Underbar semester på Kreta!

15 november på eftermiddagen, så var vi redo för vår semester. Jimmy skjutsade oss till bussen. Det gick bra att åka buss och tåg till Kastrup. Väl där så blev det lite väntan, innan vi fick gå på vårt blåa flyg. Båda barnen somnade efter en stund med ritande. Vi landade på Kreta vid midnatt. Lite kyligt ute, men varmare än Sverige. Bussen till hotellet var nog framme vid 1. Vi checkade in och hittade vårt rum. Det tog tid innan barnen kom till ro och vi somnade först 2.30.

På måndagen hade vi sovmorgon och åt frukost vid nio. Mycket gott att välja mellan. Barnen var sedan på Bamseklubben med superhjälte-tema. Jag tittade runt under tiden och tog ett dopp i havet. Stora vågor, men härligt. Efter jag hade hämtat barnen på Bamseklubben, så blev det bad i poolen. Vi var och kände lite på havet. Det var för höga vågor för att barnen skulle gå i. Bamseparad på eftermiddagen med dans och sedan en runda minigolf. På kvällen satt vi ute och åt och sedan var vi på kvällsunderhållning. Vide somnade tidigt i min famn, men Malva ville var kvar och dansa. Så vi gick nog upp till lägenheten strax innan 22 och lade oss.

På tisdagen var barnen på Bamseklubben på eftermiddagen. Det var blåsigt även idag, så stora vågor igen. Efter vi hade varit vid poolen, så var jag och Vide och tittade på när de stora pojkarna spelade fotboll. Vide fick på sig en väst, men vågade inte vara med. På kvällen bjöds barnen på sockervadd efter maten. Malva älskade det, men inte Vide.

På onsdagen var det inte mycket vind, så havet var nästan stilla. Barnen var på Bamseklubben på förmiddagen och jag passade på att gå en runda. Jag gick 5 km västerut till Agia Marina, som vi i med familjen för väldigt många år sedan. På vägen dit gick jag längs vägen och på hemvägen på stranden. Malva övade på en dansuppvisning på eftermiddagen, som hon sedan fick visa upp på kvällen. Hon var väldigt stolt. På fotbollen ville Vide stå i mål och ingen annan ville det, så de fick ha en liten målvakt. Han var med i det bättre laget, så han fick nästan inga skott. Ett långskott kom, som han räddade och det utbröt ett högt jubel från föräldrarna som tittade. På kvällen åt vi mat på Tavernan. Förrätt, varmrätt och efterrätt. Vi fick hur mycket mat som helst och orkade inte allt. Det var väldigt gott och barnen var duktiga på att smaka och sitta still.

Torsdagen bjöd åter på en strålande dag. Idag var det ingen Bamseklubb, så barnen var med mig hela tiden. Vi var nere vid havet och grävde och badade. Nästan helt stilla idag också. Malva blev säkrare och säkrare i vattnet och hittade några kompisar. De var nästan bara i på djupt vatten och lekte. Vide tyckte det var för kallt i poolen och badade inte så mycket under veckan. Han undrade var bubbelpoolen var. Istället satt han mycket och pysslade i sin bok om grävmaskiner med klistermärken. På kvällen var Malva och Vide med och spelade fotboll. Under andra halvleken så blev Vide och Malva distraherade av en katt, men det kom nog inget skott då som tur var.

På fredagen var barnen på Bamseklubben på förmiddagen igen. Vi var sedan med i en tävling, där det gällde att hoppa så många varv som möjligt genom en rockring. Malva klarade 14 och Vide 8 på en halvminut. De vuxna fick det lite jobbigare. Jag klarade 116 hopp på en minut. Väldigt jobbigt för andning och ben och i slutet gjorde händerna ont. Det visade sig att de var helt uppskavda. Som tur var så vann jag, så det var inte helt i onödan.:) På eftermiddagen så tränade Malva in en ny dans och hade uppvisning på kvällen igen.

Lördagen var enda dagen med lite moln, men det var ändå skönt. Barnen var på Bamseklubben på förmiddagen. De hade dinosarietema. På eftermiddagen blev det mest poolhäng.

På söndagen åkte vi hem på kvällen. Barnen var på Bamseklubben på förmiddagen och det var bara åtta barn, så de hade haft det lugnt och skönt. De hade djungeltema. Malva var en geting och Vide var spiderman.;) Någon var tiger och någon annan elefant. Sedan passade vi på att njuta i solen och poolen. Till och med Vide badade en liten stund. Malva tränade in en ny dans, men hon var inte med på uppvisningen på kvällen.  Bussen kom vid 18-tiden. På flygplatsen så somnade Malva, men Vide var hur pigg som helst. Vide fick en fidget-spinner och var hur nöjd som helst med den. Malva sov som en stock och jag fick bära henne in på planet. Hon var helt lealös, så jobbigt att få med henne ut på bussen och stå i kö in på flyget. Tur att Vide var vaken. Vid midnatt var vi framme och tog tåget till Hyllie. Jimmy hämtade oss och vi var glada att träffa honom igen. Han hade hunnit med mycket hemma och hade flera överraskningar. Vi hade med oss Mars till honom!