Bulgarien

Sista veckan i juli var det dags för vår resa. Så skönt att komma iväg med familjen. Vi har inte haft mycket bad i sommar. Barnen såg också mycket fram emot det. Vi tog bussen från Tygelsjö vid 16-tiden. Flyget gick strax efter 18. En snabb och smidig flygresa till Burgas. 2,5 timme tog den bara. Det blev lite väntande på flygplatsen och bussen innan vi åkte mot vårt hotell Magestic Beach. Vi kom fram vid midnatt till ett väldigt stort och fint hotell. Barnen hade svårt att komma till ro och undrade varför de skulle sova.

Varje dag startade med en stor frukostbuffé. Barnen åt för det mesta bra, men ville inte sitta lika länge som oss. Det fanns allt möjligt att välja mellan. Vide hade varmchoklad som sin favorit. Under dagarna så hängde vi mest vid poolerna. 24 grader i vattnet stod det, men kändes ibland kallare på förmiddagen och varmare senare. Malva har alltid varit som en fisk i vattnet. I början av veckan höll hon sig där hon bottnade, men de sista dagarna hade hon blivit modig och tyckte om att hoppa i på det djupa. Hon simmar bra bröstsim under vattnet och tar sig fram och andas med hundsim. Vide har blivit mer och mer van med vatten under sista året. Han gillar att hoppa från kanten och håller alltid tungan rätt i munnen. Jag och barnen var också nere vid havet en gång per dag. Vi byggde sandslott och badade. Det kändes lite varmare i havet. Lunch köpte vi på strandpromenaden eller i snackbaren på hotellet. Kycklingkebab, bakad potatis, pannkakor, pizza och hamburgare. Lite billigare än i Sverige. Barnen gillade det. Varje dag träffade vi Bamse och en massa andra figurer. Vide tittade oftast med väldigt stora ögon på Bamse.

På kvällarna åt vi middagsbuffé vid 18. Mycket gott att välja mellan. Middagarna avslutades alla dagar utom den sista med glass. Då var jag så mätt, så jag fick hoppa över det. Efter maten lekte barnen vid scenen. Alla kvällar utom en var det minidisco, som barnen gillade. Bamse var där några kvällar och dansade. Det var underhållning på scenen och även barnen fick komma upp och dansa. En kväll åt vi på Bulgaria, som var en restaurang på hotellet. Kul med omväxling och prova mer bulgarisk mat. Här fick vi beställa mat, men hur mycket man ville!

Malva träffade flera kompisar hon lekte med. I början av veckan lekte hon mycket med Liv från Sverige. När hon hade åkte hem, så träffade hon en tysk tjej som hette Elvina. De lekte bra tillsammans, men hade ibland lite svårt att förstå varandra. En kväll sa Malva till mig att Elvina inte gjorde som hon sa och såg lite besviken ut. Under hela veckan träffade vi också Lilly och Eliott på hotellet. Två danska syskon, som åkte samma flyg som oss. Malva är väldigt framåt och Vide hänger på när han känner för det.

På torsdagen kom det in fler och fler moln under eftermiddagen och det började sedan åska och blixtra. Dagen efter var det mulet och regnade hela dagen. Jag och barnen tog ett dopp, men det blev ganska snabbt kallt. Den dagen kändes som den gick väldigt långsamt och vi väntade bara på solen. Den kom fram på kvällen. Sedan fick vi tre dagar med strålande sol. Helt perfekt väder för barnen. Knappt 30 grader på dagen och 20 på kvällen.

Bussresan till flygplatsen var ett enda Varför. Vide säger varför, varför, varför. Själv har jag inte svar på allt och till slut orkar jag inte heller hitta på bra svar, så får bli vet inte. På bussresan på 40 minuter, så hann han nog med 1000 varför. I och för sig kul att han undrar och vill lära sig mycker!:)