IK Pandora - HBK/HIF

En riktigt härlig dag för fotboll. Planen låg precis vid havet och var väldigt fin. Vi saknade några spelare som var bortresta, men i år märks det inte så stor skillnad eftersom truppen är så bred. Startelvan såg ut så här: Sandra - Maggie, Tilda, Ellen, Emma N - Sofie, Maria, Matilda, Stephanie - Linnea, jag. På bänken startade Hanna, Pernilla och Emma G.

Vi startar matchen lite avvaktande, men håller ändå ihop laget bra. Pandora får ha mycket boll, men så fort vi kommer upp känns det farligt. På vår andra chans blir det mål. Jag får tag på bollen ute på vänsterkanten och tar mig ner mot kortlinjen. Jag spelar in bollen till Stephanie, som kommer med fart. Hon gör inget misstag och det står 0-1. Vi tillåter Pandora att ha mycket boll, men de skapar ingenting. När vi väl bryter, kommer vi med fart och många är med i anfallen. Efter en kvart slarvar Pandora i försvaret. Ett inlägg kommer från högerkanten och backen misslyckas med rensningen. Bollen hamnar hos målvakten, som bara lyckas slå bollen rakt upp i luften. Linnea är framme och stör målvakten, när hon försöker boxa undan bollen. Bollen går inte långt utan hamnar hos Sofie, som enkelt slår in 0-2. Vi fortsätter att skapa chanser. Maria spelar fram mig tre gånger och alla gångerna skjuter jag över målet. På någon av dem ska det vara mål. Emma N slår en frispark från långt håll rakt i ribban nära krysset. Det skottet var värt att gå in. Vi har även flera hörnor. Emma slår in dem bra, men vi lyckas inte göra mål på någon av dem. Pandora är bra med i matchen, men har fortsatt svårt att skapa chanser. Vårt lag blir lite långt och vi jobbar ibland en och en istället för tillsammans. Med tio minuter kvar av halvleken, kastar Tilda ett snabbt och bra inkast till mig. Jag kommer in i straffområdet och spelar in till Linnea framför mål. Linnea sätter 0-3 vid bortre stolpen.
 
 
Pandora börjar andra halvlek bäst och vi är inte riktigt med. Väldigt tidigt har de ett skott som tar i ribban. Sedan vaknar vi och tar tag i matchen igen. Matilda spelar fram mig en bit in på deras planhalva. Målvakten är långt ute och jag provar skjuta från långt håll. Det blir en bra båge på skottet och det står 0-4. Två minuter senare spelar Maria fram mig och från straffområdet skjuter jag. Målvakten är på bollen, men kan inte hålla den och det står 0-5. Hanna kommer in istället för Sofie på vänsterkanten. Hon kommer snabbt in i matchen och är bra med i anfallen. Stephanie har bra fart på sin kant hela matchen. Hon kommer runt flera gånger i andra halvlek och är väldigt nära att göra något mål till. Linnea har först en jättechans, men målvakten flyttar snabbt över och räddar. En kvart in i andra får hon revansch. Jag kommer runt på högerkanten och spelar Linnea. Hon skjuter direkt. Målvakten är på bollen, men kan inte hålla skottet. 0-6. Pernilla kommer in som vänsterback och Emma G som mittback. Även de kommer snabbt in i matchen, bryter anfall och spelar snabbt upp bollarna. Matilda spelar fram mig till ett friläge, men målvakten får mig ur läget och det blir ingenting. I mitten av andra halvleken får Pandora även sin första hörna. Vi ligger rätt i våra positioner och kan enkelt rensa undan. Själva har vi många hörnor. Emma N tar de första. Sen slår Stephanie en bra från vänster. Pernilla slår våra höger hörnor och Emma G slår vänsterhörnorna i slutet. De flesta är riktigt bra slagna, men vi lyckas inte få bollarna på mål. Pandora lyckas skapa en bra chans ute till höger i straffområdet. De tar sig förbi Sandra, men skottet går längs mållinjen och rensas undan. Kort därefter får de straff. En spelare tar sig förbi i straffområdet och får en liten knuff. Straffen sätter de säkert till 1-6. Bara minuter efter utökar vi till 1-7. Matilda spelar fram Linnea. Pandora tycker det är offside, men både jag och Linnea var på rätt sida. Linnea blir helt fri och sätter bollen förbi målvakten. Vi fortsätter att skapa chanser i slutet. Jag får ytterligare en riktigt bra chans. Målvakten är på bollen och Linnea är nära att få in returen, men blir avblåst för offside. Stephanie kommer förbi på högerkanten och målvakten räddar från nära håll. Maria provar skott utifrån. Bästa chansen kommer på en frispark, som vi får precis utanför straffområdet. De ställer upp en mur. Emma G slår ett lågt stenhårt skott mot mål. Målvakten lyckas med stora problem få tag i bollen. Hade någon lyckats styra bollen, hade den helt säkert gått i mål. Det blir inga fler mål och vi tar en enkel seger.
 
MålMaggie nickarHörnaStephaniePassningsskickliga MatildaPrecis avslutatMin specialfintFrisparken tillkommer som Emma G slog stenhårt på mål
 
Det känns som vi vinner stort utan att förta oss. Alla kämpar på, men det känns som vi hade kunnat höja oss ytterliggare om vi hade behövt. Tilda och Maggie, som fick chansen från start i backlinjen, visar verkligen hur tuff konkurrensen är i år. Pernilla och Emma G gjorde sina första inhopp i a-laget och även dem gjorde det riktigt bra. Vi har väldigt många backar och alla är duktiga. Det känns tryggt att ha så bred och jämn trupp. Nästa match blir en tuff bortamatch mot Veberöds AIF!
 
Segersång
Segersång!
Trackback
RSS 2.0