Sankt Olofs IF/Kiviks AIF - HBK/HIF

Bortamatch i Sankt Olof. En match vi bara ska vinna, men sist vi mötte dem så gick det inte så lätt. Vi saknade några rutinerade spelare och fick två nya namn i startelvan. Sofia gjorde debut eller egentligen comeback, för hon spelade i Hardeberga för många år sedan. Vi startade med Sandra - Carro, Elle, Jessica N, Maggie - Emma N, Maria, Dastida, Linnea - Sofia, jag. Amanda H, Emma L, Amanda J och Lindita började som avbytare och Julle kom lite senare. Mikael var som vanligt där och fotograferade.
 
Vi är inte riktigt på tå från början och hemmalaget tar för sig. De kommer upp på vår planhalva och kommer till något halvbra skottförsök. Efter några minuter är vi inne i matchen och börjar komma med fart längs kanterna. Maggie är riktigt bra med några gånger och slår något fint inlägg. Även Elle kommer upp högt i banan och verkar vara målsugen. Vi får några hörnor, som blir ganska farliga. Jessica har flera långa inkast, men vi är för dåliga på att ta till vara på dem. Hon är även några frisparkar, som slås in framför mål. Det blir farligt, men målvakten lyckas få kontroll på bollen till slut. Sofia kommer bra in i matchen och är stark högt upp i banan. Hon vinner mycket boll och är nära att spela fram mig till en riktigt bra målchans, men backarna bryter i sista stund. Sofia är väldigt nära att göra 1-0. Ett inlägg kommer från vänsterkanten. Målvakten är på bollen och precis bakom får Sofia huvudet på bollen, men styr bollen precis utanför målet. Efter ett tag tappar vi vårt spel igen och det är inget skönspel från något håll. Ingen av målvakterna behöver förta sig. Sankt Olof/Kivik har sitt bästa läge på en hörna. Vi tappar markering och deras mittback kommer helt själv till bollen. Som tur är så nickar hon utanför. Vi byter som vanligt våra yttermittfältare, för att hålla uppe farten på kanterna, så Amanda H och Emma L kommer in med 20 minuter kvar att spela. Även Amanda J kommer in på anfallet. Alla kommer bra in i matchen. Sankt Olof/Kivik vill ha straff, då deras spelare är på väg igenom. Carro går in framför och bryter, så deras anfallare trillar bakom henne. Strax därefter är Dastida på väg igenom. Deras back kommer in framför, så Dastida trillar. Domaren blåser straff. Liknande läge som det första, så det är tufft beslut för hemmalaget. Jag tar bollen och rullar in den vid sidan om målvakten. Målvakten rör sig inte, så bollen går lätt in, men hade hon slängt sig åt det hållet hade hon tagit den. Det händer inte så mycket mer och vi går till paus med 1-0.
 
 
 
Vi gör en riktigt dålig första halvlek och det är bara Maria som känns riktigt taggad. Hon vinner det mesta på mitten och hade alla gått in lika hårt i närkamperna som henne, så hade det sett helt annorlunda ut. Vi måste också ta fler löpningar, så vi tröttar ut våra motståndare och ger fler spelalternativ till bollföraren. Vi startar andra halvlek som vi startade matchen. De första minuterna ser inte bra ut, men sedan kommer vi i gång. Jag är först på en boll ute till vänster och tar mig in i straffområdet. Sofia tar löpningen in framför mål och jag spelar henne. Hon sätter foten till bollen och vi leder med 2-0. Emma hittar sedan mig med ett inlägg och jag får tid på mig att göra mål. Direkt på avspark, så bryter Dastida tillbaka bollen och hittar Sofia. Sofia tar skott från långt håll och lobbskjuter över målvakten. Riktigt kyligt och det står 4-0. Vi gör några byten. Både Amanda H och Emma L kommer in tidigare än i första halvleken. Nästan direkt spelar Lindell fram mig ute på vänsterkanten. Jag tar mig in i straffområdet. Ingen går på utan snarare backar ifrån mig. Första tanken är att spela snett bakåt till Linnea. Nu blir det en öppen gata mot mål. Målvakten lämnar en lucka på flera meter vid första stolpen, så det är bara att sätta dit bollen. Vi skapar några chanser som inte blir mål, men sedan är det dags för 6-0. Linnea bryter bollen högt upp och skjuter på mål. Målvakten når nästan bollen, men den slinker in. Lindita och Amanda J kommer också in och vi spelar med ett väldigt ungt lag. Lindita får snabbt ett bra läge, då hon kommer på kanten. Hon försöker hitta mig framför mål, men det blir avblåst för offside. Hemmalaget har inte mycket i andra halvlek och Sandra får en lugn match. Vi ändrar spelsystem i slutet och spelar med en trebackslinje. Mittfältet är väldigt ungt, men löser det riktigt bra. Maggie slår en långboll över deras backlinje, som jag får med mig. Helt fri från nästan halva planen, rundar jag målvakten och kan sätta bollen i mål. 8-0 blir sista målet. Dastida vinner bollen och spelar en boll i djupled. Både jag och Linnea är före backlinjen och jag tar bollen och kommer till ytterligare ett friläge. Jag kommer förbi målvakten och kan enkelt rulla in ytterligare en boll i mål. Vi har flera bra chanser till. Jessica slår några bra frisparkar. Linnea är riktigt nära, när hon får bollen framför mål, men skjuter utanför.
 
 
 
Vi spelar upp oss rejält i andra halvlek och visar att vi hör hemma i toppen av serien i år. Kul att alla unga spelare gör så bra i från sig. Alla har verkligen utvecklats i år. Jätteroligt att Sofia fick göra två mål i debuten. Kul att det äntligen lossnade i målskyttet för mig, men synd att säsongen är slut. Själv missar jag sista matchen, men jag hoppas det blir revansch mot Skillinge!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0