Vinst i första träningsmatchen

Vår första träningsmatch blev mot BK Olympic på konstgräset i Dalby. Tränarna ville väl se de flesta spela, så vi var 18 spelare. Vi kom överrens med domare och BK Olympic innan matchen att vi skulle spela 3x30 min, för att vi skulle slippa göra en massa byten under spelet. BK Olympic, som vann en femma förra säsongen, spelade sin fjärde träningsmatch. Det var många "gamla" Gula Damer med och även Linda Green verkar förstärka dem.

Vi börjar första halvtimmen med: Emma - My, Emma J, Elle, Malin S - Stina, Pilan, Malin R, Wea - Helen, jag. Vi har lite svårt att komma in i matchen och Olympic är det laget som trycker på. Vi får tidigt en hörna. Helen lägger den och Malin R får den perfekt framför mål. Hon skjuter på volley, men tyvärr räddar en spelare med huvudet till en ny hörna. Nästa hörna är också bra slagen. Jag får huvudet på bollen, men tyvärr går bollen utanför bortre stolpen. Vi skapar problem för Olympic när vi ställer om. Malin R får bollen utanför straffområdet och spelar till Helen, som är till vänster i straffområdet. Hon avancerar och skjuter. Målvakten kan inte hålla skottet och bollen går in vid bortre stolpen. Olympic fortsätter att anfalla bra, men Elle styr backlinjen bra och de skapar inte så mycket chanser. Vi gör sedan 2-0. Jag får en bra boll från mittfältet, som jag klackar vidare till Helen. Helen är kylig och lobbar in bollen. Wea har ett bra läge när hon kommer runt på vänsterkanten. Jag borde också kunnat gjort något mål, efter flera bra framspelningar av både Helen och Malin R. I slutet av första delen av matchen, slarvar vi en del. Olympic vinner mycket boll på mitten och kommer närmare ett mål. Vi lyckas hålla undan och den står 2-0 i första pausen.

I mitten perioden spelar vi med: Emma - Malin S, Elle, Emma J, Anna - Sofie, Pilan, Olinda, Emelie - Helen, jag. Även nu har vi svårt att hitta rätt från början. De ställer om snabbt, men vi lyckas i sista stund avvärja de flesta anfallen. Vi spelar upp oss och skapar flera bra chanser. Efter en hörna är det rena flipperspelet, men bollen vill inte in. Jag blir helt frispelad av Helen och rundar målvakten, men siktet är fortfarande inte rätt inställt och bollen tar i stolpen. Vi skapar chans på chans, men deras målvakt verkar ta allt. Olympic är också riktigt nära att få in bollen. Efter ett snyggt anfall får deras forward kanonträff. Bollen tar stenhårt i ribban. De hade också ett friläge, men tur för oss så vänder anfallaren upp och Malin S hinner ifatt henne. Olympic hade även en stolpträff. Två riktigt bra målvakter som med både skicklighet och tur håller nere siffrorna. Till slut lyckas vi få hål på Olympic. Anna skarvlobbar fram en pass som friställer mig helt. Målvakten rusar ut, men jag hinner före och lobbar bollen i mål. Vi vinner mittenperioden med 1-0. Ganska rättvist sätt till spelet. Båda lagen skapar mycket framåt, men har problem att hitta helt rätt bakåt. Det känns som vi orkar mer än motståndarna, för i slutet var i alla fall deras backlinje riktigt trötta.

I sista perioden börjar vi med Emma - Lottie, Malin R, Jessan, Sandra E - Helen, Pilan, Olinda, Emelie - Elle, jag. Vi gör också lite byten under sista halvtimmen och Stina, Malin S och Anna kommer in igen. Elle som varit riktigt bra som mittback, får chansen att spela anfallare. Tempot är inte alls lika högt nu och det slarvas från båda håll. Sandra kommer in och gör en två fotare direkt. Jag tycker hon gör ett riktigt bra inhopp. Det skapas chanser åt båda håll, men avsluten går inte i mål. I mitten av perioden spelar deras ytterback bollen helt fel. Hon tänkte spela till mittbacken, men såg inte mig. Jag får tag i bollen, avancerar och skjuter. Inget hårt skott alls, men målvakten är väl inte riktigt med och bollen går in vid vänster stolpe. Pilan slår en bra frispark, men målvakten är med och räddar. I slutet pressar de på för en reducering. Vi börjar bli trötta eller så är vi lite lata och är dåliga på att jobba hem. Tiden går och går och det känns som vi ska hålla undan. Tyvärr gör vi inte det. I en snabb omställning med en minut kvar, får de ett friläge ur misstänkt offside-situation. Emma räddar snyggt friläget, men på returen stöter de in 4-1.

Jag tycker vi gör en helt godkänd första match för året. Alla spelar bra och stundtals har vi riktigt bra spel. Klart att det finns saker vi kan finslipa, men vi måste ju ha något att göra på träningarna.;) BK Olympic kan få ett riktigt bra lag i fyran, om de tränar bra och får ihop sitt spel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0