Vinst mot Vellinge

Första träningsmatchen spelades borta på konstgräs mot Vellinge IF, en nykomling i fyran. Vi ställde upp med alla som kunde, eftersom jobb, resor, sjukdomar och annat satte stopp för resten. Vi startade med Camilla - Tilda, Annie, Jessan, Carro - Freja, Elle, Malin E, Sofie - Fitore, jag. Lovisa började på bänken och visste inte hur mycket hon kunde spela på grund av att hon hade ont i knät.

Vi startar matchen bra och sätter press på Vellinge. Det mesta spelet är på deras planhalva. Vi spelar runt bollen bra och snackar mycket. Jag får tidigt en jättechans, efter ett skott från Fitore. Bollen hamnar framför mig nära mål, men jag lyckas inte få bollen på mål. Nästa jätteläge spelar Elle fram mig till, men den här gången får jag bollen för långt ifrån mig och målvakten lyckas komma ut och rensa undan bollen. Vi har sen ytterliggare ett läge som vi hade kunnat göra 1-0 på. Vellinges backlinje slarvar och jag kommer helt fri. Målvakten kommer ut och jag väljer att spela Fitore. Hon slår bollen mot mål, men en försvarare lyckas nå bollen innan den går in vid stolpen. Vellinge kommer mer och mer in i matchen. De har några duktiga spelare på kanterna och i anfallet, som sysselsätter oss under stora delar av matchen. Vi håller ihop försvaret bra och de få gånger de får chanser tar Camilla hand om bollen. Vellinge får många frisparkar och hörnor. Från början är vi inte riktigt med och tar spelarna som kommer in i straffområdet, men Vellinge får aldrig in bollen. Vi blir bättre och bättre i försvarsspelet på hörnorna och lyckas få undan de flesta bollarna som kommer in. Lovisa och Freja byter några gånger på kanten. Malin och Elle vinner mycket boll på mitten och vi fortsätter att skapa lägen. Freja är riktigt nära att komma runt på högerkanten, men backen lyckas bryta i sista stund. Fitore och jag har flera skottlägen, men det blir aldrig riktigt farligt. Fitore slår våra hörnor. Tror bara vi fick en hörna i första halvlek, men vi är nära att vinna nickduellen. I slutet av matchen kontrar Vellinge och en av deras duktiga offensiva spelare tar sig in i straffområdet. Det ser ut som våra backar lyckas trycka ut henne ur läge, men på något sätt lyckas hon sätta bollen i mål. Efter målet händer det inte så mycket mer i första halvleken. Lite surt att ligga under, för det kändes som vi hade fler målchanser.

I andra halvlek börjar Vellinge bäst. De spelar runt bollen mellan sina spelare och vi får jaga mycket. När vi vinner bollen, blir vi stressade och skjuter upp bollen till motståndarna. Det tar nästan en kvart innan vi hittar rätt igen. Nu är det vi som är det spelförande laget. Vi börjar skapa bra lägen. Fitore vinner mycket boll högt upp och håller i den bra. Jag kommer runt på vänsterkanten och spelar in till Fitore. Hon lägger bak bollen till Elle, som försöker lobbskjuta in bollen i mål. Det är riktigt nära att bollen går in, men målvakten lyckas rädda. Vi fortsätter att pressa på och till slut får vi straff. Jag kommer först på en boll i straffområdet och deras back träffar båda mina ben bakifrån. Domaren blåser och pekar på straffpunkten. Jag lägger straffen och den sitter. Skönt med 1-1! Vi fortsätter bra och 2-1 kommer snabbt. Flera bra löpningar och en perfekt boll av Elle till mig i djupled. Jag blir helt fri med målvakten och kör en Milan-special. Tåfisar är alltid effektiva nära mål. Vårt fina spel håller i sig. Backlinjen vinner tidigt bollarna. De spelar lugnt runt och väntar på rätt läge att spela upp bollen. Vellinge har några kontringar, där en är väldigt nära att bli mål, men Camilla kommer bra ut och räddar i sista stund. Vi får ett inkast uppe på Vellinges planhalva. Tilda kastar snabbt till mig. Jag ser Elle ta en bra löpning in i straffområdet och lägger in bollen längs marken. Elle är först på bollen och slår in den vid bortre stolpen. Annie är nära att sätta 4-1 på en frispark, som tyvärr går över målet. I slutet av matchen pressar Vellinge på och lyckas göra 3-2 efter en snygg genomskärare. Deras anfallare blir helt fri. Hon gör inget misstag utan rundar Camilla och lägger in bollen i öppet mål. De sista minuterna blir ganska nervösa. Vellinge får flera hörnor på rad. Annie är riktigt bra med och vinner flera nickdueller mot en spelare som säkert är huvudet högre än henne. Vi lyckas reda ut Vellinges press och vinner med 3-2.

Jag tycker vi gör en bra match för att vara första för året. Fem nya spelare och några spelare på positioner som de inte är vana med. Vellinge tror jag klarar sig bra i fyran. De hade ett bra passningsspel och några riktigt farliga offensiva spelare. Camilla kanske borde ha tagit första målet, men gör annars en bra match. Bra med på fötterna, läser spelet bra och gjorde några bra utrusningar. Annie och Jessan hittade varandra riktigt bra för att inte ha spelat mittbackar ihop tidigare. De höll ihop backlinjen och lät inte motståndarna komma förbi många gånger. Tilda och Carro gör bra insatser som ytterbackar. Säkert defensivt. Snabba och svåra att ta sig förbi. De startar även flera anfall med bra passningar. Elle och Malin vinner mycket boll på mitten och sliter hela matchen. Malin är den som drar på sig helt klart mest frisparkar på planen, men i trean brukar det tillåtas tuffare spel. Hon har flera fina brytningar och framspelningar. Elle, på en ovan position, tar mycket bra löpningar och slår några underbara passningar. Spelar man så på en ny position är chansen stor att man fastnar där. Sofie, Freja och Lovia är duktiga både defensivt och offensivt. De tar mycket löpningar under hela matchen och bryter många uppspel. Fitore var värd att få göra mål, men det lär komma snart med det spelet. Hon håller bra i bollen och jobbar på bra. Vi måste hålla ihop bättre och jobba tillsammans, så kan det bli riktigt bra till serien. Nästa match spelas mot TFK Nova i Eslöv på onsdag!

Carro, Fitore, Annie och FrejaSjunger du Malin?;)Lovisa, Elle, Sofie och TildaJessan och Camilla kommer inte undan...Sofie och jag!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0