Sommaren fortsatte...

Vädret i september har varit helt underbart! Vi har varit mycket ute och 15 september så var jag och barnen och badade i Kämpinge. Riktigt skönt i vattnet också! Malva och jag badade och Vide höll sig i sanden.

Trädgården mår riktigt bra i värmen, men det gäller att vattna. Vi har fått hur mycket tomater som helst. Massor av smultron har också mognat nu. Till och med tre jordgubbar har kommit, efter att en planta blommade igen. Vi har också fått vindruvor, som nu är klara. Två jättepumpor, som kommer passa till Halloween, är också klara!

Jag har hunnit med att döma några matcher och har varit både i Alingsås och Kungsbacka. I en av matcherna fick jag värdefulla tips av Jenny Palmqvist. Det gäller att lyssna och ta åt sig! Några pass crossfit har det också blivit, även om jag hade velat träna mycket mer.

Den här helgen sov barnen ute i skogen för första gången. Vi var i Hagnarp och övernattade i vindskydd tillsammans med flera kompisar med barn. Riktigt härligt väder, även om det var ganska kyligt på morgonen. Barnen hade hur kul som helst. Allt gick super förutom när Malva skulle somna, så blev hon väldigt ledsen och ville ha mer godis. Efter en stund så somnade hon och sov sedan gott hela natten. Fästingarna verkar gilla Vide, för han hade tre stycken som bitit sig fast på hans hals. Det var många som hade fått fästningar, men resten av vår familj tror jag har klarat oss. Det här får vi göra om!

Jobb

Den här veckan har jag haft fullt upp på jobb. Mycket nytt, så det har blivit mer tid än vad jag brukar där. Jimmy är i Edinburgh på weekendresa med flera kompisar, så mina föräldrar har ställt upp som barnvakter. Det har blivit många lekplatser och igår fick de provsitta i brandbil och polisbil och spruta ner koner med vatten från brandslangen. Häftigt!

Vide 2 år!

Vår lilla söta, busiga kille fyllde 2 år i veckan. Så stor och duktig han har blivit. Han vill göra allt som Malva kan och lär sig snabbt. Talet kommer mer och mer. Han älskar att springa och busa, bollar, hoppa studsmatta och traktorer. Han är riktigt snabb och skjuter hårda vänsterskott. Ingen blöja sedan i början av augusti och han kan inte ens säga kissa och bajsa. Ibland blir det ba när han ska kissa och ki när han ska bajsa, men huvudsaken är att man hinner till toaletten. Inte många olyckor nu för tiden. Vi firade honom med två kalas.

Ett för barnfamiljer för två veckor sedan. Tyvärr "blåste" hoppborgen vi hade hyrt bort eller det blev inställt. Mest Malva som var ledsen över det. Det kom flera familjer. Vi grillade korv och barnen lekte inne och ute. Till efterrätt blev det glass, grädde och fruktsallad. Vide fick flera traktorer, kritor och papper. Han testade direkt att det gick att gräva med skopan i rabatten. Kalaset gick bra och alla verkade nöjda. Efter kalaset hälsade vi på hos några kompisar som flyttat till Tygelsjö och gick sedan till fågellekplatsen.

På måndagen fick vi hem en studsmatta, som jag hade beställt dagen innan. Det blev en present till båda. Det tog ganska lång tid att få ihop den och inte gick det snabbare av att ha två barn som drog i allt och gärna ville prova att hoppa innan allt var klart.

Förra söndagen hade vi släktkalas. 16 stycken kom. Jimmy var tyvärr tvungen att jobba, så jag fick hålla i det själv. Mamma och pappa hade hjälpte till med tårta, kokostoppar och dukning. Vide fick fler traktorer. Tur att han älskar dem. Han fick en basketboll, ett dinosaurie-tält, radiostyrd bil och mycket kläder. Jag hade gjort lasagne. Alla verkade gilla maten och tårtan försvann nästan helt. Det var regnigt och det fanns inte en tanke på att sitta ute, så vi trängde ihop oss inomhus.

Sommar!

Lördagen innan min semester, så fyllde jag år. Det firades med fina teckningar från barnen och ett hopprep i present. Hade tänkt lära mig du (dubble-unders) i sommar, men det får bli ett höstprojekt.

På måndagen tog vi bilen till Skummeslöv och hälsade på Petra i hennes stuga. Vädret var inte på topp, men barnen lekte vid stranden och Malva doppade sig. Vide grävde hela tiden. Jimmy passade på att jobba i Falkenberg och kom ner på kvällen och åt och sov. På tisdagen var vi hos Petra på dagen och solen värmde skönt under en del stunder.

