HBK - Hörby FF (äntligen)

Sista avgörande matchen. Regn hela dagen, men lagom till match slutade det. Planen var ok, med tanke på hur vädret hade varit. Vi var tvungna att vinna, medan det räckte med oavgjort för Hörby. Vi hade flera spelare med, som inte kunde mot Ängelholm och vi kom till spel med full bänk. Vi startade med Camilla - Jessan, Lina, Emma, My - Elle, Pilan, Malin S, Stina - Erika, jag. Tilda, Helen, Malin E, Olinda, Sofie började som avbytare.

Hörby startar matchen bra. Efter några minuter kommer vi in i matchen. Jag får tidigt en bra boll i bortre delen av straffområdet, men mitt skott täcks ut till en hörna av backen. Vi håller ihop laget bra och låter inte Hörby komma till avslut. Vi har mycket bättre press på bollhållaren än vi har haft de senaste matcherna. Hörby försöker spela och rör sig bra. Efter kanske en kvart, så får vi in 1-0. Jessan kastar ett inkast till mig nere på högerkanten. Jag får bollen och blir helt ensam i straffområdet. Ingen går på så det är bara att avancera mot mål. Jag provar att skjuta och bollen går in mellan benen på målvakten. Viktigt för oss att göra första målet. Det känns som vi slappnar av och Hörby blir stressade. Vi fortsätter att spela bra och skapa chanser. Vi har många hörnor, men på dem är det bara nära. Emma slår två underbara frisparkar. Den första räddar målvakten snyggt och den andra tar klockrent i ribban. De var värda att gå in!:) Pilan får mycket yta på mitten och skjuter. Skottet går precis utanför målet. Även om det känns som vi har övertaget, så är Hörby inte ofarliga. De har en del skottlägen utanför straffområdet, men de flesta bollarna går utanför målet. De har också många hörnor och några blir farliga. Den som är närmast att gå in tar i stolpens yttersida, efter att bollen gått mot bortre delen av stolpen och deras mittback var först på bollen. Tilda kommer in som högerback och kommer snabbt in i matchen. Jag får en varning i slutet av halvleken för snack. I slutet av halvleken får Hörby tryck på oss, men vi reder upp det och går till halvtidsvila med 1-0.

I pausen känns det mesta bra och vi ska se till att vinna matchen. Helen kommer in i anfallet, istället för Erika. Tidigt får hon ett bra läge, när jag kommer runt på högerkanten och spelar snett inåt bakåt. Hon får bollen på mål, men målvakten räddar. Helen håller bra i bollen och har många bra framspelningar. En bit in i halvleken kommer 2-0. Jag får bollen på vänsterkanten och spelar in till Stina som skjuter in bollen vid bortre stolpen. Det känns som vi har kontroll på matchen och spelar runt bra. Stina spelar fram mig framför mål och jag skjuter mot mål, men backen får foten på bollen och bollen går ut till hörna. Hörby får några frisparkar i bra lägen, men det blir aldrig riktigt nära. Elle blir varnad, när hon blir sen i en situation. Reduceringen kommer på en snabbt slagen hörna. Vi har inte koll på alla spelare och min spelare, Hörbys lagkapten, blir helt ensam och kan enkelt och snyggt sätta 2-1. Nu känner Hörby att de har chansen igen och vi blir stressade. Jag får sen ett jätteläge. Helt fri mot målvakten, får jag bollen för långt ifrån mig och målvakten kommer ut och tar bollen framför fötterna på mig. Som tur är får jag snabbt revansch. Helen slår en bra boll. Jag tar mig in i straffområdet och förbi deras back. Jag viker in och skjuter. Skottet går över målvakten och in i mål. 3-1 och matchen känns avgjord. Även Olinda blir varnad i slutet, efter att hon sparkat en spelare på benet. I slutet har Hörby en jättechans efter ett inlägg, där en spelare som är helt fri skjuter utanför. 3-1 står sig och vi vinner kvalet.

Alla gör en riktigt bra insats! Camilla har inte så mycket att göra i målet, men gör några bra räddningar i slutet. Lina och Emma gör båda en riktigt bra match som mittbackar. De höll ihop bra och lät inte Hörby skapa många chanser. My är som vanligt tuff i närkamperna och vinner boll. Jessan hittar en bra position och Hörby skapar inte mycket på den kanten. Pilan och Malin S vinner mittfältet och jobbar hela matchen. Stina tar många bra löpningar och skapar mycket både som yttermittfältare och anfallare. Elle jobbar på bra på sin kant och är med i flera anfall. Riktigt skönt att ha med Erika i en halvlek. Hon gör ett kanonjobb. Springer på allt och stressar Hörbys backar till misstag. Tilda gör ett bra inhopp. Ettrig och brytsningssäker. Helen är lugnet själv. Nära att göra mål framåt och säker som back. Olinda och Malin E kommer båda in på mittfältet och kommer in i matchen snabbt. Bra framspelningar och bra brytningar. Sofie gör ett piggt inhopp i slutet och trycker till i närkamperna. Härligt med en seger i sista avgörande matchen. Nu blir det division 3 nästa säsong också!

Glädje och sång! "Champagne"-sprutande och rosor. Härligt tjejer! Efter några minuter fick även Hörby fira, som bästa grupptvåa i kvalet. Vi får se om vi möts i trean nästa säsong!?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0