Borgeby - HBK

Regnet slutade lagom till matchen i söndags. Skönt väder och en fin konstgräsplan. Borgeby spelar i år i tvåan och har många unga duktiga spelare. Vi ställde upp med Freja - Tilda, Elle, Lina, Carro - Annika, Malin E, Lovisa, Sofie - Fitore, jag. Liridona, Olinda och Jessan började som avbytare. Stina var och kollade på matchen och är den som tagit bilderna.


Vi håller ihop laget bra i början av matchen. Vi följer taktiken att börja defensivt. Borgeby har mest boll, men skapar inte så mycket chanser. Själva kontrar vi bra. Annika är pigg på sin högerkant och kommer i flera löpningar. Jag har några skottförsök, som täcks. Vi får en hörna, som Annika slår, men det blir aldrig riktigt farligt. Liri byter med Annika efter ett tag och gör ett bra inhopp. Tyvärr slarvar vi sen i försvarsspelet och efter kommunikationsproblem kommer 1-0. Deras anfallare stressar våra backar och får ett friläge, som hon sätter. 2-0 till Borgeby kommer strax därefter. Vi fortsätter att hålla ihop vårt lag bra och ställer om bra. Under stora delar av första halvlek stressar vi Borgeby så att deras passningar inte går fram. Tilda täcker av deras duktiga yttermittfältare bra och hon har bra hjälp av oss andra. Vi får en frispark i bra läge, men lyftningen lyckas Borgeby rensa undan. Borgeby har några hörnor, men vi är bra med på alla utom en där de nickar bollen utanför målet. Olinda kommer in på mitten istället för Malin och Annika kommer in igen. 3-0 kommer efter att deras mittfältare får alldeles för mycket tid och plats mitt på planen. 4-0 gör Borgeby efter att vi inte lyckas få undan bollen från straffområdet. Sofie får i situationen ont i foten, men det är ingen fara så hon kan spela vidare. Det blir stora siffror i paus, men det känns som vi är bättre än siffrorna visar. Överlag ser det bra ut i första halvlek. Några misstag och Borgeby är skickliga på att utnyttja dem direkt.

Borgebys farliga nick på hörna.Rörigt i straffområdet.Jag jagar bollenCarro och Sofie är törstiga och Claudio är beredd att taktiksnacka.Jag har nog som vanligt något viktigt att säga!:)

I andra halvlek byter vi spelsystem, för att vinna bollar på mitten. Jessan kommer in som vänsterback. Borgeby byter stora delar av sitt lag. Första tio minuterna är det Borgeby som för spelet. Vi hittar inte riktigt rätt i våra positioner, men vi håller ihop bra och Borgeby har svårt att ta sig in i vårt straffområde. De fortsätter att spela via kanterna, men vi täpper igen bättre och bättre. Efterhand lyckas jag som ensam anfallare få tag i bollen mer och mer. Annika, Liri, Fitore och Sofie som spelar yttermittfältare under andra halvleken kommer upp mer och mer i anfallen. Annika frispelar mig, men deras mittback är riktigt snabb och hinner ifatt mig. I ett annat friläge kommer målvakten ut snabbt och hindrar mig från att göra mål. Jag spelar istället bak bollen till Olinda, som kommer med bra fart. Tyvärr går skottet precis utanför stolpen. Borgeby skapar inte många målchanser i andra halvlek. Den bästa är på en frispark nära straffområdet, men Freja förflyttar sig snabbt och tar enkelt bollen. På nästa läge kommer vår reducering. Jessan slår en boll över deras backlinje. Jag når bollen först. Deras mittback hinner ifatt mig igen, men den här gången lyckas jag lobbskjuta bollen över målvakten in i mål. Strax därefter får jag foten på bollen med öppet mål, men bollen går förbi målet. Annikas underbara inlägg går mellan deras målvakt och två backar och jag blir helt överraskad och hinner inte reagera. Annika har två riktigt bra skott, men det ena räddar målvakten och det andra går över. Vi fortsätter att skapa bra chanser. På en hörna som Annika slår når bollen Malin vid bakre stolpen. Hon slår bollen på volley mot närmsta krysset. Deras målvakt gör en jättebra räddning. Sofie kommer sen runt på vänsterkanten och slår in bollen framför mål. Målvakten når bollen precis framför mig, men tappar bollen. Borgeby lyckas ändå reda upp det och rensar undan bollen. Matchen slutar 4-1.

Jessan och Fitore jagar bollOlindas skottläge!Fitore med bra koll på bollen!Borgeby kommer med full fart på kanten.

Vi gör en jättebra andra halvlek och sett till hela matchen blev resultatet rättvist. Borgeby är riktigt farliga framåt och spelar med mycket fart och snabba passningar. Hela vårt lag jobbar och gör en bra insats. Freja imponerade mest. Vet inte om det var hennes första match som målvakt på elvamanna plan eller en av de första, men det kunde man verkligen inte se. Hon kan med lite träning bli hur bra som helst. Orädd, säkra räddningar och positivt snack hela matchen. Annika gör också sin klart bästa match. Riktigt farlig framåt med bra löpningar, skott och framspelningar. Defensivt jobbar hon på riktigt bra och vinner tillbaka många bollar. Kul att se Liri spela match. Hon vinner mycket boll och har ett bra passningsspel. Nu väntar genrep mot Stehag tidigt på söndag!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0