Trea i Harlösaspelen

Vi ställde upp med två jämna lag i Harlösaspelen.

I lag 1 spelade Elin, My, Lottie, Helen, Malin S, Stina, Aleks och Anna R. Jag såg ingen av matcherna. Tyvärr blev det tre förluster, men de hade spelat bra. 0-2 mot BK Olympic, 0-3 mot Uppåkra IF och 0-1 mot Hallands Nations FF.

I lag 2 spelade Emma L, Emma H, Pilan, Sandra E, Olinda, Lina, Sabina och jag.

I första matchen mötte vi BW90 IF. Ett lag som vi ska kunna spela ut, om vi får i gång vårt spel. De markerade oss och vi blev stressade. I mitten av matchen gör Lina 1-0 på en retur på mitt skott. Då trodde man att det skulle lossna, men det gjorde det inte. Vi hade flera stolpträffar och andra bra chanser. I slutet får vi ändå in två mål. Först gör Pilan mål på en hörna som Emma H slår. Snyggt. Sen med en halv minut kvar kommer jag runt på kanten och spelar in till Sandra som lägger in bollen i öppet mål.

I den andra gruppspelsmatchen stod Torns IF som motståndare. De förlorade första matchen mot Hörby FF med 5-0. Vid vinst skulle vi i princip vara klara för kvartsfinal. Vi börjar bra och Lina gör tidigt 1-0, efter att vi väggat oss fram. Tyvärr kvitterar Torn snabbt. Ett långskott touchar en av våra backar och ställer Emma i målet. 2-1 kommer efter att jag spelat fram till Lina, som vinklar ut till Emma H som kommer i en bra löpning. Hon sätter distinkt bollen i mål. Tyvärr stressar vi och slarvar och de får kvittera igen. I slutet lyckas jag få in 3-2 på en passning från Lina. Nu gällde det att hålla undan, men det gör vi inte. 3-3 och i slutet har Torn en jättechans att avgöra. Emma L kommer ut bra och räddar friläget.

Två riktigt dåliga matcher och nu väntade Hörby som hade imponerat stort. Vid vinst skulle vi ändå gå vidare och lika räckte för att gå vidare. Båda lagen börjar ganska avvaktande och det skapas bara några halvchanser åt båda hållen. Lina får sen en bra chans när jag spelar in till henne, men tyvärr får hon bollen bakom sig och Hörby kommer på rätt sida. Hörby får sen en frispark precis utanför straffområdet. Emma räddar snyggt skottet, men vi kommer inte ut på returen och den går till en Hörbyspelare som gör mål. Matchen är fortsatt jämn. Jag har en jättechans att kvittera i slutet, när jag prickar insidan av stolpen. I slutet flyttar vi fram, men då får Hörby en kontring och gör 2-0. Vi gör helt klart vår bästa match för dagen, men det räckte inte. Hörby var bra, men det kändes som om matchen hade kunnat sluta hur som helst.

Nu fick vi lita på att inte Torn vann med 6-0 eller mer mot BW90, för att vi skulle gå vidare som tvåa i gruppen. Jag trodde det skulle bli nervöst att kolla, men det dröjde mer än halva matchen innan Torn fick in en boll. BW90 hade en bra målvakt, som räddade flera bra lägen. Till slut vann Torn med 3-0 och vi gick vidare på bättre målskillnad.

I kvartsfinalen fick vi möta Harlösa IF 1, som vann en tuff gruppfinal mot Stehags AIF. Nu kommer vi in i matchen bra och spelar lugnt och säkert. Jag får tidigt ett friläge framspelad av Emma H. Jag får hur mycket tid som helst, men målvakten räddar mitt skott. Istället tåar Lina in 1-0 när hon kommer på kanten. Vi spelar disciplinerat. Harlösa får inte många chanser och de vi bjuder dem på räddar Emma. Alla kämpar och visar att vi vill vinna. Det blir inga mer mål och vi är i semifinal.

I semifinalen väntar Uppåkra, som hade imponerat på förmiddagen. De är duktiga offensivt och har en målvakt som följer med upp. Vi börjar matchen bra. Uppåkra har mycket boll, men vi tillåter inte dem komma för långt in på vår planhalva. Sen tar deras nummer 2 över. Hon tar en bra löpning in i planen och ligger bakom 1-0. Sen tappar vi igen samma spelare och det står 2-0. Vi börjar pressa högre och jag bryter deras målvakt och gör 2-1. Uppåkra utnyttjar sen vår höga press och kommer igenom och gör både 3-1 och 4-1. I slutet får jag in 4-2 från kanten.

Finalen är jämn och Uppåkra vann efter sudden. Jag trodde Hörby skulle vinna för de hade ett jämnt lag. Uppåkra var mer beroende av nummer 2, som låg bakom det mesta. Även det avgörande målet i finalen.

Jag tycker det var bra av oss att komma trea igår, trots att vi inte spelade så bra. Vi spelade i alla fall upp oss efterhand och visade att vi var värda att gå vidare från gruppen. Emma målvakt var den som spelade bäst och det är skönt att ha henne där bak!

Kommentarer
Postat av: Linafina

jag tyckte också vi fick godkänt! hade vi vunnit gruppen hade vi kanske haft lite större chans att nå final, för jag tycker vi har så svårt att spela mot uppåkra.



ellen satt och lekte med manges skägg, så alla tre missade mitt snygga mål i kvarsfinalen. typiskt va..? :)

2010-02-02 @ 08:50:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0