Tignes!

Förra lördagen tog Jimmy och jag tåget till Kastrup vid elvatiden. Flyget gick via München till Geneve. Därefter väntade en lång transfer till Tignes - Val Claret. Lagom mörbultade var vi framme på UCPA-centret vid midnatt. Vi bodde fyra och fyra och vi delade rum med Katarina och Abdul.
Jimmy i MünchenMan blev lite sugen...

På söndagen gick vi upp och åt frukost vid åtta. Vi anmälde oss i receptionen, hämtade ut liftkort och hämtade ut utrustning. Det var inte speciellt effektivt i kön till skidrummet. Det kändes som det inte hände något och det tog 1,5 timme. Vi missade pistvisningen med UCPA, som började nio. Kvart över tio var vi äntligen ute i backen. Jag åkte bräda och Jimmy skidor. Backarna var redan ganska uppåkta och vi hamnade i röda puckelpister direkt. Inte så kul när det dessutom var väldigt dimmigt och jag hade svårt att se. Vi åt lunch mitt på dagen. På eftermiddagen åkte vi ner till Val d'Isère, där var det bättre sikt. På kvällen var vi trötta och gick och lade oss direkt efter maten vid 21-tiden.
JimmyJag

Måndagen var första dagen med gruppen. Jag hade Mathieu, som monitör. Jimmy var med i en offpist-grupp med skidåkare. Alla var svenskar utom en i hans grupp. På förmiddagen hade vi harmonisering och min grupp visade sig vara jämn. Den enda skillnaden var att Joakim hamnade i min grupp, så slapp den andra monitören prata engelska. En dansk tjej, Anette, var också med, men annars var resten från Frankrike och Belgien. Under förmiddagen åkte vi upp på den högsta toppen. Där var helt underbar offpist. Pistmaskinen hade kört upp stora fält där all nysnö hade samlats. Det var hur härligt som helst att åka helt nya spår i rännorna. På eftermiddagen började vi med teknikträning. Basic position, vertical movement och vi provade att åka fakie. Själv har jag lärt mig det tidigare, så så länge det inte är för brant och hyffsat jämnt så kan jag åka med höger ben fram. Vädret var ganska konstigt. Det snöade samtidigt som det var sol. Ett tag undrade man var snön kom ifrån. På kvällen hade vi ett möte, där folk fick önska vad vi ville göra under veckan.

JoakimDe underbara rännorna!Rännorna på hållJean-Michel, Mathieu och Joakim med utsikt över Val Claret

På tisdagen övade vi carving på förmiddagen och eftermiddagen ägnade vi oss åt att trixa. Nollie, Ollie, 180 frontside och backside. Vi åkte även i boardercross-banan. Strålande sol hela dagen och det blev ganska varmt och mjukt i snön på eftermiddagen. Efter åkningen gick vi igenom hur lavinsändarna fungerar och provade att söka. Jimmy var på afterski.

Utanför centret på morgonen.JimmyPå väg ner i en ravin.Utanför centret efter lunchen.

På onsdagen var det dags för offpist. Det var första gången jag åkte med lavinsändare. Vi hade med oss en mer erfaren monitör, som hjälpte Mathieu. Först provade vi att åka mellan några pister. Vi åkte pulka på brädan genom Val d'Isère och tog bussen till skidsystemet längst bort. Där åkte vi upp och tog ett långt offpist åk. Det var ganska uppåkt, men väldigt fint. Lite brant på något ställe, men annars gick det väldigt bra. Vi åt sedan på restuarang i byn. Jag åt en varmmacka med skinka och ost på ett gjutjärn. Det var någon specialité från trakten. Kul att prova, men inte värt pengarna. Vi fortsatte att åka och övade bland annat i en ravin på eftermiddagen. Den här dagen var enda dagen jag var hemma före Jimmy. Han kom precis efter och vi åkte till Le Lac och fixade med transfern hem. På vägen hem gick vi över sjön och köpte sen vykort. Svenskarna gick på pubrunda på kvällen. Själv lyckades jag somna direkt efter maten och vaknade 22.30. Då gick jag för att se om Jimmy var på centret, men hittade inte honom och gick tillbaka. Då var han i rummet och undrade vart jag tagit vägen, så vi hade precis gått om varandra.

På väg ner.Redo att ge sig ner.Nästan nere i Val d'IsèrePulka genom byn.Ut i offpistenLite instruktionerBerget vi åkte på.Mathieu visar hur det ska gå till.Anette och Jean-Michel äter RacletteMin mat!

På torsdagen var vi lediga från gruppen. Jag, Jimmy och Katarina åkte tillsammans. Det var ganska kallt uppe på topparna, men solen fortsatte att lysa. Vi tog ganska mycket kort eller jag tvingade Jimmy att ta några, så tempot var inte jättehögt. På eftermiddagen var vi ganska få i gruppen. Vi åkte lite carving, men sen ville de flesta till Foulie Douce. Jag och Joakim fortsatte att åka. Många riktigt bra åk. Carving och hopp. När vi kom hem kändes det i benen att vi hade åkt mycket. På kvällen var det skidlärarnas show. Den brukar inte hålla jättehög kvalité, men den här gången pratade de bara franska så vi gick innan den var slut.

Katarina och Jimmy på högsta toppenPå väg nerJimmy på väg nerFull fart!JimmyÖver pistkanten180 frontsideAfterski i backen!

Sista dagen med åkning. Själv gjorde jag två stora vurpor.
Störtloppsbacken i Val d'Isère var väldigt uppåkt och mitt i en puckel fastnade jag med bakkanten och slog i bakhuvudet hårt i backen. Tur att jag använder hjälm. Vi övade sen carving i fina backar. Plötsligt åker en kvinna rakt in i mig i hög fart. Hennes skida åker av och hon flyger en bra bit ner. Själv klarade jag mig bra, men den ena bindningen skars nästan av. Det värsta var chocken att det hade kunnat gå mycket värre. Resten av dagen blev jag väldigt försiktig. Vi åt mat på centret i Val d'Isère. Vi tappade bort Anette på eftermiddagen, men hon hade klarade sig bra ändå. Vi åkte i ravinen igen och åkte i en del puckelpister. Själv tog jag tre extra åk, efter vi slutat med gruppen. Det var väldigt varmt och några killar åkte i bara kalsonger. Innan middagen hade vi ett kort möte med gruppen och alla verkade nöjda. Det var disco på kvällen. Fransmännen älskade det, men inte så många av svenskarna var uppe och dansade.

Jimmys gruppMin gruppJag och Jimmy med sista glassenKatarina och Abdul

På lördagen steg vi upp innan klockan sex. Vi tog transfern till Geneve och flög via Frankfurt hem. Vi missade precis ett tåg och var hemma vid halv åtta på kvällen. Trots att man halvsover stora delar av resan, känner man sig väldigt seg.

En helt underbar resa. Grym åkning, trevligt folk och riktigt god mat. Glass och ost till efterrätt på både lunchen och middagen. Både jag och Jimmy har utvecklats mycket och blivit bättre åkare. Snygga solbrännor har båda fått. Min försvinner väl förhoppningsvis på träninglägret i Spanien. Det enda negativa var att många blev sjuka. Själv klarade jag mig, men Jimmy var väldigt förkyld de sista dagarna och hade nog lite feber också.