Vätternrundan!

I onsdags testade jag racern, som jag har köpt av Sofie, för första gången med cykelskor. Det kändes bra. Det blev en runda till Torup på drygt 3 mil. Jag hade bestämt mig att bara cykla till Jönköping, så då borde jag klara mig med den träningen. Jimmy hade inte tränat något, men hade tänkt cykla hela.

I fredags åkte vi upp till Motala vid 15.30. Jag körde och Jimmy sov en del av vägen. Framme i Motala hämtade vi våra startbevis och tog det lugnt. Vi begav oss sen till starten, lämnade in våra väskor och fyllde på vatten i flaskorna. Vädret var skönt, men det skulle börja regna under natten. Lagom till start fick vi höra att England ledde med 1-0. Vi startade 21.42. Jag hade tänkt att ta det lugnt i början och hade sagt åt Jimmy att han fick cykla ifrån mig. Det kändes väldigt bra i början och vi höll bra fart. Efter ett tag kom det upp en kille som drog. Vi cyklade förbi Vadstena och fick reda på att Sverige hade gjort 1-1. Sen hörde eller såg vi inte mer om matchen. Jag hade en liten svacka och släppte Jimmy några meter, men precis innan Hästholmen var jag starkare än Jimmy. Vi hade en medelhastighet på över 32 km/h, när vi kom till första kontrollen. Där kände jag lite kramp i ljumskarna. Vi fyllde på med gurka, bullar, blåbärsoppa och sportdryck. Jimmy körde sen före mig. Mina ljumskar krampade fortfarande och jag cyklade på i 20-25 km/h. Efter ett tag försvann krampen och det gick bra att cykla. Innan Gränna var det mycket nedförsbackar. Jag kom upp i 53 km/h, ändå cyklade vissa om mig i mycket högre fart. I Gränna kom en sträcka med jobbig kullersten. Precis efter Gränna innan nästa depå, cyklade jag plötsligt förbi Jimmy. Han sa att han hade svårt att hålla hög fart och pendlade mycket. Vi tog det lugnt i depån. Nu var det bara 28 km kvar till Jönköping. Det började blåsa lite motvind, men cyklingen gick bra. På vägen bestämde sig även Jimmy sig för att bryta i Jönköping. Vi kände några regndroppar precis innan vi var framme. 107 km på 4 timmar och 5 min. I Jönköping åt vi mos med köttbullar. Gott! Vi anmälde sen att vi inte skulle cykla vidare och fick vänta på en buss och lastbil till cyklarna. Väntan blev ganska lång och jag åt gröt. Halv fyra gick bussen mot Motala. Den stannade några gånger på vägen och det tog nog 2 timmar. Det började ljusna och regnet vräckte ner. Regnet gjorde att det kändes skönt att vi hade brutit. I Motala öppnade herrduscharna kl 6, men damernas först 8. Vi var där först och jag fick låna ett omklädningsrum själv. Skönt att duscha, men mindre skönt att cykla till bilen. På den korta vägen blev vi dyngsura. Vi sov fyra timmar i bilen. Vid niotiden slutade det regna, men jobbigt för cyklister som hade fått cykla i ösregn i kanske 5 timmar. Vi gick till McDonald's och åt, innan vi körde hem. Vi åkte via Sandby och fick god laxpaj.

Jimmy vid bilenJag är redo för startÄven Jimmy är klar för start

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0