Målkalas igen...

Stora Harrie stod för motståndet ikväll! Efter regnandet under dagen, slutade det lagom till matchen och det blev en skön fotbollskväll i Kävlinge. Vi ställde upp med Camilla - Anna, Milan, Jessan, Hanna L - Sara, Kajsa, Lina, Aki - Elinl, jag. Sofie I började på bänken och under matchen bytte vi runt på de flesta som spelade i mittfältet och anfallet.

Matchen börjar riktigt illa. Varför ska vi ha en förmåga att aldrig vara med från start?!? Nästan i deras första anfall, så är vi lite avvaktande och deras anfallare kommer förbi. Fri med Camilla rundar hon henne och lägger in 1-0. Vi försöker börja om och peppa varandra. Bollen är svår att få tag i, eftersom gräset är blött så gällde det att nå bollen innan studs. Vi spelar runt bra och har mer boll en Harrie, men vi har svårt att skapa de riktigt farliga målchanserna. Mitt under vår press att försöka kvittera, kontrar de bra och jag tror samma spelare gör 2-0. Det känns inte riktigt rättvist. Vi fortsätter att kämpa och kommer runt några gånger på kanterna, men det blir aldrig riktigt farligt. Milan slår några bra hörnor in framför mål, men vi måste bli tuffare och gå på boll. Jag får sen en riktigt bra chans att reducera, efter en passning av Sofie. Fri med målvakten, försöker jag runda henne, men kommer lite ur vinkel och försöker spela in den framför mål. Tyvärr blir det bara hörna. Efter en kontring längs vår högerkant, tar sig deras spelare in i straffområdet och spelar snett inåt bakåt. Deras lagkapten kommer bra till bollen, men Camilla räddar skottet. Tyvärr kan hon inte hålla bollen. Deras spelare är tuffare framför mål än oss och det står 3-0. Ganska snabbt så får vi äntligen in bollen framför mål. Jag får en boll av Hanna ute på vänterkanten. Jag tar mig in i straffområdet och ska spela Lina. Bollen tar på deras back och jag blir helt fri och kan bara lägga in den. Vi är sedan riktigt nära att göra 3-2. Sofie får till ett riktigt bra skott från långt håll. Bollen går i en perfekt båge mot bortre krysset, men tar ribban och går ut. Vi fortsätter att kämpa för att få in något till mål innan paus, men motståndarna är bra med och det blir inte så många lägen. De har en riktigt bra målchans, när de skjuter en bit utifrån. Skottet tar i stolpen och Camilla får bollen i ryggen, så att den går ut till hörna.

3-1 i paus speglar inte riktigt matchbilden, men de var farliga i sina omställningar. Trots att vi har övat försvarsspel under hela veckan, verkar det inte sitta. Hela laget måste jobba tillsammans, så att motståndarna inte kommer igenom så lätt. Det kändes som om vi fortsatte att jobba skulle vi kunna vända på matchen.

I början av andra halvlek är vi inte alls på hugget. De får spela runt på vår planhalva och vi har svårt att få upp bollen över mittlinjen. Efter halva halvleken har vi knappt skapat något. De har istället utökat till 4-1, efter att vi inte har fått undan bollen i straffområdet. I det läget ska bollen bara rensas bort! Sedan sätter vår press igång. Vi kommer upp med mer spelare och till slut får vi straff. En väldigt tveksam sådan. Jag kommer in i straffområdet och försöker gå förbi backen, men får bollen för långt ifrån mig. Jag slänger mig för att bollen inte ska gå över kortlinjen och då blåser domaren. Backen såg väldigt förvånad ut och jag förstod inte att det var straff först. Det är möjligt att hon är på mig, men inte mycket i så fall. Jag slår in straffen och det står 4-2. Kort därefter kommer jag runt målvakten och kan lägga in 4-3. De gör sedan 5-3 med tio minuter kvar. Ett väldigt snyggt mål, men frågan är om det inte var offside. Deras anfallare slår in bollen på volley mellan våra backar. Vi fortsätter sen att skapa chanser. Det känns som vi orkar mer, fast vi bara har en avbytare och de är fem. Någon minut senare får jag bollen av Sara ute på högerkanten och kommer runt ytterbacken och spelar bak till Lina. Hon sätter den hårt vid bortre stolpen. Så enkla och snygga avslut borde vi göra jämnt! De är ganska stressade nu och med kanske två minuter får Sara en riktigt bra chans. Tyvärr får hon inte ner skottet och bollen går över mål. Vi har inte fler bra chaner. De vinner med 5-4.

Det känns surt att förlora, eftersom jag tycker vi var minst lika bra som dem. Lika hade varit mer rättvist. Nu har vi målskillnaden 8-13 på två matcher (a och u) och jag hoppas verkligen vårt försvarspel kan bli bättre i fortsättningen. Vi måste ligga rätt över hela planen och sätta press på motståndarna tidigt, så att de inte kan slå de avgörande passningarna. Det fanns ändå en del positivt idag. Sofie I har verkligen blivit bättre och bättre och är snart tillbaka i gammal god form. Hon är riktigt tuff och snackar bra, till skillnad från nästan alla andra i laget. Tekniken, tajmingen och konditionen blir bara bättre och bättre. Hanna L spelar hela matchen som vänsterback och jag tycker hon gör det bra. Hon var tuff och kom ofta in framför deras spelare och bryter. Hennes tillslag är bra och många bollar hon slår leder till målchanser för oss. Vi kan bättre än så här, så vi får visa det i fortsättningen. Nästa match kan vi se till att undvika att ge motståndarna ett tidigt överläge, så ska vi nog kunna ta poäng. Det blir mot Borgeby på onsdag, som vi får se till att visa att det ska vara svårt att göra mål på oss!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0