Blentarps BK - HBK/HIF

Andra matchen i serien och det var dags att visa att formen från premiären höll i sig. Blentarps BK är nykomlingar från femman och det var ett lag som vi inte visste så mycket om. Det hade regnat stora delar av dagen, men det var ändå bra förhållande för fotboll. Vi kom med nästan samma lag som sist. Vi startade med Sandra - Emma N, Elle, Ellen, Carro - Annika, Matilda, Maria, Linda - Linnea, jag. På bänken började Tilda, Kajsa, Maggie och Jessica N. Uppvärmningen kändes bättre än förra matchen och vi hade högt tempo på övningarna. Linneas pappa, Mikael, har tagit flera bra bilder och jag har fått ta del av dem!

Vi börjar matchen riktigt bra och är snabbt uppe och pressar Blentarp till misstag. Det mesta av spelet är på Blentarps planhalva, men vi har svårt att skapa chanser. Blentarp har inget organiserat spel och vi tar snabbt tillbaka bollen när vi tappar den. Vi skapar några hörnor tidigt. Ellen når den första och är nära att få bollen på mål. Nästa är det Elle som är på och nickar, men inte heller nu går bollen på mål. Vi försöker spela oss igenom, men vi gör det svårt för oss och tar inte tillräckligt med löpningar. Deras backlinje ligger lågt och det finns inte många ytor. Det blir mycket inkast, när de rensar undan bollen. Jag får sen ett bra läge, när Linda spelar fram mig ute på vänsterkanten. Mitt skott går mot bortre delen av straffområdet, men målvakten tippar den till hörna. Matilda har också ett bra läge, när jag kommer runt på vänsterkanten och spelar snett inåt bakåt. Blentarp har en riktigt bra målchans i första halvlek. De tar sig runt på vår högerkant och spelar bollen in i straffområdet. På bortre ytan kommer en hemmaspelare fri och får till ett skott. Sandra är bra med, men bollen går aldrig på mål. Det börjar bli tuffare i närkamperna och det blir en del frisparkar. En får vi en bit utanför straffområdet och de ställer upp en mur. Annika får inte till ett av hennes hårdaste skott, men det spelar ingen roll för bollen går in vid stolpen i målvaktens hörn. Riktigt skönt att äntligen ta ledningen. Vi får kort därefter en frispark i ännu bättre läge precis utanför straffområdet. Annika får inte lägga den snabbt. När de ställt upp mur, så går skottet precis över. Linnea har ett perfekt inlägg till mig, men min volley i bra läge går högt, högt över mål. Vi har svårt att skapa chanser och istället för att öka tempot känns det som vi går på halvfart. Blentarp får en frispark i bra läge. Skottet blir helt misslyckat och Sandra kan enkelt plocka upp bollen. En av få riktigt bra chanser får Annika, efter en fin löpning blir hon fri. Hennes skott är hårt med går över. Emma N kommer sen runt riktigt fint på högerkanten. Målvakten är på inlägget med fingerspetsarna, annars hade jag haft helt öppet mål. I paus leder vi bara med ett mål och det kändes nästan som vi låg under.

Linda är tuff i närkamperna!Linnea i löpduell med en backLinnea uppe och nickar

I andra halvlek verkar alla ha förstått vad vi pratade om i paus. Vi höjer tempot och skapar mer framåt. Blentarp har svårare att få tag i bollen och rensar mest bara undan. Jag tror inte de har en enda målchans under hela halvleken. Vi tar mer löpningar, startar spelet snabbare och försöker hitta fler avgörande passningar. Annika kommer runt bra på sin kant och spelar in bollen framför mål, men vi får inte in bollen. Jag kommer sen runt på vänsterkanten och spelar in bollen till Matilda. Målvakten kommer snabbt ut och bollen rensas undan. Efter drygt tio minuter kommer äntligen 2-0. Bollen kommer från Maria. Linnea skarvar vidare till mig. Jag kommer fri och kan lägga in bollen vid första stolpen. Vi fortsätter sen att skapa chanser. Maria har en fin framspelning till Annika, men målvakten kommer ut snabbt och täcker skottet. Bollen hamnar hos mig, men då är en back och täcker till hörna. Vi har massor av hörnor även i andra halvlek. Emma, Annika och Jessica turas om att slå. Vi är nära på de flesta och allra närmast är Maria. Annika slår hörnan och bollen går precis över målvakten. Maria kommer perfekt i en löpning och är inte många centimeter från att få in bollen. Snart lossnar det på hörnorna, för vi är väldigt nära. Linda får näsblod och byter med Tilda. Tilda är väldigt pigg direkt. Hon vinner mycket boll och försöker tidigt hitta mig och Linnea. Tilda är sen väldigt nära att göra mål, när jag kommer runt till höger och hittar henne i straffområdet. Linda kommer in igen i anfallet, Kajsa kommer in till höger, Maggie, som ytterback och Jessica som mittback. De kommer in i matchen snabbt och det är en styrka för oss. Jessica tar frisparkarna och slår in dem bra. Med drygt tio minuter kvar kommer 3-0. Matilda slår en boll över backlinjen. Jag når den precis före målvakten och kan lobba in bollen i mål. Strax därefter hittar Tilda mig i straffområdet. Jag peter bollen förbi målvakten. Hon försöker ta bollen, men sparkar ner mig. Straff! Jag tar den och bollen går via stolpen i mål. I slutet är det bara ett lag på plan och Blentarp verkar väldigt trötta. Kajsa hittar med en fin pass Linda. Linda kommer fri, men precis när hon ska avsluta bryter deras back. Kajsa passar sen mig i straffområdet. Jag får bollen förbi backen, men hon sparkar mig samtidigt. Backen blir varnad och det blir straff igen. Jag frågar om någon annan vill ta den, men ingen anmäler sig högt. Alltid svårare att lägga en andra straff. Ska man byta hörn eller inte? Jag tar samma och det står 5-0. De sista minuterna pressar vi på för fler mål, men matchen slutar 5-0.

Matilda är nära på att göra 2-0Jag gör 2-0Annika i bra läge, men målvakten är snabbt ute.Jag försöker runda backen3-0Linda tvekar inte i närkamperna, trots näsblodet.LöpduellEllen är offensiv och får understöd av Kajsa.

Vi är mycket bättre än Blentarp under hela matchen, men i andra visar vi bättre inställning och håller högre tempo vilket ger utdelning. Defensivt håller vi ihop riktigt bra hela matchen. Sandra behöver inte direkt visa vad hon kan, men var bra med med fötterna när vi spelade runt bollen på egen planhalva. Backlinjen gör det de ska och försöka följa med upp i anfallen. Matilda tycker jag gör en jättebra match på mitten. Hon vinner mycket boll både på marken och i luften, är bra med i straffområdet och tar mest löpningar. Alla avbytarna imponerar också i andra halvlek, när de kommer in och visar hur bred trupp vi har i år. Trots att nästan alla byten kommer samtidigt, märks det inte i vårt spel. Stark andra halvlek! Många hade tagit sig till Blentarp, för att se matchen. Hoppas vi fortsätter att ha mycket folk på matcherna! Nu fortsätter vi att ge allt i fortsättningen också!

Glädje efter 2-0

Glädje vid 2-0!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0