Midsommar!

På midsommarafton åkte vi upp till Petras stuga i Skummeslöv. Vi packade upp lite och begav oss till midsommarfirandet. Barnen cyklade och vi gick. Vi kom dit precis när de reste stången. Vi träffade min mamma och pappa där. Barnen dansade, men de var inte alls så exalterade. Några låtar var riktigt roliga, men annars såg de mest trötta ut. Vi fikade efter dansen och sedan var det dags för Tuta&Kör. Det gillade Malva och Vide bättre. Efter en massa låtar, så bjöds alla barn på glass och även jag fick en. Det började småregna i slutet och på vägen hem, så öste det ner. Vi blev helt plaskblöta, även om jag och barnen hade regnjackor med oss. När vi kom tillbaka åt vi midsommarmat och tog det lugnt resten av kvällen.

På lördagen var vi på lekplats, gick tipspromenad och skogspromenad. Jimmy och Petra gjorde lite jobb med stugan, medan jag och barnen lekte. Vide älskar att cykla och klagade till slut på att han hade ont i rumpan. Vädret var sådär. Störtskurar och blåst blandades med strålande sol och riktigt skönt sommarväder. Vi grillade och åt och drack gott!

På söndagen störtregnade det på morgonen. Vi skulle träffa Olivia och Maja på en lekplats i Skummeslöv, men vi ändrade planerna och åkte hem till dem istället. Malva hade längtat så och tyckte det var kul att se barnen rum. Vädret blev bättre, så vi gick till deras skola och barnen lekte på lekplatserna. En jätterolig "slänggunga" och sedan var det lek med leran. Att det kan vara så roligt med sand och vatten. Vi avslutade dagen med att äta mat och glass på en restaurang vid ett utomhusbad. Gott och sedan var vi mätta. Barnen somnade innan vi kom ut från Mellbystrand och både jag och Jimmy kände också ganska trötta, så vi turades om att köra hem. Jätterolig helg med mycket mys och bus!

Juni

Juni har fortsatt med skönt väder och mycket lek ute.

Vi spelade match mot Hyllie IK 10/6 och det gick inte alls så bra. Det kändes som vi borde ha vunnit, men förlorade med 3-1. Jag hoppade in efter 35 minuter och då låg vi under med 2-0. Tyvärr lyckades jag inte med samma inhopp som sist, utan det dröjde till någon gång i mitten av andra halvlek innan jag fick in bollen i mål. Hyllie svarade direkt med att göra 3-1. Sedan var vi aldrig riktigt nära. Malva, Vide och Jimmy var där och tittade.

På söndagen kom Astrid med familj på besök. Barnen lekte och vi åt grillat. Ett besök på lekplatsen hann vi med, innan det blev glass och fruktsallad.

Förra veckan hade jag frivecka och vi inledde på Hylliebadet på måndagen. Malva ville cykla dit igen. Det gick bra dit, men hem så hamnade vi mitt i värsta ovädret. Ösregn och stormvindar. Själv blev jag dyngsur, men jag fick peppa Malva att cykla på. Vilken kämpe! Malva skulle sedan direkt på fotbollsträning och jag tog bussen in till stan för att träffa Petra. Vi åt god mat på Pinchos.

På onsdagen var Malva på bussutflykt med förskolan till Folkets park. Efter förskolan så var vi länge på Riddarborgen. På kvällen dömde jag en DM-match. LB07 - Glimåkra IF. LB07 saknade en hel del a-lagsspelare, men tog tidigt ledningen och vann med 3-1. Min vad kände jag av efter en kvart, så det var inte bra.

På torsdagen plockade jag och barnen fläderblommor på vägen hem från förskolan. Malva hade plockat redan dagen innan, men då hade jag inte ingredienser till saften. När vi kom hem, så hjälpte de till att göra saften också. Malva var helt slut och somnade halv sex. En halvtimme innan Mikael och Annica kom. Sedan var hon helt oväckbar. Tror det tog 20 minuter att få liv i henne. Vi åt grillat och rabarberpaj till efterrätt. Det var länge sedan vi sågs så det var roligt!

På fredagen tog jag och barnen bussen till Malmö för att gå till Kompassen, men det var stängt på grund av sjukdom. Vi tog tåget till Lund och hälsade på Jimmy på jobbet. Sedan tog vi bussen till Sandby och hälsade på mamma och pappa. Barnen älskar att åka buss och tåg, så perfekt med Sommarkortet.

I lördags tog jag tidigt flyget till Umeå, för att döma i Elitettan. Riktigt fint sommarväder när jag kom dit. Umeå IK DFF mötte Västerås BK 30. Bortalaget vann med 2-1, efter en sen reducering av Umeå. Efter matchen regnade det en hel del, så jag tog mest det lugnt på hotellet.

