Löberöds IF - HBK/HIF

Då var det äntligen dags för seriepremiär! Vi har laddat sen i höstas. Det här var en match som alla ville vinna. Vädret var härligt. Gräset var grönt och fint, kanske lite långt bara. Planen kändes väldigt liten, men då blev det närmare till motståndarnas mål. Uppvärmingen gick bra, men när Löberöd kom ut med sina matchtröjor uppstod ett problem. De hade inte sina gamla tröjor, blå- och vitrandiga. Utan de var nästan helt vita, bara lite blått på framsidan av tröjorna. Anita, som inte visste att de hade bytt, hade tagit med Harlösas vita bortaställ. Vi försökte få tag i det blåa, men det gick inte. Löberöd var inte alls intresserade av att byta tröjor, så vi fick snällt sätta på oss deras röda bortaställ. För de flesta av oss, spelade inte det så stor roll. Alla från Hardeberga, Genarp och Hanna var vana att spela i rött. Att det stod Löberöd på tröjorna, blev väl snarare en tändvätska. Löberöd kom trea i fyran förra året och nu har Emma tillkommit i laget. Vi kom med en stark trupp, eftersom nästan alla kunde vara med. Vi startade med: Sandra - Emma N, Elle, Ellen, Carro - Annika, Matilda, Maria, Sofie - Linnea, jag. Linda, Hanna, Maggie och Jessica N började som avbytare. Det känns riktigt bra med en så stark bänk. Vi blir inte svagare av att byta.

Första halvlek börjar lite spänt från båda lagen och det är inget ordnat spel. Väldigt snabbt hittar vi vårt spel och vi börjar skapa chanser. Linnea springer slut på deras backlinje direkt och det dröjer inte länge innan de ropar efter byte. Linnea får den första riktiga målchansen, då hon kommer fri. Deras målvakt kommer ut och tar skottet. Vi fortsätter att komma med mycket fart på kanterna. Annika och Sofie är bra med i anfallen. Nästa läge får jag, efter en pass av Matilda. Mitt lobbförsök, fångas lätt av målvakten. Efter drygt tio minuter kommer jag runt på vänsterkanten och från nära håll provar jag skott. Målvakten är på bollen, men inte bättre än att den hamnar hos Annika, som har helt öppet mål vid bortre stolpen. 1-0. Det är nästan bara vi som har bollen och Löberöd försöker med några långbollar. Sandra och vår backlinje har inga direkta besvär att hålla tätt. 2-0 kommer inte många minuter efter vårt första mål. En boll är på väg mot mig, men jag är solklart offside så jag försöker inte ta den. Linnea kommer istället med en fin löpning. Vi blir helt fria med målvakten. Linnea passar kyligt mig och jag har helt öppet mål. Vi fortsätter att skapa mängder med chanser och Löberödsspelare verkar väldigt trötta. Annika är närmast mål, när hon på ett friläge skjuter bollen stenhårt i ribban. Bollen studsar ner mot mållinjen. Själv tycker jag den går in, men svårt att se för domaren som är ensam. Både jag och Linnea missar varsitt friläge till. Jag kommer sen runt på högerkanten och skjuter mot mål från en dålig vinkel. Jag borde har rullat bollen snett inåt bakåt till Annika som var helt fri, men jag hörde inte henne. Vi har flera hörnor, som Emma slår in fint. Ellen är nära två gånger och även Elle. Löberöd får rensa undan bollen i panik några gånger. Även Löberöd har några hörnor, men jag tycker vi är bra med på de flesta. Det är en som blir farlig. Den går långt och vi har ingen som kommer ut snabbt mot spelaren långt bak i straffområdet. Deras backlinje slarvar. Jag får tag i bollen och fintar några backar, men med bara målvakten kvar så slår jag bollen på henne. Linnea har ytterligare en bra chans, då bollen hamnar hos henne. Hon har öppet mål, men bollen går precis över. Vi har helt kontroll över matchen, men ändå börjar alla missade målchanser kännas. Med tio minuter kvar av första halvlek, kommer äntligen 3-0. Det startar med en långboll från Maria. Linnea går upp i kamp med deras målvakt och en back. Starkt vinner hon bollen och nicken hamnar hos mig, som enkelt kan rulla in bollen. Nästan direkt efter får vi ett inkast högt uppe till vänster. Sofie kastar snabbt till mig. Jag spelar in bollen framför mål, där Matilda dyker upp i hög fart och pangar in 4-0. Riktigt härligt mål! Vi fortsätter att pressa på, men 4-0 står sig till pausen. Vi gör en riktigt bra halvlek och leder helt rättvist. Siffrorna borde nästan varit ännu större med mer koncentration i avsluten.

