Första stegen och allsång

Det har varit helt okej väder sedan vi kom hem. Själv har jag passat på att fixa lite i trädgården. Idag kom pappa och mamma. Pappa fortsatte med plattorna och mamma passade barnen. Vide har krupit och ställt sig upp väldigt länge. För några veckor sedan började han släppa det han höll i då och då. Under semestern gjorde han det mer och mer. Idag var första dagen jag såg att han tog några steg och han såg hur lycklig ut som helst. Jag trodde han skulle kunna det tidigare i sommar, men det får ta den tiden det tar. Nu kommer det nog gå snabbt, när han väl kommit på det.

På eftermiddagen cyklade vi ut till Limhamns småbåtshamn. Bosse, Marina, William och Jennifer hade redan åkt ut med båten, så vi skulle gå till lekplatsen istället. Då råkade mina nycklar trilla ur väskan och studsa på kanten på bryggan och ner i vattnet. Det var grumligt och växter, så vi såg inte vart de hamnade. Vi gick till lekplatsen för att hoppas att det fanns några simglasögon i båten. Barnen lekte en stund och sedan åt vi hemmagjorda hamburgare. När de kom tillbaka med båten, så visade det sig att det inte fanns några simglasögon. Jag bytte om och klättrade ner i vattnet. Det visade sig vara ungefär 2 meter djupt. Jag dök och dök. Såg ingenting och fick bara upp musslor, sjögräs, stenar och skräp. Nycklarna hade ett långt nyckelband, så jag trodde det skulle vara lättare att känna dem på botten. Det började kännas som jag inte skulle hitta dem, men till slut så såg Jennifer dem i det jag kom upp med. Vilken lättnad! Malva, Jimmy, Jennifer och William åkte en runda med gummibåten. Vi lyssnade sedan på allsången, innan vi cyklade hemåt. En härlig dag och kväll!

Träning

Igår var det dags för fotbollsträningen att komma i gång igen. En härlig kväll. Vi var 12 stycken. Vi började med kvadraten. Bra tempo och kvalité, men tanke på att det har varit uppehåll. Vi fortsatte med engelska kvadraten. Riktigt kul och det fungerade bra. Sedan var det övertal/undertal. Inte min favoritövning, men jag var positiv till det mesta på träningen, så den var helt ok. Vi avslutade med spel, där man fick springa och hämta bollen om man sköt utanför. Vi startade riktigt bra och vann överlägset. Resten av matcherna blev jämnare och i någon tog det andra laget över. De hade framför allt Hallqvist, som vi hade svårt att få tag i. Själv var jag riktigt trött och hade håll. Bra övning, där det kändes som man fick springa mycket.

Turkiet!

Förra söndagen kom Anneli och Mikael förbi. Vi var nästan helt färdigpackade. Kul att se Anneli, för det var länge sedan. Hon hade blivit tjock om magen. Jag fick födelsedagspresenter av båda. Tack så mycket! Mamma hade gjort god pastasallad med kyckling, som vi mumsade i oss och plockat en massa jordgubbar. Vid femtiden körde vi mot Sturup. Incheckningen öppnade 18. Vi var där strax innan och då var det lång kö. Det gick ändå smidigt att lämna bagagen. Vide fick en sulky att sitta i och då ville även Malva åka, så vi fick köra två. Vi stannade till i en lekhörna och köpte även med oss Toblerone. Vide sov nästan hela flygresan. Malva var nöjd, men blev ganska stirrig efterhand och busade med dem som satt framför och bakom. Till slut somnade även hon. Framme i Turkiet möttes vi av en varm vägg. Vi fick stå i en lång kö och vänta länge i värmen, innan vi kom in på bussen. Vi var framme på hotellet Suncity Apart halv två och somnade nog först vid tre.

På måndagen började vi med frukost vid åttatiden, eftersom ändå barnen vaknade tidigt. Vi hade all inclusive, så det var bara att äta och dricka. Vi fick betala för glass, annars var allt gratis. Vi testade de olika poolerna den första dagen. Malva var modig och vågade att åka alla rutschkanorna. Först med mig eller Jimmy, men sedan själv. Vide njöt av friheten i badringen. Vi tog alla och vilade på eftermiddagen, eftersom vi var trötta efter resan och lite för lite sömn. Innan middagen fick barnen leka på lekplatsen på hotellet och båda hade riktigt kul. Efter maten gick vi en runda till stranden. På vägen tillbaka gick vi långt innan vi lyckades komma upp från stranpromenaden och hitta hem.