På söndagen tog jag flyget hem. Malva skulle på kalas till Lucas. Det var riktig högsommarvärme. Jag och Vide spelade "hocko". Han ska ha inlines på sig och spela som de större barnen. Han har faktiskt blivit ganska stabil, men några vurpor blev det. Jimmy var med en stund och även grannfavoriten Kalle. Senare på eftermiddagen åkte vi till Jennifer och William. Som barnen har längtat. Det blev en härlig eftermiddag med bad, studsmatta och grillning. Malva är som en fisk, men Vide var väldigt försiktig i början. Han hade puffar på sig och det har han knappt haft. Efter ett tag blev han modigare och kunde vara i själv utan att jag höll honom. Han hoppade också massor av gånger från kanten.

I måndags var vi i Klagshamn efter förskolan. 21 grader i havet. Lite kyligt att doppa sig, men sedan var det skönt. Vide passade på att leka i sanden, men doppade sig också. Det hela avslutades med sandkrig, så vi packade ihop och begav oss till sista fotbollsträningen. Malva somnade i bilen och var inte så sugen på att träna. Vide, som brukar älska att vara där och spela med Kalle, var helt slut och låg mest och surade på konstgräset.

I onsdags var jag på Malmö IP och dömde F19 Svenska Spel. FC Rosengård - Kristianstads DFF. Hemmalaget tog ledningen direkt och det slutade 5-1. Diana och Hakan var AD. Det bästa med matchen var att jag inte kände av min vad längre. Vet inte om det är massagen eller de nya skorna, som gjorde det. Nu ska jag fortsätta ta hand om den på bästa sätt!:)

Vide älskar att röra sig och vill göra allt som Malva gör. Springcykeln är han grym på och att köra långsamt med fötterna på ramen är inget problem. Han har velat ta Malvas gamla cykel flera gånger och jag har hållt honom när han cyklat ett varv på gatan. Efter några gånger kunde han cykla några meter och nu cyklar han helt själv. Man måste bara påminna honom att titta framåt!

Fotboll

Jag har nu snart jobbat två veckor natt. Det har mest blivit sömn på dagarna, men jag har hunnit med två fotbollsträningar förra veckan. Vide var med på båda och Malva sov i bilen. En av gångerna vaknade hon på vägen hem och undrade varför vi vände hemåt. På lördagen var jag i Kungsbacka och dömde Elitettan. De mötte Uppsala. Det blev en väldigt jämn och spännande match. Tyvärr fick jag lite ont i vaden i andra halvlek. Jimmy och barnen var i Oxie och firade farfar som fyllde år.

På måndagen var barnen en liten stund på förskolan. Jag hämtade vid 13 och vi cyklade till farmor. Vide kom knappt ut ur Tygelsjö, men Malva cyklade hela vägen. Vi åt grillad kyckling med potatissallad och ananaspaj till efterrätt. Vid 17 började Malvas fotbollsträningen, så vi cyklade tillbaka till Tygelsjö. Vide spelade med Bosse, mig och Calle.

På tisdagen gick jag upp tidigt för att spela match mot FC Staffanstorp i Harlösa. Vi mötte ett ungt lag, som tidigare hade vunnit alla sina matcher. De började bäst och pressade oss ganska hårt. Själv kom jag in i 35:e minuten. Jag sprang upp mot anfallspositionen. Backen som skulle ta emot bollen fick den för långt ifrån sig, så jag fick tag på bollen. Jag gick förbi backen och kom fri mot målvakten. Rundade henne och lade in 1-0. Nöjd med den starten!:) Tyvärr kände jag sedan av min vad, men spelade vidare. I andra halvlek gör vi 2-0 på en frispark från Emma N. Linnea når högst och nickar snyggt in bollen. Med kvarten kvar så gör bortalaget 2-1 och bara två minuter senare står det 2-2. I slutet är vi stressade. Synd att vi inte lyckades håll vår ledning och det fina spelet i början av andra halvlek.

Barnen sprang Rädda Barnen-loppet i Tygelsjö. Båda var enligt dem själva snabbast och pappa var inte tillräckligt snabb för att få medalj.

Igår var det dags för träning igen. Vide och Malva ville följa med, så Jimmy fick egentid hemma. Det blev en repris på de andra träningarna. Malva sov tills vi kom hem och Vide vaknade när vi kom dit och var med på hela träningen. Själv tog jag det lugnt med vaden och fick aldrig ont. Det kändes bra!

Ryan 5 år

I söndags var Malva på Ryans kalas. Det var några stycken från förskolan och släktingar. Hon hade längtat sedan hon fick inbjudan. Hon målade ett kort och skrev på det på förmiddagen. Även Vide var välkommen i slutet. Han satte snällt på sig skjorta och finshorts. Det brukar han inte vilja ha. Han var jätteglad. Det bjöds på mycket godsaker. Barnen skulle sedan slå hål på en tunna och det behövdes mycket kraft för att den skulle gå sönder. Killarna var i extas. Det blev ännu bättre för de små när de såg vad som kom ut från tunnan. Barnen fick med sig en massa spidermansaker hem. De var riktigt nöjda med kalaset!