På eftermiddagen åkte vi vidare mot Tvååker. Vi skulle hälsa på Malte och Iris. Barnens nästkusiner. Malva sprang direkt in och började leka. De hade en stor studsmatta och massor av utklädningskläder. Jag och Vide åkte och hämtade Jimmy, som jobbade i närheten. På kvällen blev det god grillad mat. Vide älskade deras katter. På onsdagen åkte vi in till Varberg. Vi var först på en stor lekplats och sedan nere vid stranden. Malva och Malte var i vattnet jättelänge, medan Vide höll sig till sin spade. Vi åt god lunch på en hamnkrog. På eftermiddagen när Jimmy kom tillbaka från jobb, så körde vi hem.

Lördagen 16/7 skulle vi egentligen åkt till Turkiet och Malva skulle vara med i Bamseklubben. Tyvärr blev det inställt, eftersom de tramsade i Turkiet som Malva har sagt hela sommaren. Vi fick reda på det natten innan, så allt var packat och klart. Det var nästan slut på alla resor, men vi hittade en resa till Kreta med Solresor. Nära havet och pool var det som jag letade efter. Väskorna packades knappt upp och den veckan blev det inte så mycket gjort. Lite träning och fixande i trädgården. Barnen lekte mycket på gatan med grannarna. En dag på Hylliebadet, för vädret var fortfarande inte så bra. En annan dag så cyklade vi till Almvikens 4H-gård. Vide har varit nästan besatt i Pippi och sin lilla gubbe. Det var ponnyridning och Vide ställde sig direkt i kö. Vi behövde inte hålla honom och han var koncentrerad med lycklig. Malva ville inte. Hon är lite feg ibland. Vi tittade på djuren och åt bananpannkakor och kex. Precis innan vi skulle hem, så ångrade sig Malva och fick också rida. Men hon valde inte den stora hästen, som Vide gjorde.

22/7 var det äntligen dags för resan. Vi tog flyget på eftermiddagen mot Chania. Lite väntan på flygplatsen och två barn som var vakna hela resan, annars gick det smidigt. Vi var framme på hotellet vid 22-tiden. Vi bodde på ett lite nedgånget hotell, men nära havet och väldigt fin utsikt. Trevlig personal och god mat. De bjöd gärna på efterrätt! Vi träffade mycket trevligt folk, men tyvärr för Malva var det inte så många barn. Hon älskar att leka med andra. Hon lekte en del med en 5-åring från Sverige, men ibland hängde hon efter 8-10 åringar, som inte alltid ville ha henne efter sig. Istället fick hon träna mycket på att "simma" och blev riktigt duktig på att simma under vattnet. Jag och Malva badade även en del i havet, men med klapperstenar så var det lite svårt att ta sig ut i vattnet. Tyvärr för Vide så fanns det inte mycket sand att gräva i, men han hittade lite. Han badade också mycket och blev väldigt modig på att hoppa i. Han tränade sig hela veckan på att vara utan blöja. Efter vi kom hem så har han varit blöjfri. Duktigt av honom! Malva slutade för ett år sedan. Vi höll oss vid hotellet på dagarna och på kvällarna åt vi några gånger en bit bort. Barnen hittade små lekplatser, så de kunde roa sig medan vi väntade på maten. En skön semester även om det inte blev riktigt som vi hade tänkt från början. Det hände en olycka en dag, när jag Malva och Vide var på väg till poolen. Vide var hur glad som helst och hoppade som en groda. Plötsligt kom han för nära en buske och hoppade rakt in i en hård, vass gren och fick ett jack i pannan. Det sprutade blod och vi fick snabba oss hem. Såret var inte så djupt och stort, så vi valde att bara tväta och tejpa igen det. I efterhand blev det faktiskt bra och nu syns det inte så mycket. På planet hem sov barnen nästa hela vägen och vi var hemma igen på fredag kväll.