På tisdagen gick jag och Malva ner till havet på förmiddagen. Vi badade och grävde en massa i sanden. Malva träffade Ella från hotellet och lekte även med några äldre barn. I stekande sol bar jag Malva hem på mina axlar. 800 m och en lång, brant uppförsbacke. Riktigt svettigt. Vi stannade på en affär och köpte spann, spade, kratta och två kakformar (ett flygplan och en fjäril). Vi åt mat hemma och sedan somnade Malva. På eftermiddagen blev det bad i poolen. Kvällarnas höjdpunkt var minidiscot, som var vid niotiden varje kväll. Malva älskade det och försökte följa med i rörelserna så gott hon kunde. Ibland körde hon sin egen dans. Två av gångerna fick hon säga högt i en mikrofon vad hon hette. Modigt när det var fullt med folk som tittade.

På onsdagen gick vi hela familjen ner till havet. Mycket grävande och bad. Vide smakade lite på sanden och verkade tycka den smakade bra. Vi gick hem till lunch och även den här eftermiddagen spenderades på rummet och lite senare i poolerna.

På torsdagen hade vi bokat en båtutflykt. Redan på bussen träffade Malva en liten flicka från England. Hon hette Presley och var drygt 2 år. De fann varandra direkt och lekte hela dagen. Vi åkte en svettig buss ner till havet och gick på vår båt. Direkt fick vi lägga ifrån oss allt vatten. Medhavd dricka var förbjuden och de sålde istället svindyr dricka. Rena rånet. Vi fick också betala extra för att åka till ett vattenfall i Manavgat, så vi hoppade över det. I övrigt var det en väldigt lyckad utflykt. Vi åkte först en timme med båten och tittade på havssköldpaddor. Vi såg två stycken. Sedan åkte vi vidare och stannade till vid en strandremsa, som man kunde bada i både havet och en flod. Skiljde 10 grader på temperaturen. Barnen hade kul på stranden. Vi steg på båten och mat. Resan fortsatte sedan upp till en marknad. Det var varmt och kvavt, så vi köpte både dricka och glass. Vi köpte två fina handdukar, armband och Frostklänning till Malva och Bilartröjor till Vide och Kellan. Själv skötte jag prutandet och var faktiskt riktigt nöjd med mig själv, men jag blev säkert lurad ändå. De försökte få mig att tro att de förlorade på affären. Vi åkte hem med båten vid fyratiden. På hemvägen var det skumdisco på mellanvåningen. Malva hade hur kul som helst. Det var mest barn som lekte där, eftersom det inte var så mycket ungdomar med på utflykten. Malva försvann helt under bubblorna, så jag fick hålla henne så att ingen skulle trampa ner henne. Efter skumdiscot så fick vi bada i havet från båten. Malva var hur modig som helst och hoppade i gång efter gång. Hoppet var över en meter, så det var en bit. När vi kom hem var vi riktigt trötta. Vi badade lite i poolen innan maten. Konstigt nog, så orkade Malva med minidiscot.

På fredagen blev det en lugn dag vid poolen. Mycket åkande i vattenrutschkanorna. På dagen fick jag för första gången lite egentid vid poolen, då båda barnen sov samtidigt och Jimmy passade på att vila med dem. Jag läste lite i Zlatanboken och bara flöt runt på luftmadrassen i poolen. Skönt!

Lördagen blev också en pooldag. Barnen hängde också lite på miniklubben. Eftersom de var mindre än 4 år, så fick även vi vara där och passa dem. Malva har blivit duktig med sina puffar och simmar själv i stora poolen. Det går inte snabbt fram, men oftast kommer hon dit hon vill. När vi kom hit, så fick hon nästan panik och kunde inte få luft när jag släppte henne där hon inte bottnade. Nu lekte hon med "de stora holländarna" och busade fast hon inte förstod något. Malva blev även ansiktsmålad och valde blommor. Hon satt nästan helt stilla och var nöjd med resultatet. Det gick ju tyvärr snabbt bort i poolen efteråt.

På söndagen skulle vi åka hem. Jag han med att bada i poolen med barnen på förmiddagen. Vid 12 checkade vi ut och sedan kom bussen ganska snart och hämtade oss. Det blev Burger King på flygplatsen efter att vi lämnat bagaget. Flygresan hem gick med undantag av start och landning riktigt bra. Malva fick inte sitta vid fönstret, eftersom där skulle jag sitta med Vide i knät. Jag vet inte vad det är för regler för det där, men det var bara att lyda. På nervägen satt jag ju i mitten. Hela Malvas värld rasade båda gångerna. När vi skulle landa flög vi över mina föräldrars hus och mitt gamla. Kul att se saker man känner till från luften.

