Argentière

Förra lördagen tog vi tåget till Kastrup och flyget ner till Geneve. Vi åkte transfer med Alpybus och var framme vid 22-tiden. 7 timmar dörr från dörr. Lite skillnad mot 24 timmar på en buss. Det blev sen en öl för Peter och Jimmy, som lyckades få baren, som hade stängt, att öppna för dem. Vi fick dela rum med Lousia, Emmy och Jossan.

På söndag morgon blev det lite stressigt med att äta frukost, göra picknick, hämta ut liftkort och skidutrustning. Vi valde att åka till Le Tour och åka i Le Domaine de Balme. Jimmy åkte snowboard och Peter och jag skidor. Lite kallt, men strålade sol och blå himmel. Mycket snö i de flesta backarna. Det tog några åk att komma in i det, men sen satt åkningen bra igen.

Peter, första dagenJimmyJimmy och jag i en ravinLunch i solenHärligt!Jimmy åker inte lift som alla andra...men han kan åka vanligt också!

På måndagen var det första dagen i våra skidgrupper. Jag och Peter hade hamnat i samma grupp (Confirme) och fick Annie som monitör. Vi åkte till Le Tour igen. Det var en jämn grupp, där alla höll ungefär samma tempo. Under harmoniseringen flyttades en fransman ner och Alexander kom upp i vår grupp. Övriga svenskar var Anja, Marlene och Mattias. Vi var sammanlagt 12 stycken. Det blev teknikövningar och Annie gav oss tips. Vi åkte även lite i offpisten, men det var ganska hård snö där. Själv fick jag ont långt ner på mitt högra smalben. Vid 15-tiden slutade vi, men vi var några stycken tog några åk till innan vi satte oss i solen och njöt. Jag bytte mina pjäxor på kvällen och hoppades att smärtan skulle försvinna. Vi hade ett kort möte med gruppen och gick sen till Savoy.

Marlene, Peter och Anja.AnniMattias och Crazy FrenchhatPeterJagStora delar av gruppen!Peter tar lätt guppet.

På tisdagen tog vi buss till Chamonix och åkte i Brévent / Flégère. Många fina backar, mycket teknikträning och picknick i snön. På eftermiddagen åkte vi en svartpuckelpist. Först fick jag höra, Helena stand up och när jag försökte att inte luta så mycket framåt, så blev det istället Helena, Don't do the toilet motion.:) Vi avstod sista åket ner till byn, eftersom vi hade hört att backen skulle vara dålig. Dock blev jag väldigt sugen på att åka i den när man tittade på den från kabinen. Benet kändes mycket bättre, vilket var skönt. När vi kom tillbaka gjorde vi crepes och åt med socker. På kvällen var det fransk stand-up. Vi hade fått reda på att det gick att se på även om man inte kunde franska, men det stämde inte... Istället spelade vi lite spel.

Samling!Jag uppe på en topp!PeterLunch i solenPå väg ut i backen igenHärligt i solen!Peter och AnnieAnnie förklarar!Svart puckelpist!Peter gör sitt jobbAnja och Jimmy

På onsdagen var det ledigt från gruppen på förmiddagen och vi gick ner till kabinen i byn. Vi skulle åka hela dagen i Les Grands Montets. Jag lånade Jimmys snowboard i två åk och Jimmy mina skidor. Skorna var lite stora och första åket kändes sådär och jag fick ont i fötterna för att jag var tvungen att spänna så hårt. Andra åket hittade jag rätt teknik och det kändes riktigt bra. Vi bytte ändå tillbaka, då Jimmys tår tyckte det var för trångt. Jimmy och Peter pausade sen och jag åkte några åk själv. Bland annat hamnade jag i en svart puckelpist. Jimmy och Peter valde att åka ner till centret och äta där, medan jag åkte med Anja, Marlene, Mattias och Dennis. Vi tog några åk och satte oss ute och åt lunch. Lite kyligt, men är det soligt vill man sitta ute. Vi mötte sen upp med Annie vid toppen av kabinen. Vi tog den stora kabinen upp till toppen. Det blev bara ett långt åk ner till dalen. På vägen tittade vi på utsikt och glaciärer. Det var ganska brant och puckligt och vi åkte en del offpist. Sista biten tog vi på en smal bana i skogen. Mitt ben värkte nu riktigt mycket och det kändes nästan som det gått av. Det gick inte snabbt att gå hem med pjäxorna på sen. Vi var en sväng på Savoy och Jimmy spelade sen lite hockey utanför centret.