Dagen efter vi kom hem från resan, så tog jag och Malva tåget till Kalmar. Jag skulle på mitträff och Malva fick följa med. Nathalie hämtade oss och vi åkte till vår coach i Drag. Malva lekte med hennes son Felix. Vi fikade och gick tipspromenad. Vi var indelade i lagen vi skulle laga mat i. Katrin bodde i en sommaridyll. Plötsligt kom det regn från ingenstans, så vi fick avvakta vårt bad. Vi hade tävlingar. Skjuta ner vattenballonger med pilar. Själv var jag inte så bra, men fick in några träffar. Jag och Sandra hade efterrätt att göra och det blev kladdkaka med grädde och egenplockade blåbär. Förrätten och huvudrätten var riktigt goda och alla verkade nöjda med maten. Vi hade strafftävling och nattduell. Jag och Sandra vann nattduellen. Tävlingen blev jämn och Cia och Nathalie slutade som segrare. Malva skötte sig för det mesta bra, men när vi skulle sova var allt helt fel. Hon skrek och grät i en kvart och allt jag försökte var fel. Till sist så däckade hon. På söndagen var det frukost. Efter det körde vi in till Kalmar för att springa löptest. Själv sprang jag runt 6,2 sekunder på 40 meter. Vi testade sedan det långa testet, som är omgjort. 40 stycken 75 meters löpningar och gå 25 meter emellan. Tror vi hade 17 sekunder på oss. Det här testet kändes jobbigare än det förra, men själv hade jag tränat ganska dåligt i sommar. Jag klarade det i alla fall!:) Efter åt blev det en god lunchbuffé, innan vi skiljdes åt. Jag och Malva åkte hem till Nathalie och Malva och Alicia lekte med varandra. Bus i trädgården och Elsatema som vanligt. På måndagen var vi på en 4H-gård. Först var vi på en jättestor lekplats och sedan tittade vi på djuren och fikade. Vårt besök avbröts plötsligt av ett skyfall, så vi fick snabba oss till bilen.

Sista dagarna innan jobbet började, spänderade vi hemma. Barnen lekte på gatan och vi var en hel del på den nya fågellekplatsen. Vide älskar traktorer och vi tittade både på grävmaskiner på den nya förskolan och hos mormor och morfar. Jimmy köpte inlines till Malva på en loppis. Själv trodde jag det var alldeles för tidigt, men hon älskade dem direkt. Så stolt hon var när hon hade på dem första gången och snabbt lärde hon sig åka själv.

Jag började jobbet med en mjukstart och var ledig i slutet på mina båda nattveckor. I slutet på första veckan var jag och barnen i Folkets park. De hade en stor hoppkudde och en hoppborg, som barnen älskade. Även den stora klätterlekplatsen var rolig. På lördagen och två dagar under veckan var barnen på Malmöfestivalen. De blev ansiktsmålade första gången och åkte även några karuseller. På Mikaels födelsedag var vi på Hylliebadet, eftersom vädret var sådär. På fredagen tog jag och Malva tåget till Stockholm. Vi skulle hälsa på Anneli, Oskar och Meja och på lördagen hade jag match Hammarby - Holmalund. Inget sommarväder i Stockholm heller, men Malva passade ändå på att doppa sig i plaskdammen. Meja har blivit så stor och kryper snabbt och ställer sig upp mot saker. Dröjer nog inte så länge tills hon går.

Min första frivecka efter semestern kändes nästan som extra semester. Sommaren var tillbaka. På måndagen åkte jag och barnen till Skånes djurpark. Det öste ner när vi kom dit, men klarnade sedan upp och var soligt resten av dagen. Vi tittade först på alla djuren. Det roligaste var ändå traktorerna och grävmaskinerna. Vi åkte traktor på Shaunlandet hur många gånger som helst, fast Vide hatade grisarna. Varje gång de kom fram och sprutade vatten, så började han gråta. Han satt bak med mig och ville inte köra, förrän de sista gångerna. Väldigt myckte getingar när vi åt, men annars en riktigt härligt utflykt.

Onsdag och torsdag hämtade jag tidigt på förskolan och vi körde till Kämpinge för att bada. Vide var som vanligt inte i vattnet utan grävde mest. Malva och jag badade, men på torsdagen var det väldigt blåsigt. Skönt att vara på stranden när det inte är överfullt.

På lördagen var vi på 65-årsfest. Celia och Johan hade slagit ihop 30 och 35. Vi grillade och barnen lekte i trädgården. Riktigt härligt väder!

Tyvärr hade jag behövt mer tid. Kanske 1-2 dagar till varje vecka. Detta har lett till att jag inte kunnat träna fotboll. Tråkigt och framför allt de härliga kvällarna som har varit, så saknar man det riktigt mycket. Får se om jag har tid någon kväll i september, annars får det bli någon inneträning.

Kommer nog några fler bilder från sommaren...