Det blev en riktigt lyckad Turkietresa! Jimmy tyckte i och för sig att det var lite för varmt och gillar ju inte helt att bada, men jag och barnen älskar att bada och det fick vi göra mycket! Jimmy röstar på snö nästa gång. Jag tycker vi kan ta båda i fortsättningen!

Skummeslöv

På min födelsedag blev jag först bjuden på lunch på Ikea av mina föräldrar. Efter det körde jag och barnen upp till Petra i Skummeslöv. Inget kanonväder, men uppehåll på kvällen så vi gick en lång runda i skogen. God tacos till mat.

På fredagen körde vi in till Båstad. Vi åt lunch, gick på två lekplatser, tittade lite i stan och åt glass.

På lördagen tog vi det lugnt. Solen värmde bra, så vi var mycket ute. Barnen var en stund på lekplatsen precis utanför stugan och Malva hjälpte Petra i trädgården.

Skönt att komma iväg några dagar. Jag och barnen hade det mysigt i vår lilla stuga. Petra är alltid rolig att umgås med.

Nästan som födelsedag

Igår var vi i Skanör och köpte en massa fina klänningar till Malva på köpet fick vi några kjolar, två baddräkter, bikinitrosor och ett par badbyxor till Vide. Allt i väldigt fint skick. Malva var så glad. Hon vägrade till och med att sätta på sig något när vi åkte dit, för hon skulle ju köpa klänningar. Hon sa att det var som sin födelsedag. När vi sedan kom hem, så provade hon allt. Gärna flera på samtidigt.

Sandybadet

I tisdags tog vi buss och tåg till Sandby, för att gå på Sandbybadet med Lina, Esmeralda och Natanel. Det var riktigt länge sedan jag var där. Vide följde inte med, för han var fortfarande lite snuvig och prickig. Bara skönt för mig, som kunde ägna all tid åt Malva. De hade fixat fint på badet. Lekplats, hoppborg och rutschkana till bebisbasängen och den lilla. Malva och Esmeralda skulle direkt bada, men först värmde de upp i hoppborgen. De badade sedan länge i bebisbasängen och hoppade mycket i den lilla. Därefter blev det fika. Bananplättar, nektarin, jordgubbar, ostmacka och dricka. Allt delades lika. Barnen lekte sedan på lekplatsen. Helst ville båda ha samma gunga. De gungade sedan gungbräda och Malva trillade ner. Tårarna sprutade, men det var nog mest för att hon var trött. Hon fick nappen och gick och lade sig på handduken. Efter att nästan slumrat till så flög hon upp och sa att hon hade sovit färdigt. Sedan var det full rulle igen. Det blev mer bad och sedan åt Malva risifrutti. Vi hade glömt hennes badbyxor, men Vides som låg i väskan gick lika bra. Hon hoppade och busade ända till mormor kom vid halv tre. På vägen hem slocknade hon i vagnen. En härlig dag på Sandbybadet och vädret var skönt. Malva älskade verkligen badet, så hon kommer nog gilla Turkiet!

Löptest

I måndags blev Vide 10 månader. Han fick fira med mormor och Malva på Tygelsjös lekplatser. Själv tog jag flyget till Arlanda, där jag träffade några andra domarkollegor. Vi tog taxi till Upplands Väsby, där regnet vräkte ner. Efter ett tag var alla där och vi värmde upp. Regnet hade nästan slutat helt. Vi sprang först de korta. Alla klarade det. Själv förbättrade jag mig mycket sen i våras, då jag precis klarade det. Mina tider låg nu mellan 6.16-6.24. Med rätt träning och lite bättre teknik, så tycker jag jag borde komma under 6 på 40 meter. Sedan var det dags för de långa sträckorna. Jag, Hanna, Sandra W och Jennifer sprang tillsammans. Själv tyckte jag det var lite jobbigt den första, men sedan kändes det som vanligt. Alla i min grupp klarade 12 varv. Bra jobbat! Efteråt blev det snack, om säsongen innan vi åkte hem. Kort och intensivt. Det hade varit kul, om vi hade hunnit ätit mat någonstans. På väg till Arlanda var taxichauffören var plötsligt av med sin ring. Han stannade och letade, men när han ville vända sa vi stopp. Stackars honom, men vi ville inte missa våra flyg. Resan hem tog lite tid, men till slut var jag hemma. På kvällen plockade jag vår första jordgubbe. God var den också!:)

Stranden

I söndags var det sista varma dagen. Jag och Malva passade på att cykla till stranden i Klagshamn, medan Jimmy och Vide var hemma och busade i trädgården. Vi badade länge. Riktigt skönt i vattnet. Malva lekte sedan i sanden med några äldre barn. De grävde och byggde en massa fördämningar och slott. Vi badade sedan igen. Vid 14-tiden cyklade vi hem. Först såg Malva kiosken och blev ledsen, då hon inte hade fått glass. Hon blev lovad en när vi kom hem och somnade direkt. Det var kaos på parkeringen. Bilarna kom varken in eller ut. Tur att vi cyklade. Det var 6,3 km och tog 23 minuter i ganska lugn takt. Vi tog det sedan lugnt i skuggan. Malva sov länge. Sedan var hon inne och busade med grannbarnen i deras pool. En riktigt härlig sommardag!

