Midsommar!

Vi åkte upp till Skummeslöv mitt på dagen i fredags. Beckis hälsade oss välkomna i hennes nyinköpta stuga. En mysig liten gul stuga. Ganska gammal, men välskött. Jag, Jimmy och Malva fick bo i gäststugan, som hade två våningssängar. Jag gjorde en krans till Malva med björkris och blommor, som Beckis hade plockat.
 
 
Vi gick sen längs stranden till midsommarfirandet, som hölls av Badortsföreningen. Vi började med att köpa glass. Det var fortfarande varmt och regnet hängde i luften, men det kom bara några droppar. Mamma, pappa, Bitte, Berit och Ingrid dök också upp. Mamma fick dansa runt midsommarstången med Malva. Min mamma blev inte speciellt ledsen när hon hörde att vi också skulle fira midsommar i Skummeslöv. Efter dansen gick vi till Bittes stuga och åt rabarberpaj. Gott! Vi gick sen hem och började med midsommarmaten. Vi åt vid sju. Nypotatis, sill, gräddfil, gräslök, ägg, köttbullar och lite till. Nästan allt blev uppätet, för vi var hungriga. Regnet vräkte stundtals ner, men vi satt ute under tak. Vi åt sedan jordgubbar med glass och spelade Kinaschack. Senare på kvällen gick jag, Beckis och Malva en runda, medan Jimmy var hemma och "passade" ljusen. Kvällen avslutades med rabarberpaj med vaniljsås. Vi skulle egentligen ha grillat, men vi var så mätta.
 
 
Midsommardagen inleddes med frukost. Vi gick sedan en lång runda i skogen. Jättemysigt! Därefter var det dags för grillning. Köttet åts med nypotatis, sallad och goda såser. Resterna av rabarberpajen åts upp till efterrätt. Vi körde hem och var hemma vid 18-tiden. Helt slutkörda. Det kändes som vi hade haft ett tufft midsommarfirande, men det var väldigt lugnt. Själv blev det inte en droppe sprit, medan Jimmy och Beckis bara drack några öl. Vi hade väldigt trevligt och det var hur mysigt som helst i Beckis nya stuga. Vi kommer på fler besök, om vi bara får!:)
 

Kommentarer
Postat av: Gunilla Sköldqvist

Lyckligaste mormorn som jag sett och lilla Malva verkar också må gott :)

2013-06-25 @ 20:28:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0