Lunds BK - HBK

En match som många ville vinna. I våras slutade mötet 2-2. Skönt väder, men planen var inte den bästa och matchbollarna var inte bra. Vi spelade på riktigt gräs, då Hallands mötte Wormo på konstgräset. Många borta som vanligt, men Freja och Lovisa var tillbaka. Vi startade med Josse - Liri, Lina, Emma, Carro - Sofie I, Elle, Lovisa, Annika - Sofie L - Freja. Annie och Milan började som avbytare och jag kom 20 minuter sent.

Det första som jag ser när jag kommer är att vi gör mål. Milan får huvudet på bollen, efter Annikas inlägg. Jag kommer upp till bänkarna och får höra att det står 2-1 till Lund. Lund har haft mycket boll och skapat mest. Vi har haft svårt att hålla i bollen på deras planhalva. Elle hade flyttat ner som mittback, Emma ut som högerback och Liri spelade på mittfältet. Claudio byter ut målskytten, Milan och jag får komma in som anfallare. Det första som händer är att en hemmaspelare är på väg igenom, men faller. Domaren friar och vi klarar oss från en målchansutvisning. Lund fortsätter att ha mest boll, men Sofie L och jag pressar dem högt upp. Vi får några hörnor och Lina är väldigt nära att nicka in en vid bortre stolpen. Annika slår även några frisparkar i bra läge, men det blir inga mål. Alla kämpar och Lund har svårare och svårare att skapa chanser. Josse är bra med på de skott som kommer igenom. Jag får sen ett jätteläge, då deras mittback slarvar i straffområdet. Mittbacken misslyckas med en fint. Jag tar bollen och kommer fri mot målvakten. Jag går runt henne och ska bara lägga in bollen i öppet mål. Tyvärr misslyckas jag med det och får bollen utanför första stolpen. Riktigt dåligt, där måste det bli mål! Kort därefter kommer en Lundaspelare med bra fart ute på högerkanten och skjuter från ganska långt håll. Bollen får en konstig studs i straffområdet och lurar försvaret och Josse och går in vid bortre stolpen. Tungt när vi var så nära att komma ifatt. 3-1 står sig till  pausen.                                                                                                  

I andra halvlek är vi med från början. Vårt försvar håller ihop bra och släpper inte igenom många chanser till Lund. De får ta skott utifrån och Josse tar enkelt hand om dem. Vårt spel fungerar bättre och bättre. Vi kommer med bra fart och både Sofie I och Annika tar många löpningar på sina kanter. Lunds mittback blir varnad en stund in i andra halvleken. Efter 60 minuter får vi en frispark en bit ut till vänster. Annika slår den långt mot bortre delen av målet. Bollen träffar stolpen, sen är frågan om Lina var på bollen eller inte. Det spelar inte så stor roll, för det viktiga var att det blev mål. En grym slagen frispark av Annika, där målvakten inte hade en chans att ta den. Vi har flera bra lägen att komma igenom, men mina avgörande passningar till Sofie L blir helt misslyckade. Vet inte om jag borde skylla på något eller om jag bara var dålig. Vi skapar många hörnor och Annika slår dem riktigt bra. Vi kommer med bra löpningar, men Lund lyckas rensa. Med kvarten kvar ska det äntligen ge utdelning. Annika slår hörnan mot straffpunkten. Elle försöker i kamp med en försvarare nicka in bollen, men bollen går över dem och bakom står jag helt fri. Jag skjuter in bollen på volley. Kvitterat. Riktigt härligt! Det känns som vi är på gång nu. Lund fortsätter att ha svårt att skapa chanser. De är nära en gång, när vi tror det är offside, som tur är är Annika längst bak och rensar. Riktigt bra defensivt jobb! Vi gör även idag mycket byten och några får byta positioner. Vi kämpar för att försöka avgöra. Med fem minuter kvar slår Annika en härlig krossboll. Jag springer mot bollen, men det känns som målvakten ska ta den. Hon kommer ut för sent och jag kan med vänstern lobba in bollen i mål. Vi har vänt till 4-3! De sista minuterna blir det lite nervöst. Vi försvarar oss bara och rensar undan bollen. Lund lyckas aldrig skapa något riktigt bra och vi vinner. Säsongens skönaste seger!

Härlig inställning av alla och kul att se att vi aldrig gav upp. Josse var säkerheten själv mot sitt gamla lag. Av det jag såg av backlinjen, fungerade det riktigt bra. Mittfältet krigade, vann mycket boll och tog bra löpningar. Sofie L jobbade riktigt bra i anfallet och var värd att få en eller två bra passningar av mig. Bäst idag var Annika! Riktigt bra defensivt jobb, bra offensiva löpningar och vilket underbart tillslag. Nu laddar vi för hemmamatch och revansch mot IFK Trelleborg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0