Värmebölja!

I onsdags fortsatte värmen. Jimmy brände sig på ånga på jobbet och har nu öppna brännsår över halva pannan. Han måste vara mer försiktig. Hoppas det läker fint. Malva, Vide och min mamma var en stund på en lekplats efter förskolan. När de kom hem, så lekte Malva med Erik och Ebba och badade i deras pool. Vide fick nöja sig med att plaska i vår. På kvällen körde vi till Limhamn och hängde i Bosses båt. Härligt med båt, när det är riktig sommar. Vi hade med pastasallad och jordgubbar och lyssnade på Allsången på Kajutan. Malva hann även testa lekplatsen, innan vi åkte hem.

I torsdag gick Malva sin sista dag på förskolan, så nu har hon sommarlov. Får se hur det går. Hon älskar förskolan och frågar ibland om hon kan gå dit på helgen. Vi tog sedan bussen in till Malmö. Jag hade bestämt träff med en som hade en uv-dräkt, sommarklänning och solhatt till Malva. Allt var fint, så jag köpte det. Jag körde sedan inlines till handikappbadet. Mikael dök upp efter en stund. Vide lekte på gräset och fick mat. Malva vaknade sedan och var ganska trött. Inte nog på det så blev hon stucken av en geting i foten. Jag och Malva gick sedan ner till havet och lekte. Då blev allt bra. Hon lekte med flera olika barn och vi gick en lång runda bort till nästa brygga. Jag hade svårt att få upp henne ur vattnet, men jag kan förstå henne för det var riktigt skönt. Min mamma och Annica dök upp. Vi fikade och sedan gick Mikael, Annica och jag för att doppa oss. Kallt att gå i, men sedan riktigt härligt. Jag hoppas på mycket bad i sommar!

Igår ökade värmen lite till. Vi var uppe tidigt och var ute och vattnade. Malva tog sedan sparkcykeln och vi gick för att plocka fläderblommor till ny saft. Hon hjälpte mig att göra den hemma. Under dagen hade vi poolhäng. Vide gillar att plaska och Malva vattnar mycket på äppleträdet.På eftermiddagen körde jag upp till Hovås för att döma i Elitettan. Första matchen för i år med riktig värme. Det kändes att man inte var van. Hovås Billdal mötte Sunnanå. 1-0 till hemmalaget efter första halvlek. I andra halvlek gjorde Hovås mål direkt och till slut blev det 5-0.

Idag var jag uppe tidigt, för att jag skulle jobba. Efter jobbet åkte vi förbi Celia, Johan och Truls nya hus. Det var fullt med folk överallt och mycket saker i hela huset. Fint hus och mysig trädgård. Malva passade på att busa och bada med de andra barnen. På kvällen var vi i Hököpinge och grillade. Några jordgubbar och glass slank också ner. Malva och Vide lekte på gräset med en rolig Nalle Puh-vattenspridare och gungan. Vide har annars varit lite hängig. Kanske lite feber och utslag. Susanne sa att det kunde komma 7-10 dagar efter vaccinationen. Det smittar inte och hoppas det går över snabbt. Jobbigt med feber i värmen.

Malva har fullt upp att läsa när jag är på jobbet!

Vilken dag!

I tisdags var Malva bara på förskolan på förmiddagen. Vädret var riktigt härligt! Charlotte, Caroline, Mikael och lilla Signe skulle komma på eftermiddagen. Jag förberedde pastasallad. Min mamma, pappa och min bror kom också. Vi satt ute i solen och åt. Malva sov länge. Vide åt och åt. Som vanligt finns det inget stopp i honom. Signe var liten och söt. Hon gillade inte helt att vi andra ville sitta och äta. Helst skulle någon stå och gunga lite med henne. Hon verkade väldigt nyfiken. Vide verkade gilla hennes hår och gick till attack några gånger. Till efterrätt blev det kanelbullar, jordgubbar, glass och grädde. Malva tackar aldrig nej till det och det gled ner hos oss andra också. Roligt att träffa lilla Signe och de andra också för den delen!:)

Malva lyckades äntligen kissa på pottan för första gången. Tänk att det ska vara så svårt. Vi får se om det händer snart igen. Vi hade pottan ute och den skulle stå nära häcken. Det var viktigt.

