HBK - BK Olympic

En skön dag för fotboll och vi kom med ett bra lag till start. Vi hade samma startelva som mot Kick. Emma - Tilda, Lina, Emma, Elle - Erika, Pilan, Malin S, Stina - Wea, jag. Malin E, Kajsa och Olinda började som avbytare. Sandra var som vanligt fotograf.

Emma mot min gamla lagkompis, Frida

Vi är inte alls med från start. Olympic tar tag i spelet och pressar tillbaka oss. De har tidigt ett långskott, som träffar bortre stolpen. Jag tror det väcker oss och vi börjar komma in i matchen. Mer och mer spel hamnar på Olympics planhalva. Jag får en jättechans efter en snabb omställning. Jag viker förbi backen och mitt skott träffar krysset. Vi fortsätter att pressa på. Pilan och Malin har jätteytor på mitten och Pilan provar att skjuta några gånger. Stina och Erika kommer med bra fart på sina kanter. Wea är bra på att hålla i bollen och stör bortalagets försvar. Ganska tidigt kommer 1-0. Jag får en boll ute på vänsterkanten och slår in den framför mål. Wea får inte tag på bollen, men den hamnar istället hos Erika. Hon trycker till på volley med vänstran och den går in. Snyggt, som alla hennes mål brukar vara! Vi fortsätter att pressa på. Erika spelar fram mig med en kanonpassning, men målvakten lyckas rädda mitt vänsterskott. Wea har ett riktigt bra inlägg som träffar min panna. Tyvärr går nicken förbi målet. 2-0 kommer istället efter ett inkast av Tilda. Jag får med mig bollen och sätter 2-0 vid närmsta stolpen. Vi har full koll på matchen och pressar på för fler mål. Olympic har svårt att få igång sitt spel och vi ligger nära motståndarna i vårt försvarsspel. Wea och Malin E byter. Erika går upp i anfallet och Malin E in som mittfältare. Emma slår hörnorna. De första blir för långa, men efterhand blev de farligare och farligare. Det är riktigt nära 3-0 på en. Bollen hamnar i mitten och Olympic får inte undan bollen. Malin E snappar upp den ute vid den högra stolpen och slår en perfekt pass till mig. Jag skjuter på mål, men en Olympic-spelare räddar på mållinjen. Vi spelar nu riktigt bra och tar mycket löpningar. Med knappt fem minuter kvar, trampar linjedomaren på vår sida på en vattenflaska och stukar foten. Vi fortsätter till pausen utan henne. Vi blir väldigt försiktiga och Olympic pressar tillbaka oss. De har ett jättebra skott, som Emma gör en kanonräddning på. Sist gjorde de mål på tre hörnor mot oss och alla hörnor idag blev också farliga. På några var de först med huvudet, men fick inte dem på mål. I slutet av halvleken lyckas jag precis rensa med huvudet framför en spelare, som annars fått ett riktigt bra läge.

Jag har precis gjort 2-0

Linjedomaren, som trampade snett, kan inte fortsätta och i andra halvlek kör domarna ett tvådomar-system. I andra halvlek kommer Wea in igen. Vi hittar inte alls det spelet vi presterade i första halvlek. Olympic spelar upp sig och vi viker ner oss. Vi tvekar i närkamperna och tar inte lika mycket löpningar. Från början håller vi ihop vårt försvar bra, så även om Olympic har mer boll så skapar de inte så många chanser. Efterhand börjar de komma runt på sin högerkant. Reduceringen kommer när deras yttermittfältare på högerkanten tar sig förbi och slår ett långt inlägg. Vid bakre stolpen får en Olympic-spelare alldeles för enkelt nicka in 2-1. Vi är stressade och slår bort mycket passningar. Kajsa kommer in som yttermittfältare. Vi har några bra lägen på Emmas hörnor, men det vill sig inte på de fasta situationerna. Wea får en jättechans att utöka till 3-1. Jag får en yta på mitten och tar mig fram till straffområdet. I kamp med flera backar så får jag knappt iväg ett skott, men bollen hamnar hos Wea som har öppet mål. Tyvärr är hon inte riktigt med och bollen går utanför. Sedan tror jag nästan vi borde ha fått straff. Jag tar mig förbi deras vänsterback och får med mig bollen in i straffområdet. Deras mittback stoppar mig med en riktig hockeytackling. Domaren blåser, men säger att hon tar förstaläget och vi får frispark utanför straffområdet. Vilket första läget var vet jag inte, för jag kände bara tacklingen i straffområdet. Olinda får hoppa in på vänsterkanten i slutet. Med kvarten kvar lyckas Olympic göra en kopia av sitt första mål. Samma spelare tar sig runt på högerkanten och slår ett perfekt långt inlägg. Anfallaren kan lätt nicka in bollen vid bortre stolpen. Sista kvarten blir det nervöst. Olympic, som innan målet hade flyttat upp folk, faller tillbaka. Det är ändå Olympic som känns farligast. De har några hörnor, som är väldigt nära att resultera i mål. Den sista lyckas Lina i sista stund rensa undan.

Jag har många efter mig.

Matchen slutar oavgjort. Vår första oavgjorda match i årets serie. Med tanke på andra halvlek och slutet, ska vi vara riktigt nöjda att vi fick med oss en poäng. Tittar man på första halvlek, så ska vi vara riktigt besvikna. Vi måste kunna spela bra i två halvlekar och avgöra när vi väl har chansen. Emma gör en bra match i målet och kan inte lastas för våra två baklängesmål. Hela laget gör en bra första halvlek, men i andra kan alla bättre. Nu väntar revansch mot BK Vången nästa helg!

Farlig frispark?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0