Familjeting

Under Kristihimmelfärdshelgen så var vi på Familjeting i Lerdala utanför Värnamo. Vi åkte upp på torsdag förmiddag. Bilresan gick bra. Vi stannade till i Ljungby och handlade och i Värnamo så köpte vi med oss mat från McDonald's. Lite svårt att hitta till stället vi skulle vara på, med vid 14-tiden var vi på plats. Vi åt först mat. Barnen började direkt leka med alla barn. Tror vi var ungefär 15 familjer. Jag och Jimmy satte upp tältet. Vädret var helt perfekt. Vi tog en liten runda med en kanot senare på eftermiddagen. Det blev flygande Jakob till middag, som vi värmde på stormköket. Barnen tyckte nog att det var lite annorlunda att sova i tältet, så det tog en stund innan de somnade. Vi gick upp vid sju på fredagen och alla fixade frukost. Sedan var det fullt med aktiviteter hela dagen. Vi provade att klättra på klätterväg, hoppa studsmatta, åka linbana, måla tröjor, vika flygplan, fiska trasfiskar och gå tipsrunda. Efter lunch så åkte de flesta en runda på sjön med kanoterna. Så härligt! Det blev även bad för många och jag provade på en sup. På eftermiddagen däckade Vide. Vi grillade korv till middag. Det blev sångstund på kvällen och de flesta barnen somnade tidigt även Jimmy. Vide var inte alls trött och jag och han var uppe en stund med alla vuxna. På lördag morgon, så åt vi frukost och packade ihop. Peter skjutsade mig till tåget i Värnamo. Jag skulle till Alingsås och döma Elitettan. Riktig högsommarvärme! Resten av familjen tog bilen hem och var hemma till lunch. Några riktigt mysiga dagar! Vi får sova i tältet fler gånger i sommar!

Hylliebadet och besök från Kalmar

Förra veckan hade jag bestämt att vi skulle till Hylliebadet på måndagen. Malva tyckte att vi skulle cykla, men då menade hon att hon skulle cykla själv. Även Vide ville då cykla själv. De gick inte med på att jag tyckte det var bättre med cykelvagnen, eftersom det var för långt för dem att cykla själv. De var så envisa, så jag tänkte då får de väl cykla och så får vi ta dagen som en cykelutflykt. Vide kom hundra meter och sedan ville han åka vagnen. Jag ville inte släpa med cykeln, så jag gick hem med den. När jag kom tillbaka så skrek Vide som en stucken gris och ville cykla igen. Det tog nog tio minuter innan han lugnade sig och vi kunde cykla vidare. Malva cyklade på bra, men jag hade ändå tänkt att vi kunde lämna cykeln och låsa fast den längs vägen. Efter halva vägen ville Malva känna på rapsen, så vi stannade till. Sedan fortsatte vi. Precis i slutet sa hon för första gången att det var jobbigt. Vi var sedan nästan ensamma på badet. Varmt och skönt! Malva är modig i vattnet, men Vide har utvecklats mycket på slutet. Vide somnade direkt på vägen hem, men Malva som cyklat dit fick snällt cykla hem. I slutet tyckte hon att det var jobbigt och två gånger hoppade hon av och ledde cykeln. Som att det inte räckte med den här cykelturen. Vid 17 var det fotbollsträning och vi cyklade fram och tillbaka. Sedan sov Malva gott på natten!

På tisdagen kom Nathalie, Alicia och Clara hit från Kalmar och hälsade på. Malva hade sett så mycket fram emot att träffa Alicia igen. På tisdagen var det riktigt härligt väder och vi sågs på förskolan. Direkt var det dags för Boll och lek. Tyvärr inomhus. Det var bara Holger där, så Malva, Vide, Alicia och Holger var med. Vi hade uppvärmning med pjätt, hängde i ringar, körde hinderbana och avslutade med att jag försökte pricka barnen med bollar. När vi kom hem, så hade Jimmy fixat Korvstroganoff med ris. Riktigt gott! Bara Malva som blev jättearg, för hon ville ha pasta. Vide somnade ganska tidigt, men Malva och Alicia hade svårt att komma till ro.

På onsdagen hade vädret slagit om helt. Vi var uppe ganska tidigt som vanligt. Vi var en liten runda till Fågellekplatsen, men det var ganska kallt, så vi stannade inte så länge som vi hade tänkt. Barnen lekte bra för det mesta, men stundtals märktes det att de inte hade sovit så mycket. Några gånger kom det lite tårar. Vid 16-tiden hade det blivit lite varmare igen och vi följde dem till bussen. Barnen var sedan helt slut och somnade tidigt den kvällen. Roligt att få besök och Clara hade växt mycket sen sist. Hon började kunna ta sig framåt.