På kvällen tog u21 guld. Vilken match! Så spännande och som de slet för varandra. De var inte det mest spelskickliga laget i em, men de gav aldrig upp och trodde verkligen på det! Sådana rysningar. Kul med framgång, när det inte gick bra för damerna! Heja Sverige!

HBK/HIF - Klågerups GIF

Sista matchen innan sommaruppehållet, men det var kallt och lite blåsigt på Knutsvallen. Vi vann med 5-2 i första mötet. Nu såg laget helt annorlunda ut. En helt ny backlinje och Emma N som gjorde tre mål sist saknades också. Vi ställde upp med Sandra - Johanna, Maria, Linnea - Lindell, Matilda, Jessica, Emma S - Hallqvist - Amanda J, jag. På bänken började Lotta, Olinda och Sanna.

Vi börjar med motvind, men Lindell kommer direkt till avslut. Vi pressar på bra i början och Lindell kommer runt på kanten igen. Tidigt skjuter hon i första stolpen eller om målvakten räddar. Bollen går i ett senare läge i en hög båge mot mig som har en kanonchans, men jag missar bollen. Klågerup spelar upp sig och har några farliga skottlägen. Emma S har sedan en bra löpning och är nästan förbi ute till vänster. Jag hittar kort därefter Lindell, som springer sig helt fri i mitten. Hon försöker skjuta förbi målvakten, men hon kommer ut och räddar. Vi har någon hörna från höger, men får inte bollen på mål. Även Klågerup skapar hörnor, men vi är bra med och markerar. Efter 20 minuter får vi en hörna från vänster. Hallqvist slår den direkt i mål. Målvakten är nära att ta den, men lyckas inte. Skönt med ledning. Vi har sedan svårt att skapa chanser. Klågerup har några skott, annars inte så mycket. Med tio minuter kvar av halvleken, så får de en hörna från höger. Deras spelare skjuter den i mål. Lite högre än Hallqvists, men annars väldigt lika. Det känns som vi kan mer, men vi lyckas inte få till spelet innan pausen och det står 1-1.

I andra halvlek får vi lite medvind. Lotta kommer in istället för Amanda i anfallet. Klågerup börjar ganska bra, men efterhand tycker jag att vi tar över. Lindell kommer flera gånger på kanten. Efter tio minuter är det Amanda som gör 2-1, efter framspelning av Lindell. Fem minuter senare så fångar jag upp bollen från att gå till hörna och vänder in mot plan. Backen är på mig i ryggen och jag tappar balansen. Domaren blåser straff, men själv tycker jag att det var mer straff i första halvek när jag blev stämplad på foten när jag var på väg förbi. Jag sätter straffen till 3-1. Amanda kommer in igen i anfallet och Lotta flyttar ut på vänsterkanten. Nästan direkt slår hon en perfekt boll som når Lindell i straffområdet. Lindell slår bollen förbi målvakten till 4-1. Vi skapar mycket och spelar bra. Flera bra chanser. Några hörnor som är nära. Klågerup har inte mycket framåt. Med 20 minuter kvar så hittar Lindell Hallqvist i bortre delen av straffområdet. Hon håller länge i bollen och hittar till slut mig mitt framför mål. Jag skjuter in 5-1. Sanna och Olinda kommer in och kommer snabbt med i spelet. Vi jobbar på bra. Med kanske fem minuter kvar så får Klågerup en frispark långt ute på högerkanten nästan uppe vid deras avbytarbås. Deras spelare får kanonträff och bollen seglar in bakom Sandra nära krysset. Riktigt snyggt tröstmål! Matchen avslutas med att vi gör 5-2. Hallqvist skjuter mot mål och Lotta skarvar eller får håret på bollen, så det ställer målvakten. Klågerup vill ha det till offside, men själv sitter jag på bänken och kan inte alls se linjen därifrån.

Härligt med vinst och kul att vi gör många mål! Alla jobbar ihop och det kändes kul att föra en match igen. Sandra var duktig i mål. En säker backlinje med rutinerade Maria och två löpvilliga ytterbackar. Mittfältet sprang mycket. Jessica var kung på mitten och vann mycket boll. Hallqvist njöt i sin nya roll och var delaktig i många anfall. Mycket löpningar av både Lindell och Emma S. Nu tar vi sommaruppehåll och laddar för en spännande höst!