I andra halvlek kommer Linda in på vänsterkanten. Vi pratade i pausen, om att inte slappna av. Ändå är det nog det som händer. Löberöd kommer ut som ett nytt lag. Det är mycket spel på vår planhalva. Vi har svårt att hitta vårt spel och det blir mest rensningar, som Löberöd är först på. Alla kämpar på och vi håller ihop laget. Det är inte många bra chanser Löberöd skapar. Den farligaste kommer, när Sandra inte får iväg en boll utan den hamnar hos deras anfallare som har öppet mål. Anfallare får dock inte kontroll på läget, Sandra är snabbt med över och skottet går långt utanför. Linda kommer upp på sin kant bra flera gånger. Hon får även många frisparkar mot sig. Frågan är om domaren inte gillar henne?!;) En frispark är precis utanför straffområdet. Vi ställer upp mur, men skottet går högt över. Även om vi inte spelar bra, så känns det tryggare och tryggare ju längre tiden går. I mitten av halvleken börjar vi ta över igen. Hanna kommer in i anfallet. Matilda frispelar mig, men jag blir stressad av mittbacken som är precis bakom mig och mitt skott går rakt på målvakten. Hanna jobbar på bra och kommer snabbt in i spelet. Hon kommer runt bra på högerkanten och slår ett fint inlägg, men målvakten har full kontroll och fångar säkert bollen. Deras spelare börjar tröttna igen och de byter en hel del. I slutet går de över på en trebackslinje. Vi byter in Maggie och Jessica i backlinjen. Båda kommer snabbt in i spelet och det känns lika säkert som tidigare. Jag har ytterligare ett friläge, men det vill sig inte. Linda och Hanna byter plats. Linda springer mycket och är nära att få in bollen. Nästa läge sitter. Carro spelar fram Linda, som springer sig fri från halva planen. Från nära håll lägger hon bollen mellan benen på målvakten. 5-0. I slutet får jag en underbar boll av Annika. Jag provar från bortre stolpen att skjuta direkt, men målvakten är med och räddar med foten. Jag har även ett skott från ganska nära håll, men målvakten klistrar bollen. Löberöd får en sista chans till ett tröstmål. En frispark rakt framifrån precis utanför straffområet. Sandra ställer upp muren, så vi tar ena sidan av målet. Hon själv har koll på andra sidan. Skottet blir helt misslyckat och Sandra kan enkelt fånga bollen. Vi får en sista jättechans på en snabb omställning. Linda driver bollen och jag är bra med. Deras backar ser ut att inte hänga med, men lyckas i sista stund pressa ut Linda i en dålig vinkel i deras straffområde. Vi gör ingen bra andra halvlek, men vi håller ändå nollan och skapar mängder av riktigt bra målchanser.

Dagens målskyttar!Ellen vill också vara med på bild!:)Snygg färg, men fel klubb!Många hade tagit sig till matchen för att heja! Jimmy, Tilda, Jessan och Sandra var också glada över vinsten!

En riktigt härlig seger i premiären. Jag tror inte det var många som trodde att det skulle bli så här enkelt att vinna. Alla gör en kanoninsats. Sandra är säkerheten själv i målet, men hade inte väldigt mycket att göra. Hela backlinjen släpper inte till många chanser. Ellen och Elle jobbar riktigt bra ihop och är båda målfarliga på fasta situationer. Carro och Emma stänger till kanterna helt och är med och startar många anfall. Maria och Matilda vinner mittfältet, båda har flera underbara framställningar och Matildas djupledslöpningar är riktigt bra. Annika tillsammans med Linnea springer helt ifrån spelarna ute till höger. Annikas teknik är som vanligt riktigt bra och hade hon vågat ännu mer framåt så hade det varit ännu mer synd om hemmaspelarna. Linnea gjorde en riktigt bra första halvlek och hade två fina framspelningar. I nästa match är jag helt säker på att målen också kommer. Alla avbytarna gör bra ifrån sig när de kommer in. Linda tar mycket löpningar och är tuff i närkamperna. Hanna är med mycket i spelet och även hon tar fina löpningar. Maggie och Jessica visar att vi har många riktigt bra backar. De kommer snabbt in i spelet, bryter säkert och är tuffa i närkampsspelet. Själv kändes det riktigt bra. Till och med jag var snabbare än backarna. Jag får hoppas att det berodde på att jag var snabb och inte att de var långsamma. ;) Det var bara det sista i avsluten som saknades. Måste också berömma Emma i Löberöds mål, som gjorde en kanonmatch. Utan henne så tror jag vi hade vunnit med minst det dubbla. Riktigt skoj med mycket publik som hejade på oss. Det kändes som hemmaplan! Nästa match är borta mot Blentarps BK!

Segerfoto efter premiären. Glädjen går inte att ta miste på!

Alla glada efter segern!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0