Turkiet!

Förra söndagen kom Anneli och Mikael förbi. Vi var nästan helt färdigpackade. Kul att se Anneli, för det var länge sedan. Hon hade blivit tjock om magen. Jag fick födelsedagspresenter av båda. Tack så mycket! Mamma hade gjort god pastasallad med kyckling, som vi mumsade i oss och plockat en massa jordgubbar. Vid femtiden körde vi mot Sturup. Incheckningen öppnade 18. Vi var där strax innan och då var det lång kö. Det gick ändå smidigt att lämna bagagen. Vide fick en sulky att sitta i och då ville även Malva åka, så vi fick köra två. Vi stannade till i en lekhörna och köpte även med oss Toblerone. Vide sov nästan hela flygresan. Malva var nöjd, men blev ganska stirrig efterhand och busade med dem som satt framför och bakom. Till slut somnade även hon. Framme i Turkiet möttes vi av en varm vägg. Vi fick stå i en lång kö och vänta länge i värmen, innan vi kom in på bussen. Vi var framme på hotellet Suncity Apart halv två och somnade nog först vid tre.

På måndagen började vi med frukost vid åttatiden, eftersom ändå barnen vaknade tidigt. Vi hade all inclusive, så det var bara att äta och dricka. Vi fick betala för glass, annars var allt gratis. Vi testade de olika poolerna den första dagen. Malva var modig och vågade att åka alla rutschkanorna. Först med mig eller Jimmy, men sedan själv. Vide njöt av friheten i badringen. Vi tog alla och vilade på eftermiddagen, eftersom vi var trötta efter resan och lite för lite sömn. Innan middagen fick barnen leka på lekplatsen på hotellet och båda hade riktigt kul. Efter maten gick vi en runda till stranden. På vägen tillbaka gick vi långt innan vi lyckades komma upp från stranpromenaden och hitta hem.

På tisdagen gick jag och Malva ner till havet på förmiddagen. Vi badade och grävde en massa i sanden. Malva träffade Ella från hotellet och lekte även med några äldre barn. I stekande sol bar jag Malva hem på mina axlar. 800 m och en lång, brant uppförsbacke. Riktigt svettigt. Vi stannade på en affär och köpte spann, spade, kratta och två kakformar (ett flygplan och en fjäril). Vi åt mat hemma och sedan somnade Malva. På eftermiddagen blev det bad i poolen. Kvällarnas höjdpunkt var minidiscot, som var vid niotiden varje kväll. Malva älskade det och försökte följa med i rörelserna så gott hon kunde. Ibland körde hon sin egen dans. Två av gångerna fick hon säga högt i en mikrofon vad hon hette. Modigt när det var fullt med folk som tittade.

På onsdagen gick vi hela familjen ner till havet. Mycket grävande och bad. Vide smakade lite på sanden och verkade tycka den smakade bra. Vi gick hem till lunch och även den här eftermiddagen spenderades på rummet och lite senare i poolerna.

På torsdagen hade vi bokat en båtutflykt. Redan på bussen träffade Malva en liten flicka från England. Hon hette Presley och var drygt 2 år. De fann varandra direkt och lekte hela dagen. Vi åkte en svettig buss ner till havet och gick på vår båt. Direkt fick vi lägga ifrån oss allt vatten. Medhavd dricka var förbjuden och de sålde istället svindyr dricka. Rena rånet. Vi fick också betala extra för att åka till ett vattenfall i Manavgat, så vi hoppade över det. I övrigt var det en väldigt lyckad utflykt. Vi åkte först en timme med båten och tittade på havssköldpaddor. Vi såg två stycken. Sedan åkte vi vidare och stannade till vid en strandremsa, som man kunde bada i både havet och en flod. Skiljde 10 grader på temperaturen. Barnen hade kul på stranden. Vi steg på båten och mat. Resan fortsatte sedan upp till en marknad. Det var varmt och kvavt, så vi köpte både dricka och glass. Vi köpte två fina handdukar, armband och Frostklänning till Malva och Bilartröjor till Vide och Kellan. Själv skötte jag prutandet och var faktiskt riktigt nöjd med mig själv, men jag blev säkert lurad ändå. De försökte få mig att tro att de förlorade på affären. Vi åkte hem med båten vid fyratiden. På hemvägen var det skumdisco på mellanvåningen. Malva hade hur kul som helst. Det var mest barn som lekte där, eftersom det inte var så mycket ungdomar med på utflykten. Malva försvann helt under bubblorna, så jag fick hålla henne så att ingen skulle trampa ner henne. Efter skumdiscot så fick vi bada i havet från båten. Malva var hur modig som helst och hoppade i gång efter gång. Hoppet var över en meter, så det var en bit. När vi kom hem var vi riktigt trötta. Vi badade lite i poolen innan maten. Konstigt nog, så orkade Malva med minidiscot.

På fredagen blev det en lugn dag vid poolen. Mycket åkande i vattenrutschkanorna. På dagen fick jag för första gången lite egentid vid poolen, då båda barnen sov samtidigt och Jimmy passade på att vila med dem. Jag läste lite i Zlatanboken och bara flöt runt på luftmadrassen i poolen. Skönt!

Lördagen blev också en pooldag. Barnen hängde också lite på miniklubben. Eftersom de var mindre än 4 år, så fick även vi vara där och passa dem. Malva har blivit duktig med sina puffar och simmar själv i stora poolen. Det går inte snabbt fram, men oftast kommer hon dit hon vill. När vi kom hit, så fick hon nästan panik och kunde inte få luft när jag släppte henne där hon inte bottnade. Nu lekte hon med "de stora holländarna" och busade fast hon inte förstod något. Malva blev även ansiktsmålad och valde blommor. Hon satt nästan helt stilla och var nöjd med resultatet. Det gick ju tyvärr snabbt bort i poolen efteråt.

På söndagen skulle vi åka hem. Jag han med att bada i poolen med barnen på förmiddagen. Vid 12 checkade vi ut och sedan kom bussen ganska snart och hämtade oss. Det blev Burger King på flygplatsen efter att vi lämnat bagaget. Flygresan hem gick med undantag av start och landning riktigt bra. Malva fick inte sitta vid fönstret, eftersom där skulle jag sitta med Vide i knät. Jag vet inte vad det är för regler för det där, men det var bara att lyda. På nervägen satt jag ju i mitten. Hela Malvas värld rasade båda gångerna. När vi skulle landa flög vi över mina föräldrars hus och mitt gamla. Kul att se saker man känner till från luften.

Det blev en riktigt lyckad Turkietresa! Jimmy tyckte i och för sig att det var lite för varmt och gillar ju inte helt att bada, men jag och barnen älskar att bada och det fick vi göra mycket! Jimmy röstar på snö nästa gång. Jag tycker vi kan ta båda i fortsättningen!