Marseille och havskajak

Vi flög ner till Marseille 19 juli. Resan med Air France gick smidigt och vi tog flygbussen in till centrum. Vi gick till hotellet Kyriad och checkade in. På kvällen blev det pizza.

Jimmy på Kastrup

På fredagen tog vi sovmorgon och gick sen ner till stranden. Vi köpte lite frukost på vägen. Det var en härlig dag, men vattnet var inte varmt. Bara 18 grader. Vi åt crepes till lunch och tog sen bussen in till hamnen. Vi gick runt i gamla stan och tittade lite på alla båtar. På kvällen blev det jättestora portioner med pasta, efter att vi först gått runt i en timme och letat efter ett ställe som serverade mat. Ingen förstod att vi var hungriga fast klockan inte var 19.30.

På lördagen bestämde vi oss för att ta det lugnt. Vi gick ner till stranden. Det blåste väldigt mycket. Jag hoppades att det skulle lugna sig tills vi skulle paddla. På eftermiddagen gick vi till en park vid hotellet och vilade i skuggan. På kvällen valde vi en restaurang nära hotellet. Efter stora problem med vad de olika rätterna var, så bestämde vi oss för något som lät som biff. Det visade sig vara råbiff. Inte precis vad jag hade tänkt mig, men de var snälla och grillade min. De måste ha undrat varför vi valde råbiff då...;)

På söndagen åt vi frukostbuffé på hotellet och checkade sen ut. Vi spenderade två timmar i parken, innan vi gick till busshållsplatsen. Vi tog buss nr 23 till utkanten av Marseille och var på hållplatsen vid 15-tiden. Vi kom samtidigt som några andra som skulle till UCPA i Sormiou. Det var bland annat en svensk tjej, som hette Lisa. Vi fick vänta och vänta. Vid 17 dök en minibuss upp som skulle ta oss till centret. Vi väntade och tog tredje bussen. Det var en liten läskig färd på en smal bergsvägg. Inte kul att få möte och behöva köra utanför vägkanten, för att komma förbi, men tjejen som körde gjorde det bra. På plats tog vi sängplatser och gick på möte på franska. Jimmy lyckades uppfatta en del, men vi har ju varit med förr. Vi hamnade i en kajakgrupp med fem svenskar och tre fransyskor. Riktigt hungriga bjöds vi sen på spagetti och köttfärsås.

Måndagen var första dagen med paddling. Vi gick igenom mycket innan vi kunde ta oss ut i vattnet. Jag och Jimmy fick en dubbelkajak. Vi hade lite övningar, var inne i en grotta och fick kantra för att öva oss att ta oss upp i kajaken igen. Lunchen åt vi på centret. På eftermiddagen gick det snabbare att ta oss ut i vattnet. Vi paddlade ut på andra sidan av viken. På kvällen serverades kyckliggryta.

Andra dagen paddlade vi ut till några öar. Det var ganska blåsigt, men jag hade ju Jimmy i båten så jag behövde inte ta i så mycket. Vi låg först så fort vi paddlade på. Det blev lunch på den stora ön och sen blev det bad och snorkling. På kvällen var vi ganska trötta. Det blev kotlett till middagen.

På onsdagen paddlade vi västerut längs kusten. Vi paddlade nu singelkajak och jag behövde ta i mycket mer. Det blev matvetesallad med skinka på ett mysigt ställe och Jimmy hoppade från en hög klippa. På vägen tillbaka stannade vi till i Marseilleveyre och de andra tog en öl. På kvällen blev det god fisk med ris. Efter maten spelade vi lite spel.

På torsdagen hade vi "vilodag" och paddlade till Morgiou, som var nästa vik österut. Vi lekte pirater och paddlade ifatt den andra kajakgruppen och skvätte vatten. Själv blev jag mest blöt själv, då deras monitör skvätte på mig. Vi var inne i en grotta, där man var tvungen att böja sig för att ta sig in med kajaken. Det blev en lång paus med ris och crabfish, bad, hopp och snorkling. Vi fick sen ta oss i vattnet från en liten klippa. Skoj! På kvällen blev det köttgryta med bulgur. Efteråt spelade vi pingis.

På fredagen skulle vi göra en lång paddling österut. Det blåste lite och vi fick ta i. Vi var inne i fina vikar, hamnade på en nakenstrand, paddlade in i grottor och smala passager. Jimmy råkade välta och slog i huvudet i bergsväggen, men det var lugnt med honom. Till lunch blev det bulgursallad med paté. Jag snorklade och fick en bläckfisksarm på foten. Ingen stor, men jag var inte beredd på det. När vi sen försökte titta på den så sprutade den ut svart bläck från sin reva. Vi paddlade väldigt länge och var inte hemma förrän femtiden. Helt slut och det kändes som marken gungade i några timmar efteråt. På kvällen blev det återigen en god köttgryta.

På lördagen var det dags att bege sig tillbaka till Marseille. Vi skulle träffa Lasse och Moa, som hade hyrt bil och skulle vidare till Serre Chevalier på söndagen. Vi träffade dem vid halv elva och gick först i en sportaffär. Sedan åkte vi till Cassis. Efter mycket letande hittade vi en parkeringsplats. Vi tog ett dopp och gick längs en väg, som hade rasat, in till centrum. Inte det lättaste i badskor. Vi åt lunch och åkte sen till vårt nya hotell inne i Marseille, checkade in och lämnade våra väskor. Sedan följde vi med till Aix, där Lasse och Moa skulle lämna bilen. Vi hann precis till 17. Aix är en affärsstad och lite finare än Marseille. Vi letade efter ett ställe att äta glass eller milkshake på, men allt var väldigt dyrt. Till slut blev det Magnum. Vi åt middag på ett pastaställe. Själv åt jag spenatpasta med lax. Jag och Jimmy tog tåget till Marseille vid 22 och mina ben var alldeles slut efter all promenad.

På söndagen blev det en lugn dag på stranden. Havet hade under veckan blivit varmare och var nu uppe i 24 grader. Vi åt baguette och panini till lunch och på kvällen blev det kycklingburgare. OS hade ju börjat, så vi tittade en del på när fransmännen vann medaljer på hotellet.

Jimmy tyckte det fanns lite skugga...

På måndagen var vi på stranden på dagen. På kvällen gick vi upp till Notre Dame. En riktigt brant uppförsbacke. Väldigt jobbigt och jag var helt svettig och flåsig när vi kom upp. Vi åt Thaimat på hotellet, när vi kom tillbaka.

Sista hela dagen blev också lugn. Vi var på stranden och en runda nere i centrum. Jimmy köpte en ny NIKE-tröja. Vi tog med oss Kina-mat upp till hotellrummet och kollade på OS.

Jimmys nya tröja

I onsdags var vi en stund i en botanisk trädgård och läste lite på gräset. På eftermiddagen tog vi metron och flygbussen till flygplatsen. Vi flög via Amsterdam och var hemma precis innan midnatt.

En riktig härlig resa! Sormiou och paddlingen var bäst, men jag saknar inte de varma nätterna och kampen mot myggen!