Halmstad!

På söndag kl 14 åkte domarna från Skåne upp till Halmstad tillsammans med skånelaget (F94). Vi fixade med madrasser och gjorde ordning i klassrummet. Sedan blev det köttgryta med ris. På kvällen var det teori. Ingrid Jonsson, Marie-Louise Svanström, Mikael Fink och Johan Nyström skulle vara våra instruktörer under veckan. De tog upp lite allmänt om hur veckan skulle fungera och vi hade presentation av varandra. Under kvällen träffade jag Norris, som jag har spelat med i Sandby. Hon hade kommit med i sista stund som målvaktstränare för Jämtland/Härjedalen. Även Johanna var där som ledare för Skåne. Kul att träffa båda!

På måndagen var det invigning klockan åtta. Lite rörigt och en annorlunda version av nationalsången. Sedan hade vi träning på förmiddagen och därefter lite teori. Vi övade bland annat på att vinka offside och det filmades samtidigt. Ofta åkte flaggan upp fast det inte var offside. Det var inte en enda som vinkade då det inte var offside. Till mat blev det pasta med skinksås. På eftermiddagen dömde vi tre matcher. Jag, Marlena, Hanna G och Anette. Jag var huvuddomare i första (Västmanland - Örebro), vilade andra (Medelpad - Värmland) och var assisterande i sista (Östergötland - Gestrikland). Till middag var det drumsticks med potatisgratäng. Under matchgenomgången på kvällen fick man höra vad man hade gjort bra och vad man borde ändra på. Vid åttatiden gick vi till Örjansvall och kollade på Tyskland - England. Tyska klacken förstörde en del med "bomber" och en bengalisk eld. Matchen var annars bra och slutade 1-1.
 
InvigningDomarna väntade på att rada upp sigHanna G, jag och AnetteHanna G, Anette, MarlenaEngland - Tyskland på Örjansvall

Tisdagen inleddes med teori och sen teknikträning. Lite mer avancerat än dagen innan. Till lunch fick vi stekt fisk med potatis och kall sås. På eftermiddagen var Erika och Anette i min grupp och det skulle bli tre matcher. Först var jag AD, när Södermanland mötte Dalarna. Efter lite problem innan mittenmatchen (Jämtland/Härjedalen - Östergötland) blev jag AD. I sista matchen fick jag byta plan och döma Bohuslän - Medelpad med Josefin och Anki som assisterande. Bra match och det gick bättre än dagen innan. Framförallt som AD kände jag att jag hade lärt mig väldigt mycket. Till middag blev det spagetti och köttfärssås. På kvällen såg vi Sverige - Seribien på storbildsskärm. Riktigt bra match! Sverige spelar ju så bra.

På onsdagen hade vi fysterori och träning. Det enda som var mindre bra under veckan och som det kändes som jag hade klarat mig lika bra utan. Korvstroganoff med ris serverades till lunch. Eftermiddagen var fri och vi åkte som en del av lagen till Tylösand. Det blev sol, premiärdopp, volleyboll och glass. Jättehärligt med lite avkoppling och komma iväg från skolan. På kvällen träffade vi Jenny Palmqvist och Anna, en av hennes assisterande domare. Det var intressant att höra henne berätta och visa bilder från hennes dömande. Till middag åt vi kycklinggratäng med ris. Sedan hade vi teori. Efteråt tittade några av oss på USA - Spanien. Kul med skrällar, men Spanien borde ha vunnit.
 
TylösandCarro, Jossan, Marlena, Anki och Hanna KErika, Lovisa, Jenny, Marlena och Jossan

På torsdagen blev det två timmars träning på förmiddagen. Riktigt bra domarövningar! Vi blåste i pipan, avgjorde om situationer var i eller utanför straffområdet och hade några andra teknikövningar. Vi åt köttbullar och makaroner till lunch. På eftermiddagen blev det matcher igen. Jag och Erika gick som AD i de två första matcherna. Lovisa var huvuddomare först (Medelpad - Gotland) och Jessica sen (Blekinge - Hälsingland). Till middag var det schnitzel och potatis. På kvällen var det matchgenomgång och lite teori. Vi hade även utvecklingssamtal. Jag fick reda på att jag skulle få provmatcher i damtvåan som HD, om jag bara klarade löptestet dagen efter. Jag var även aktuell som AD i damettan, men problemet är att Vittsjö är närmaste laget och det är ganska långt bort. Förhoppningsvis blir det några matcher på linjerna i femman eller sexan för herrar.

ErikaHanna G, Jessica och LovisaHanna G på linjen

Klockan åtta på fredagen var det dags för löptest. Först skulle vi springa 6x40 m. Varje sträcka fick max ta 6,8 s och sen fick man vila i 90 s. Jag trodde det skulle bli tight, men jag klarade det ganska enkelt. Därefter var det längre intervaller. 150 m på 35 s och gå 50 m på 45 s. Det skulle upprepas 24 gånger (12 varv). Detta var jag inte så orolig över. Det var lite jobbigt de tre första sträckorna innan jag kom in i andra andningen, men sen var det hur lugnt som helst. Vi försökte peppa de som var tröttare. Tyvärr var det bara sju som klarade det sista löptestet, men jag tror alla klarar det med mer träning. Vi hade sen avslutning. Det blev pyttipanna till lunch. Efter det lite städning, tog jag och Marlena tåget hem igen.
 
Erika, Hanna K och Karoline redo för 40 mLovisa närmar sig instruktörernaCarro, Marlena, Anette och Hanna G laddar Lovisa latar sig, medan vi andra städar...;)

En jätterolig vecka. Riktigt bra instruktörer och övningar. Jag har lärt mig hur mycket som helst. Nu gäller det bara att öva in det, så att det mesta sitter i ryggmärgen. Maten var hur god som helst. Gruppen var hur härlig som helst, med massor av olika typer av personligheter. Förhoppningsvis träffar jag flera av dem igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0