efter drygt 2,5 timmar. Nu blev det blåbärssoppa och bulle.

Nedförsbackarna fortsatte och jag åkte på bra. Tyvärr märkte jag att mitt glid inte var det bästa, utan många åkare svischade förbi mig. Innan Risberg (35 km) var det en brant och ganska lång uppförsbacke. Jag hade bra ork och fäste och åkte förbi många åkare. Mellan varje kontroll gick tankarna på om det skulle bli sportdryck eller blåbärssoppa. Skönt också att se nedräkningen av antalet kilometer kvar. När jag kom till kontrollen hade det gått 3,5 timmar.

Mellan Risberg och Evertsberg (47 km) var det ganska platt. Bara några småbackar. Efter fem timmar var jag i Evertsberg. Det började kännas skönt, eftersom jag hade åkt halva loppet.

Nu var det nästan bara utför till Oxberg (62 km). Det gick fort att åka, men samtidigt kändes det sämre för mig, eftersom alla gled förbi. Framme i Oxberg var det "bara" 28 km kvar och hade gått drygt 6 timmar.

Sista delen av loppet gick mest på vilja. Jag var trött, men samtidigt var det riktigt kul att åka. Halvvägs till Hökberg (71 km) var det en extra vätskekontroll. I Hökberg hade jag mindre än två mil kvar och det hade gått 7 timmar.

Mellan Hökberg och Eldris gick det först utför och som vanligt gled åkare efter åkare förbi mig. Sista 1,5 milen var platt och jag kunde åka förbi åkare igen. Nu var det skönt att se varje kilometer-skylt och man längtade till nästa, så fort man åkte förbi en. Vid sista kontrollen Eldris (81 km) hade det gått 8 timmar och jag drack två glas blåbärssoppa. Jag bestämde mig för att klara loppet på under 9 timmar.

Sista delen gällde det att hela tiden tänka på att ta i. Armarna var ganska trötta. De sista kilometrarna kändes väldigt långa. Inne i Mora var det mycket folk ute längs spåret som hejade. Längs upploppet var det helt fullt. Riktigt härlig stämning! I mål kom jag på 8.49.47. Jag är riktigt nöjd med den tiden med tanke på att jag hade riktigt dåligt glid. Nästa gång jag åker ska jag ha bättre valla och då får jag sikta på en bättre tid!:)

Jag blev kall ganska snabbt efter målgången. Tog bussen och hämtade ut mitt ombyte. Duschade och hämtade ut diplomet. Jag hade ingen koll på var Jimmy var, om han åkte eller hade brutit. Jag frågade och fick reda på att han hade passerat i Eldris och skulle komma i mål 18.28. Jag ställde mig vid målet och tittade på åkarna. En del kom knappt över mållinjen, medan andra spurtade riktigt snabbt. Några vurpade precis innan mål. 18.32 kom Jimmy i mål. Riktigt bra kämpat! Trodde inte att han skulle åka hela och det verkade inte som han trodde det själv heller. Han tog en kontroll i taget, men han gav sig inte.

Efter att Jimmy hade bytt till torra kläder, åt vi en hamburgare och tog bussen till Sälen. Efter lite problem att få upp bildörren begav vi oss hem till Branäs, unvek en älg och var hemma vid tolv. Helt slut och med kroppar som hade ont lite överallt, var det väldigt skönt att sova.

Kommentarer
Postat av: Sofie

Undrar om det var bra eller dåligt att titta tillbaka i din blogg inför nästnästa söndag.... Du var ju GRYM!!

Svar: Ja, du kan köra igenom loppet där. Jag har nog åkte lite mer skidor än dig. Du är grym som gör det! Heja dig!
Helena

2015-02-15 @ 18:06:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0