SavoyJimmyEn glad Jimmy!Den spetsiga toppen har en fransk, en italiensk och en schweizisk sida.Peter på väg in i skogsbanan...Insnöad bil

På torsdagen var det dags att åka i Brévent / Flégère igen. Vi åkte några svarta backar, men mest röda. För första dagen var det molnigt och vi satt inne och åt lunch. Vi fortsatte med teknik, bland annat carving och åka på ett ben. Vi tog några extra åk på eftermiddagen, innan vi tog den svarta backen ner. Den visade sig inte alls vara så dålig. Kul att åka ner för den slingriga backen. Vi tog sen bussen in till Chamonix och gick till Chambre Neuf. Jimmy och jag var där några gånger förra året. Mycket folk och bra låtar av bandet. Tråkigt nog spelade de bara några få låtar och sen var det en kvarts paus. Vi fick sen stå och vänta länge på bussen och kom hem vid sjutiden. Vi åt mat och kollade sen på monitörernas show. Vissa scener var roliga och några förstod man ingenting av då de var på franska.

Uppdraget utfört!Jag och KarolinaJimmy, Mattias och Marlene på afterski

Fredagen var sista dagen med skidgruppen. Det snöade och blåste mycket. Vi gick ner till kabinen och skulle upp på Les Grands Montets. När vi kom dit var kabinen stängd och öppnade först 9.30. Vi kom upp till snöovädret. Bara tre liftar och kabinen gick. Det var riktigt svårt att åka i lössnön först och det kändes som jag skulle trilla hur många gånger som helst. Det gick bättre och bättre och var riktigt kul. Några gjorde roliga vurpor, men ingen slog sig i den mjuka snön. Liftarna var en pina att sitta i och det var riktigt kallt om kinderna. Vi tog några offpist åk, som var väldigt utmanande och roliga. Vi åt lunch vid tolv. Den här gången ville alla in. Tyvärr var vi inte så strategiska och satt precis vid dörren, så varje gång den öppnades yrde snön in. Karin bjöd på vin gjort på sina egna druvor och kex. Efter lunchen var liftarna uppe på berget stängda och bara de ner mot dalen gick. En röd backe var öppen. Annie var inte så sugen på att åka, men de flesta i gruppen ville. Själv tyckte jag det var riktigt kul och jag åkte in och ut över pistkanten. Jag, Mattias och Marlene ställde oss i kön och åkte upp en gång till. På kvällen blev det Savoy igen. Anja hamnade i en snödriva på vägen hem, när hon försökte undvika en bil genom att hoppa upp på trottoaren. Det snöade och snöade.

Två backar öppna, men Anja och Peter är lika glada för det!MattiasPrecis åkt färdigt för dagen!Anja skulle undvika en bil genom att hoppa upp på trottoaren...:)

Sista dagen skulle det ha blivit en halvskiddag, men eftersom det hade snöat så mycket så var allt i närheten stängt för dagen. Tråkigt, då det nog hade varit underbart att åka i en meter pudersnö. Istället begav vi oss ut i snön. Jimmy och Peter började med att skotta fram soptunnorna. De fortsatte att hjälpa en finsk tjej att komma ut med sin lilla bil. Sedan var det en killes tur att få hjälp. Han skulle få ut sin bil, så att hans mamma kunde köra honom till flygplatsen och hämta en kompis. Det roliga var att efter fem minuters skottning, utbrister han: Oh no, this is not my car... Han letade bland bilarna och till slut hittade han deras bil. Mamman kom sen utrusandes och var förvånad över att ha fått hjälp med bilen. Det var första gången på 5 år. Vi gick en promenad med Anja och Dennis i byn. Mycket, mycket snö överallt och vägen till Le Tour var helt stängd.

Snöig utsikt från balkongenJimmy skottar fram soptunnor.Inte lätt att hitta rätt bil.Snöigt tak!Ute på promenadKyrkan på alla vykorten!Vägen till Le TourSnöröjning...

Vi lämnade in skidutrustning och liftkort, städade rummet, åt god lunch och sen blev det Uno en stund. Vid 15-tiden tog vi bussen in till Chamonix, för Alpybus hade ringt och sagt att de inte kunde komma och hämta oss i Argentiere. Vi satt och väntade en stund på UCPA-centret i Chamonix, innan vi blev hämtade vid 17. Nästan framme på flygplatsen, kom ett sms om att flyget var försenat 2,5 timme. Vi fördrev tiden på flygplatsen och åt en macka och delade på en pizza. Sista tiden var ganska dryg och det var stängt överallt. Vi landade på Kastrup kl 1. Hann precis med Öresundståget och sprang till 5:an och lyckades precis komma med den också, så vi var hemma strax efter 2.

Peter är trött på flygplatsen

Som vanligt en underbar skidresa med UCPA. Bra skidgrupp, mycket skidåkning, god mat och mestadels kanonväder! Längtar redan till nästa gång!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0