Skurups AIF - HBK

En härlig kväll för fotboll och planen var riktigt bra för att vara så tidigt på säsongen. Skurup har startat säsongen med tre förluster och var precis som vi i behov av poäng. Vi startade med Anna R - Malin, Elle, My, Emma H - Stina, Pilan, Lina, Louise - Wea, jag. Erika, Olinda och Sabina började på bänken. Emma L kom senare och skulle hoppa in när hon kom.

Allt känns bra, men när matchen startar så fungerar ingenting. Vi hjälper inte varandra, tar inga löpningar och passningarna går inte fram. Bollhållaren har sällan någon att spela, vilket leder till att vi tappar bollen tidigt. Ganska tidigt sitter 1-0 till Skurup. Ett kanonskott rakt upp i krysset. Anna får inte mycket hjälp i försvarsspelet. 2-0 kommer kort därefter. En missad passning långt ner på vår planhalva, där en Skurupsspelare bryter och skjuter via stolpen in bollen i mål. Riktigt tungt och det blir inte bättre att även 3-0 kommer. Ett inlägg som i röran framför mål tar en Skurupsspelare och går mellan benen på Anna. Direkt efter deras 3-0-mål kommer Emma in. Anna kunde inte göra mycket åt målen, men jag tror att hela laget blir osäkra när vi inte har Emma i mål. Matchen förändras sen lite. Vi får en annan trygghet och Emma tar de chanser Skurup får. Vi flyttar fram och skapar några målchanser. Jag har ett skott från långt håll, som går utanför bortre stolpen. Wea tar en fin löpning på kanten och rundar backen. Hon spelar in bollen perfekt till mig framför mål, men målvakten kommer ut snabbt och räddar bollen. Emma har vår bästa chans. En frispark från ganska långt håll. Frisparken är hårt slagen och träffar klockrent i ribban. Wea är bra framme på returen och försöker nicka in bollen. Tyvärr får hon inte bollen på mål utan spelar fram Lina, som blåses av för offside. I slutet av halvleken kommer Erika in på en kant och Olinda i mitten. Det känns som vi börjar kämpa tillsammans, men vi spelar fortfarande bort för många bollar. Det blir inte fler mål i första halvlek.

I pausen får vi en rejäl utskällning av Andreas och Jörgen. Det är precis vad vi förtjänar, för det var riktigt dåligt spel, men just nu känns det inte som det hjälper att skälla ut oss. Alla vet att vi inte spelar bra och vi behöver få upp självförtroendet. I andra halvlek går Erika upp i anfallet och Stina kommer in på kanten igen. Det ser bättre ut och vi får press på Skurup. Från början skapar vi inga bra målchanser, men vi kommer runt på kanterna några gånger och får in bollen framför mål. Det känns som i kommer närmare och närmare ett mål. Samtidigt är Skurup farliga i sina omställningar. De skapar betydligt fler klara lägen än oss. Emma får visa flera gånger hur bra hon är och räddar några frilägen i andra halvlek. Det är ändå vi som får in bollen först i andra halvlek. Erika vinner en boll på Skurups planhalva och spelar fram till mig. Jag bryter in mot mitten och skjuter en bit utanför straffområdet. Skottet går över målvakten och in i mål. Det är inte varje dag jag gör mål på skott på långt håll. Vi fortsätter att pressa. Jag har ett skottläge i straffområdet, men målvakten räddar. Returen får vi inte tag på. Efter riktigt bra passningsspel framför straffområdet, får Stina en jättechans. Tyvärr går skottet över mål. Wea kommer in som anfallare och jag flyttar ner på högerkanten. Det känns som vi är nära ett mål till, men Skurup reder upp det. I en snabb omställning kommer en av deras spelare förbi på vår högerkant och in framför mål. Hon sätter 4-1 med kanske kvarten kvar. Nu känns matchen avgjord. I slutet skapar vi några chanser och även Skurup har några lägen. Wea tar många löpningar och är den som är närmast. Sabina kommer in på en kant och Anna kommer in som back. Precis i slutet får vi en frispark precis utanför straffområdet lite till höger. Lina tycker jag ska ta den och det blir så. Jag får bra båge på bollen och den går över målvakten och in vid bortre krysset. Den var inte så hårt slagen, så målvakten borde nog ha tagit den. Lite kul ändå att göra mål på frispark. Jag kommer inte ihåg när jag lade en frispark ute sist. Matchen slutar 4-2 till Skurup.

Andra halvlek var bättre än första och där tycker jag vi ska få godkänt. Men det här är en match vi bara skulle ha vunnit. Vi kan så mycket bättre än så här, men det känns som vi inte vågar något för vi är rädda att misslyckas. Som lag fungerar inte vårt försvarsarbete alls. Vi har svårt att hitta rätt i positioner och vi jobbar mycket själva utan understöd. Jag tycker bara två spelare gör ett riktigt bra jobb idag. Det är Emma som hoppar in när det står 0-3. Hon räddar oss från en storförlust med flera riktigt bra räddningar. Även Erika gör en bra match. Hon är stark i kroppen och vinner mycket bollar. Hon hittar oftast också rätt med sina passningar till skillnad från oss andra. Det hade varit kul om domaren hade tillåtit mer närkamper. Nu kändes det knappt som man fick röra varandra, men det var lika för båda lagen. Nu laddar vi för derby på tisdag!

Kommentarer
Postat av: Emma

Nu ska vi fan vinna!!!!

2010-05-03 @ 21:55:25
URL: http://910525.bloggplatsen.se
Postat av: Helena

Nu är det på tiden!!

2010-05-04 @ 10:07:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0