HBK - BK Olympic

Det var en väldigt blåsig eftermiddag uppe i Hardeberga. Två lag som låg i botten av tabellen inför matchen. Viktigt att ta poäng för att inte halka efter. Vi saknade som vanligt några spelare, men kom till start med ett bra lag ändå. Följande spelare började på plan: Freja - Annie, Elle, Lina, Carro - Annika, Malin, Olinda, Liri - Fitore, jag. Veron och Hanna L började på bänken och Lovisa kom lagom till den andra halvleken. Före matchen höll Olinda ett fint tal för Knut, vi hade en tyst minut och spelade sen med sorgeband. Jag har lånat lite bilder från hemsidan, som Sandra har tagit.

Tyst minut för Knut!

Olympic får välja sida och väljer motvinden. Tror även vi hade tänkt ta den, för att få en lättare andra halvlek. Matchen börjar med att lagen känner på varandra. Vi håller ihop laget bra och försöker hitta varandra på marken. Efter fem minuter får jag en boll av Liri och blir fri. Målvakten kommer ut och jag skjuter in bollen vid stolpen med vänstern. Härligt med en bra start! Kort därefter får jag en boll av Olinda uppe vid mittplan och kommer runt på högerkanten. Jag skjuter och målvakten räddar. Dock inte bättre än att Liri får bollen vid bortre stolpen och kan trycka in 2-0 efter sju minuter. Tungt för Olympic. Trots motvinden försöker de spela sig fram och kommer upp till vårt straffområde några gånger. Ofta är det stopp där, men de lyckas skapa några hörnor som blir ganska farliga. Vi ligger rätt i våra positioner och är nära dem, när bollen kommer in framför mål. Vi fortsätter att skapa lägen och får en hel del frisparkar och hörnor. Annika lägger frisparkarna. Den första är riktigt nära att gå in, men målvakten räddar. De andra går precis över målet. Fitore slår hörnorna, men vi är inte riktigt på tå framför målet. Efter 20 minuter kommer 3-0. Jag kommer runt på högerkanten och in i straffområdet, där jag spelar bollen till Olinda. Hon tar lugnt emot den och skjuter den stenhårt in vid bortre stolpen. Vi fortsätter att jobba. Frejas utsparkar når långt och skapar oreda i Olympics försvar. Veron kommer in och gör det bra som vänster yttermittfältare. Efter 30 minuter kommer en riktigt lång utspark från Freja. Deras mittback är först på bollen, men har svårt att få kontroll på den i vinden. Jag lyckas komma före henne och kan lobba bollen i mål framför deras utrusande målvakt. Olympic lyckas sen ta sig in i vårt straffområde och från nära håll skjuter spelaren på utsidan av målet. Vi skapar sen en jättechans, när Fitore får fram bollen till mig, men mitt skott går en bit över målet. Första halvlek slutar 4-0. Vi spelar inte jättebra, men skapar mycket mer chanser än i de tidigare matcherna. Försvarsspelet känns fortsatt stabilt.

Jag kryper medan resten stårMalin var riktigt bra på mittfältet!Jag i kamp med mittbacken i Olympic.Glädje efter ett mål!

I paus pratar vi om att vara på tå direkt och inte släppa till något. Olympic kommer att chansa och försöka ta hjälp av medvinden, trots det tuffa utgångsläget. Lovisa kommer in som innermittfältare från start. Som väntat har Olympic mycket boll i andra halvlek, men de har svårt att skapa bra chanser. De skjuter en del, men de flesta skotten går inte på mål. Freja är bra med och har bra kontroll på de flesta bollarna. Vi kommer upp i några kontringar. Tidigt får vi ett jätteläge. Jag kommer runt på högerkanten och skjuter. Målvakten räddar och vi har med oss flera spelare i straffområdet, men ingen lyckas få bollen i mål. Olympic rullar runt bollen bra i backlinjen och på mittfältet. Vi krigar verkligen för att inte släppa in något mål. Alla jobbar för varandra och vi ligger rätt. Hanna kommer in på vänster yttermittfält och gör ett bra inhopp. Fitore får i mitten av halvleken en jättechans, då hon bryter bollen från deras mittback och blir helt fri. Målvakten kommer ut och Fitore lägger bollen precis utanför stolpen. Det kändes som hon fick för mycket tid att tänka på vad hon skulle göra. Tiden går och det börjar kännas lugnt. Olympic lyckas inte utnyttja medvinden. Med tio minuter kvar kommer tröstmålet. Deras duktiga mittfältare rinner lite för enkelt igenom vårt försvar och fri sätter hon 4-1. I slutet är vi lite okoncentrerade på några hörnor och kommer inte på rätt platser, som tur är så lyckas inte Olympic göra mål ändå. Det blir inga fler mål och vi vinner, ganska enkelt känns det som, med 4-1.

Det är inte lätt att ta sig förbi Annie!

Härligt att vinna första seriematchen för året och att göra det för Knut! Spelmässigt är matchen ganska jämn i den kraftiga blåsten, men vi skapar fler bra målchanser och sätter dem. Alla har bra inställning och jobbar för varandra! Freja har inte så mycket räddningar, men är bra med på skott, utrusningar och har ett positivt snack. Dessutom spelar hon fram mig till ett mål! Hela backlinjen håller ihop bra och släpper inte till många målchanser. Mittfältet jobbar bra, vinner mycket närkamper och är bra med i våra anfall. Extra plus till Olinda och Liri. Båda gör mål och ger sig aldrig. Fitore gör sin bästa seriematch och krigar på bra och jobbar på alla bollar. Hon var värd ett mål! Nu laddar vi för hemmamatch på onsdag mot Råå IF!

Olinda har hittat formen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0