Julgodis

På eftermiddagen kom Beckis hit. Vi hade bestämt oss för att göra julgodis. Beckis hade ett recept på hemmagjord snickers. Vi valde att göra knäck också, vilket blev väldigt knäckande (Beckis roliga ordvits:)). Till mat blev det tacos. När vi var och handlade glömde vi typiskt nog knäckformar. Jag fick snällt gå tillbaka och handla det. Men eftersom första affären inte hade knäckformar, så tog det tid. När jag kom tillbaka var Beckis nästan klar med snickersen. Själv fick jag då äran att göra knäcken. Vi bestämde oss för att göra den i micron. Enkelt recept. 1 dl socker, 1 dl sirap, 1 dl grädde och lite hackad mandel. Att det skulle ta en sådan tid hade vi ingen aning om. Jag satt och öppnade, rörde och stängde micron var femte sekund, för att det inte skulle koka över. Beckis började bli otålig och jag irriterad över att det skulle ta en sådan tid att lyckas med kultestet. Under tiden gjorde Beckis tacos och när hon var klar med allt så var även knäcken klar för upphällning. Knäck överallt eftersom jag inte hade lyckats unvika att det skulle koka över, fast jag stod klistrad vid micron. Ändå blev det 64 fina knäck. Vi hade redan förberett en ny omgång knäck, men den fick stå i kylen och vänta. Tacos är alltid lika gott! Vi tittade på lite av varje på tv:n. Sedan var det dags att ge sig på knäcken igen. Beckis lämnade snällt över det till mig den här gången också, för hon var lite rädd att inte lyckas. Så då blev det till att sitta framför micron i säkert en halvtimme till. Efter väldigt mycket tid och arbete fick vi fram drygt 60 knäck till. Själv har jag bara smakat på "smeten", men jag hoppas verkligen de färdiga knäcken är goda. Nästa gång jag ska göra knäck, om det blir en gång till, ska jag ha köpt en större skål, så det inte kokar över så snabbt. Snickersen var riktigt goda, men efter några stycken blev man supermätt.
 

En del av våra mästerverk
Ingen vågar klaga på knäcken!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0