Träningsmatchen

På en bra grusplan i Sjöbo spelade u-laget sin första träningsmatch. Vi ställde upp med Camilla - Lottie, Aleks, My, Tilda - Sandra E, Malin S, Sofie I, Emelie - Stina, jag. Pilan och Milan började på bänken.

Vi börjar inte speciellt bra. Sjöbotjejerna pressar oss högt och vi blir stressade. Vi hittar inte rätt positioner. Det känns som vi inte har rätt inställning. Istället för gå in i närkamperna och trycka till, springer vi vid sidan om och tittar på. Första målet kommer efter att vi inte har fått undan bollen i straffområdet. Deras anfallare får med sig bollen och kan slå den förbi Camilla. Efter målet tar vi för oss lite mer. Vi skapar några anfall och stressar deras backar till att slå bort några bollar. Stina har en bra chans efter att jag har spelat snett bak till henne, men bollen går över. Det är ganska jämnt spel under mitten av halvleken. Pilan kommer in på mittfältet. I slutet av halvleken får Sjöbotjejerna ganska ostört utöka sin ledning. Efter ett inkast långt nere på vår planhalva, får anfallaren med sig bollen. Hon tar sig in i straffområdet och kan från nära håll göra 2-0. Det resultatet står sig till pausen.

Vi kommer ut till andra halvlek som ett helt nytt lag. Milan har kommit in som mittback. Vi är på hugget och vinner bollar över hela planen. Tidigt får jag ett friläge från halva planen efter en bra boll. Tyvärr måste jag ha varit för snabb.;) Plötsligt var bollen bakom mig och deras back hann ifatt mig. Vi fortsätter att skapa chanser. Jag tar mig runt på vänsterkanten och spelar in till Sofie. Sofies skott räddas på mållinjen, men på returen dyker Sandra upp och trycker in reduceringen. Vi fortsätter att spela bra och har flera riktigt fina uppspel. Mest på vår högerkant. Efter ett uppspel så får jag bollen av Sofie och från nära håll kan jag slå in kvitteringen. Kort därefter kommer jag runt på högerkanten och spelar snett bakåt till Sofie, som tyvärr skjuter över. Pilan har sen ett bra frisparksläge, men även hennes skott går över målet. I mitten av andra halvlek tappar vi tyvärr vårt fina spel. Sjöbotjejerna börjar skapa chanser och vi är inte tillräckligt tuffa i vårt straffområde. I slutet kan de göra två ganska enkla mål och de vinner med 4-2.

Vi får ta med oss den bra perioden i början av andra halvlek. Där spelade vi verkligen fin fotboll och lät inte Sjöbotjejerna komma någonstans. Hela backlinjen bestod av nyförvärv och sen fick några spelare spela på ovana positioner. Det tar ett tag att spela ihop sig och det gäller att snacka mycket så att man vet var man har sina medspelare. Det är bara att fortsätta jobba på träningarna och matcherna som är kvar till seriepremiären.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0